Ta reda på hur långt du slår?

Här snackar vi träning och övningar...
Theobillberg
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 jan 2018, 18:16

Tjena jag undrar hur man på bästa sätt tar reda på exakt hur långt man slår. Folk säger att man ska använda trackman på rangen men hur pricksäker är egentligen trackman och hur mycket skilldnad gör rangebollarna man använder? Ge mig tips!!
Theo Billberg, Dormy
Nynäshamns GK
HCP: 4,7
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Trackman är vad jag har läst väldigt korrekt och det finns en anledning till att de flesta proffsen använder den.

Det går inte att ge någon siffra i procent på hur mycket kortare en rangeboll går förrän man testar.
Har hittills inte stött på någon range som har exakt samma bollar och i samma skicka som någon annan range.

Har du tillgång till en Trackman så värm upp och slå sedan på hittebollar så borde du få rätt korrekta siffror.
Theobillberg
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 jan 2018, 18:16

Sandstream skrev:Trackman är vad jag har läst väldigt korrekt och det finns en anledning till att de flesta proffsen använder den.

Det går inte att ge någon siffra i procent på hur mycket kortare en rangeboll går förrän man testar.
Har hittills inte stött på någon range som har exakt samma bollar och i samma skicka som någon annan range.

Har du tillgång till en Trackman så värm upp och slå sedan på hittebollar så borde du få rätt korrekta siffror.
Okej tack för svaret. Nu är det bara att börja leta skrotbollar att slå ut
Theo Billberg, Dormy
Nynäshamns GK
HCP: 4,7
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ja eller ställ upp den inomhus.
Eller åk till typ JS golf eller annan inomhusanläggning som har en TM. Ta med bollarna du lirar på och mata slag. Skriv ned dina genomsnitt i en bok och förvara o bagen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Theobillberg
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 jan 2018, 18:16

JohanAdministratör skrev:Ja eller ställ upp den inomhus.
Eller åk till typ JS golf eller annan inomhusanläggning som har en TM. Ta med bollarna du lirar på och mata slag. Skriv ned dina genomsnitt i en bok och förvara o bagen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Okej, super bra tips. Tack så mycket för hjälpen :)
Theo Billberg, Dormy
Nynäshamns GK
HCP: 4,7
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Ja eller ställ upp den inomhus.
Eller åk till typ JS golf eller annan inomhusanläggning som har en TM. Ta med bollarna du lirar på och mata slag. Skriv ned dina genomsnitt i en bok och förvara o bagen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Detta brukar jag göra med golfare som vill ha sina ”exakta” siffror. Vi kör NXT Tour på rangen och 8 slag med varje klubba, de två sämsta tas bort ur FlightScopes data och eventuella konstiga slag också. Därefter tar du snittet.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Detta brukar jag göra med golfare som vill ha sina ”exakta” siffror. Vi kör NXT Tour på rangen och 8 slag med varje klubba, de två sämsta tas bort ur FlightScopes data och eventuella konstiga slag också. Därefter tar du snittet.
Blir ju lite svårt för oss som inte bara kan knalla ut och hämta bollarna sen :D
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:Ja eller ställ upp den inomhus.
Eller åk till typ JS golf eller annan inomhusanläggning som har en TM. Ta med bollarna du lirar på och mata slag. Skriv ned dina genomsnitt i en bok och förvara o bagen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Detta brukar jag göra med golfare som vill ha sina ”exakta” siffror. Vi kör NXT Tour på rangen och 8 slag med varje klubba, de två sämsta tas bort ur FlightScopes data och eventuella konstiga slag också. Därefter tar du snittet.
Lyx att använda rangebollar utan lustig komp.. slagen/längden blir ju ofta ganska missvisande annars.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltar alltid en bra story
Användarens profilbild
greendevil
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 sep 2016, 12:08

Har man vägen förbi Göteborg så testa Worldofgolf, protracer och bra bollar i mina ögon & händer (Nassau). Bra möjlighet för att få hyfsat rättvisande slaglängder.
D: Srixon Z565 3W: Callaway X2 Hot Deep 2H: Titleist 913H DI: Srixon Z U65
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 Wedge: Vokey SM6 (52,58)
Putter: Cleveland Huntington Beach, Rife Aussie IBF
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Detta brukar jag göra med golfare som vill ha sina ”exakta” siffror. Vi kör NXT Tour på rangen och 8 slag med varje klubba, de två sämsta tas bort ur FlightScopes data och eventuella konstiga slag också. Därefter tar du snittet.
Blir ju lite svårt för oss som inte bara kan knalla ut och hämta bollarna sen :D
Haha, det har du ju helt rätt i!
Skriv svar