Problem med golfen

Här snackar vi träning och övningar...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag hade provat att gå till en annan pro. Jag säger inte att den tränaren ni gick till var dålig, men den pro:n kanske inte passade er. Hur gick det under lektionen, träffade ni bollen då?

Fokusera bara på grunderna i början. Rätt grepp och uppställning. Om det inte är rätt kommer ingenting fungera ändå. När det går dåligt för mig är det nästan alltid uppställningen som är fel.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det här med golf är konstigt. För 20 år sedan började jag spela och redan innan grönt kort kunde jag skruva med järnen på beställning. Trots det tog det 3 år innan jag nådde singelhcp. Numera är det svårt med golf och skruvandet OCH det har definitivt att göra med vad jag tror jag måste göra för att träffa bollen rätt.

Nåja, Gör så här:
Ställ dig med en j8 och bollen mitt i stancen.
Lås ben och höfter och slå till bollen mha. armarna.
Du KOMMER träffa bollen!
Gör sen samma sak men släpp loss höft och ben. Jobba inte med ben/höft utan låt dem följa med armarna/överkroppen.
Återigen, Du kommer träffa bollen.

Jag är ingen tränare men kan se rätt bra vad folk gör fel... och folk gör många fel varav att försöka styra svingen är ett av de värsta.

Btw.
Häromdan såg jag en yngre kille stå på rangen med sin flickvän. Killen var en nybörjare men det hindrade inte att han skulle instruera flickvännen. Han höftade iväg några hockeyslag och tjejen tittade på. Sen tog hon klubban, lyfte upp den lite löst och släppte ner den mot bollen. Perfekt bollbana, 50-60m. 3-4 slag med samma resultat och sen började killen lägga sig i. Därefter stod hon och luftsvingade och toppade om vartannat. :roll:

Egon
FiliphForsberg
Inlägg: 18
Blev medlem: 31 maj 2020, 21:41

Egon skrev:Det här med golf är konstigt. För 20 år sedan började jag spela och redan innan grönt kort kunde jag skruva med järnen på beställning. Trots det tog det 3 år innan jag nådde singelhcp. Numera är det svårt med golf och skruvandet OCH det har definitivt att göra med vad jag tror jag måste göra för att träffa bollen rätt.

Nåja, Gör så här:
Ställ dig med en j8 och bollen mitt i stancen.
Lås ben och höfter och slå till bollen mha. armarna.
Du KOMMER träffa bollen!
Gör sen samma sak men släpp loss höft och ben. Jobba inte med ben/höft utan låt dem följa med armarna/överkroppen.
Återigen, Du kommer träffa bollen.

Jag är ingen tränare men kan se rätt bra vad folk gör fel... och folk gör många fel varav att försöka styra svingen är ett av de värsta.

Btw.
Häromdan såg jag en yngre kille stå på rangen med sin flickvän. Killen var en nybörjare men det hindrade inte att han skulle instruera flickvännen. Han höftade iväg några hockeyslag och tjejen tittade på. Sen tog hon klubban, lyfte upp den lite löst och släppte ner den mot bollen. Perfekt bollbana, 50-60m. 3-4 slag med samma resultat och sen började killen lägga sig i. Därefter stod hon och luftsvingade och toppade om vartannat. Bild

Egon
Ja jo.. det är lite samma för mig. När jag började för ett par månader sedan så hade jag väldigt bra bollträff och fick nästintill alltid bollen dit jag tänkte mig.
Tog grönt, träffade tränare som då ville ändra på höft rörelser och därefter tappade båda jag och polaren bollträffen.


Nu är det ju ett tag sedan jag skrev tråden här och det har börjat rätta tills sig.
Höft rörelsen har jag med mig sedan jag träffade tränaren men har hittat mitt sätt att få det att fungera nu.
Men det kommer fortfarande dagar då jag toppar och duffar hela dagen lång.
Och känner inte att jag gör något annorlunda mot vad jag gjorde dagen innan.
Men som sagt, det har blivit betydligt bättre och har nu lirat ner mig till runt 24 i hcp.

Just nu bryr jag mig inte så mycket om dåliga dagar längre. Golfen är för roligt för att gå och bli frustrerad Bild

Tack för svar,
Ha det gött.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

FiliphForsberg skrev: 28 jul 2020, 22:33Nu är det ju ett tag sedan jag skrev tråden här och det har börjat rätta tills sig.
Höft rörelsen har jag med mig sedan jag träffade tränaren men har hittat mitt sätt att få det att fungera nu.
Men det kommer fortfarande dagar då jag toppar och duffar hela dagen lång.
Jag brukar toppa och duffa ibland och tror jag identifierat de två största problemen.

Duff = Jag är inte tillräckligt bestämd och litar inte riktigt på slaget jag ska göra.
Topp = Jag blir alldeles för hetsig och ska slå en klubba långt (svingen blir snabbare och allt hänger inte med).

Vet att det är förbannat svårt att komma över men ett tips kan vara att gå ut på banan och helt strunta i scoren. Slå bara alla slag med 100% beslutsamhet och strunta i tankar om att du kanske inte når fram eller blir lång.

Lycka till! :)
FiliphForsberg
Inlägg: 18
Blev medlem: 31 maj 2020, 21:41

Sandstream skrev: 29 jul 2020, 09:17
FiliphForsberg skrev: 28 jul 2020, 22:33Nu är det ju ett tag sedan jag skrev tråden här och det har börjat rätta tills sig.
Höft rörelsen har jag med mig sedan jag träffade tränaren men har hittat mitt sätt att få det att fungera nu.
Men det kommer fortfarande dagar då jag toppar och duffar hela dagen lång.
Jag brukar toppa och duffa ibland och tror jag identifierat de två största problemen.

Duff = Jag är inte tillräckligt bestämd och litar inte riktigt på slaget jag ska göra.
Topp = Jag blir alldeles för hetsig och ska slå en klubba långt (svingen blir snabbare och allt hänger inte med).

Vet att det är förbannat svårt att komma över men ett tips kan vara att gå ut på banan och helt strunta i scoren. Slå bara alla slag med 100% beslutsamhet och strunta i tankar om att du kanske inte når fram eller blir lång.

Lycka till! :)
Bra tips! Ska jag absolut prova.
Har spelat rätt bra sista månaden fram tills denna veckan. Nu är det nästan som värst.. Nästan så att man inte kan spela golf alls. Dock lirat ett par rundor varje dag nu utan några pauser. Så nu efter idag bestämde jag mig för att vila minst 3-4 dagar och skita i att gå o tänka på alla fel man gjorde, utan glömma dem dåliga dagarna och så ut nästa vecka igen med ett leende på läpparna :)
Då ska jag absolut tänka på vad du skrev.
Tack. Ha de fint
Skriv svar