Övning med J7 på Dormy - mycket siffror! :)

Här snackar vi träning och övningar...
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Ok så jag har för inte så länge sedan varit på Dormy och gjort ett litet träningstest med olika märken och dess J7. Målet var att testa liknande järn 7or och se hur mycket svinghastighet jag kunde få utan att tappa allt :)

För J7 är min snabbaste hastighet 90mph, men det är extremt svårt för mig att uppnå detta och inget jag kan göra konstant (än så länge i alla fall).

Jag har än så länge inte lärt mig allt när det gäller statistiken som går att få fram idag (uppvuxen med golf när man på vintern hade tur om man kunde stå och slå mot ett nät 2m framför sig!) men tycker det är grymt intressant. Vad jag ser (kanske inte förvånande men ändå intressant) är hur mycket det kan skilja mellan olika märken och sedan även när man börjar mixtra med skaft.

De modeller jag testade var:

Wilson V6
Wilson Blade
Taylor Made P760
Titleist MB 620
Mizuno MP-20
Cobra Blade Forged

Utav dessa var min favorit innan Wilson Blade, under testet växte sig p760 fram som väldigt intressant men jag tror att den som för mig var lättast att slå med (bara känslan) var Mizuo MP-20. Wilson Blade var också med bland de 3 jag gillade bäst. Tror rankningen efter hur dom kändes att slå är:

1. Mizuno MP-20
2. Wilson Blade
3. TM P760

Nu till statistiken!

Mizuno MP-20:
mp20.jpg
mp20.jpg (127.82 KiB) Visad 8437 gånger

Wilson Blade
staff_blade.jpg
staff_blade.jpg (142.03 KiB) Visad 8437 gånger

TM P760
p760_2.jpg
p760_2.jpg (124.35 KiB) Visad 8437 gånger

Vad skulle ni kommentera runt statistiken på dessa 3 olika modeller? Något som sticker ut eller är allt "normalt"?

Mer statistik kommer i ett svar då jag inte kunde bifoga fler filer :)
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Srixon Blade
srixon_forged_2.jpg
srixon_forged_2.jpg (136.7 KiB) Visad 8436 gånger

Titleist 620MB
620mb.jpg
620mb.jpg (123.99 KiB) Visad 8436 gånger

Wilson V6
v6.jpg
v6.jpg (125.18 KiB) Visad 8436 gånger

Cobra Blade kommer i nästa svar :)
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Cobra Blade
forged_mb.jpg
forged_mb.jpg (132.57 KiB) Visad 8435 gånger
Cobra kändes nog sämst av alla modellerna som jag slog med.

Titleist 620MB kändes inte super heller, men shit vilken spinn jag fick på dom. Generellt tror jag också att Mizuno MP-20 och Wilson Blade kunnat nå lite högre svinghastighet om det inte var de två sista modellerna jag slog med. Insåg det tog rätt mycket på kroppen att mata bollar på detta sätt :)

Vad jag har blivit mycket intresserad av nu är att se vad det skulle innebär att börja mixtra med olika skaft på mina top 2 modeller, dvs Mizuno MP-20 och Wilson Blade (dock är jag extra intresserad av MP-20 eftersom Blade redan hade ett annat skaft som ökade min svinghastighet med 5mph mot standard).

Mizuno MP-20 har en teoretisk möjlighet att kunna öka 5mph med ett lättare skaft då den J7an hade normala Dynamic Gold S300 och jag tycker generellt jag svingat lite långsammare med detta skaft.

Överlag var detta ett mycket roligt test. Jag skulle även vilja dokumentera ett test av drives på samma sätt. Körde igår ett kort test odokumenterat för drives och till min förvåning kom Ping G410 upp som vinnare över TM Sims som jag annars gillat bäst. Med Ping lyckades jag nå högsta svinghastigheten 105mph (vilket jag vill försöka få upp ännu mer) och även längsta slaget på 242m.

Jag vet fullt att svinghastigheten inte alls är avgörande mm, detta är bara ett roligt experiment som jag just nu sysslar med. :)

Jag tar gärna emot era tankar runt mina siffror och även om ni har tips på vad ni märkt har fått er att svinga snabbare?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Kul test och tack för att du delade med dig!
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Sandstream skrev: 26 feb 2020, 12:14 Kul test och tack för att du delade med dig!
Jag hade roligt när jag gjorde det och en fördel att lägga upp det här är att jag även har kvar det för min egen del och kan se vad jag skrev om jag titta t ex om 3 mån eller 1 år...:)
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag kan förstå att det är intressant ur den aspekt du strävar efter att mäta... men vad tror du att du fått ut praktiskt sett?
Förstå mig rätt, det är skitkul att banka klubbor och se vilken spec som ”går bäst” i snitt... men varför lägga en värdering i det? Du har inte 1 mulligan på varje hål.

Krasst sett ska du kunna plocka upp en j7 och få önskvärt resultat direkt. Det är det själva spelet kräver av dig och då borde det vara din största drivkraft/syfte med en test.

Jag gissar på att du egentligen har bra koll på detta och att dina testfakta mest är en väg att få ut någon form av snitt-prestanda. Tron att snitt är det som gäller spelar egentligen bara säljarna i händerna.
Har man spelat golf innan så räcker det med 1-2 slag för att känna in en klubba. Alla klubbor blir sen bättre efter 3-4 slag för då gör din hjärna/kropp allt i sin makt för att prestera.

Slå ETT slag med varje testklubba.
Blanda och ge tills du hittat den/de som aldrig underpresterar.
Därefter kan du labba med skaft/loft för att få bättre siffror.

On topic.
Vill du ha en åsikt om dina tester och funderingar så vill jag lägga in en brasklapp om lättare skaft. Det beror lite på hur mycket lättare de är. 110-120g är helt ok och en bra bit från DG’s 130g. Hoppar du ner sub-105 så tror jag inte att du ska jaga det.
Rent teknisk handlar högre ss mer om balans
(läs, svingvikt). En 30g butt-weight i DG och din ss ökar. Självklart är skaftvikt en bra guide... men ändå. Allt är inte skrivet i sten. ;)

Egon
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

e-Fredde skrev: 25 feb 2020, 19:40 Cobra Blade
forged_mb.jpg

Cobra kändes nog sämst av alla modellerna som jag slog med.

Titleist 620MB kändes inte super heller, men shit vilken spinn jag fick på dom. Generellt tror jag också att Mizuno MP-20 och Wilson Blade kunnat nå lite högre svinghastighet om det inte var de två sista modellerna jag slog med. Insåg det tog rätt mycket på kroppen att mata bollar på detta sätt :)

Vad jag har blivit mycket intresserad av nu är att se vad det skulle innebär att börja mixtra med olika skaft på mina top 2 modeller, dvs Mizuno MP-20 och Wilson Blade (dock är jag extra intresserad av MP-20 eftersom Blade redan hade ett annat skaft som ökade min svinghastighet med 5mph mot standard).

Mizuno MP-20 har en teoretisk möjlighet att kunna öka 5mph med ett lättare skaft då den J7an hade normala Dynamic Gold S300 och jag tycker generellt jag svingat lite långsammare med detta skaft.

Överlag var detta ett mycket roligt test. Jag skulle även vilja dokumentera ett test av drives på samma sätt. Körde igår ett kort test odokumenterat för drives och till min förvåning kom Ping G410 upp som vinnare över TM Sims som jag annars gillat bäst. Med Ping lyckades jag nå högsta svinghastigheten 105mph (vilket jag vill försöka få upp ännu mer) och även längsta slaget på 242m.

Jag vet fullt att svinghastigheten inte alls är avgörande mm, detta är bara ett roligt experiment som jag just nu sysslar med. :)

Jag tar gärna emot era tankar runt mina siffror och även om ni har tips på vad ni märkt har fått er att svinga snabbare?
Kul!!

Jag gjorde en customfitting när jag började lira 2017 och tyckte det gick galant men jag kunde inte utläsa siffrorna speciellt bra förutom svinghastighet och längden. Nu gjorde jag en ny CF för ett par veckor sedan och det var kul att Dormy hade kvar den gamla i systemet. Det hade hänt lite sedan 2017 som tur var. =)
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Den du presterar jämnast med va ju iaf Srixon-järnen :) Där skiljer det inte så mycket i vare sig längd eller spridning. Sen vilken som är bäst för dig är ju en känsla där man blandar in både känslan i träffen och utseende :)
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Skriv svar