Problem med golfen

Här snackar vi träning och övningar...
FiliphForsberg
Inlägg: 18
Blev medlem: 31 maj 2020, 21:41

Tjena forumet!

Jag och en vän började lira golf i maj detta året och vi båda totalt älskar det. Blev lite väl intensivt i början på rangen o lyckades överanstränga ryggen. Lite vila och sen tillbaka försiktigt med lite närspels övning så va allt lugnt igen.
Vi fick vårat gröna kort för drygt en månad sedan, spelade på 26 poäng och fick ett hcp på 36, spelade ner mig till 30. Så allt gick hur bra som helst.

Sen hände något.
Vi träffade en tränare på vår klubb, han gav oss lite tips med svingen och efter det gick det riktigt riktigt dåligt för oss båda. Lirade i en vecka ungefär och sen ringde vi tränaren igen då vi kände att vi behövde lite mera hjälp.
Vårat problem va att vi inte riktigt rörde höften tillräckligt mycket. Så det har vi verkligen fått öva på nu och känner att rörelsen ser hur fin ut som helst. MEN! våran bollträff har blivit fruktansvärd.
Spelade en 9håls runda idag och jag fick 4 poäng :shock: , inte en enda bra bollträff på hela rundan, samma för polaren. På denna banan brukar vi ligga runt 18 poäng, alltså på vårat hcp.

Förstår att det är svårt att be om tips här då ingen ser hur vi spelar eller svingar, men tänkte ändå att jag lägger en tråd i hop om att någon kan komma med något bra tips.

Kan tillägga att vi spelar väldigt mycket, minst 5 gånger i veckan, Och då är det både rangen och en runda på banan.
Kan det vara så enkelt igen att det behövs lite vila för att ladda upp batterierna?

Tacksam för alla tips vi kan få just nu!

Ha det bäst
/Filiph
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

Det är nog inte dumt med lite vila då och då, men misströsta inte! Lyssna på tränaren och försök få till bollträff med den nya svingen. Det är värt några usla rundor, för det blir bättre sedan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Kan vara värt att kolla upp uppställning och grepp, kan ha hamnat lite off när ni lagt om svingen. Är det toppar eller duffar vi snackar om, eller kanske lite av båda?
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
FiliphForsberg
Inlägg: 18
Blev medlem: 31 maj 2020, 21:41

CarlT skrev: 04 jul 2020, 14:04 Det är nog inte dumt med lite vila då och då, men misströsta inte! Lyssna på tränaren och försök få till bollträff med den nya svingen. Det är värt några usla rundor, för det blir bättre sedan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ja, får väl ha lite is i magen. Men riktigt tråkigt när man ändå spelat helt okej innan, till hur det går nu..
FiliphForsberg
Inlägg: 18
Blev medlem: 31 maj 2020, 21:41

JonWol skrev: 04 jul 2020, 15:09 Kan vara värt att kolla upp uppställning och grepp, kan ha hamnat lite off när ni lagt om svingen. Är det toppar eller duffar vi snackar om, eller kanske lite av båda?
Ja min uppställning känns fel faktiskt, tycker jag står som tidigare men det bara känns fel innan sving.
Vi snackar om allt möjligt, toppar duffar, och när de väl är bollträff så kan du gå precis vart som helst.
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

FiliphForsberg skrev: 04 jul 2020, 15:17
JonWol skrev: 04 jul 2020, 15:09 Kan vara värt att kolla upp uppställning och grepp, kan ha hamnat lite off när ni lagt om svingen. Är det toppar eller duffar vi snackar om, eller kanske lite av båda?
Ja min uppställning känns fel faktiskt, tycker jag står som tidigare men det bara känns fel innan sving.
Vi snackar om allt möjligt, toppar duffar, och när de väl är bollträff så kan du gå precis vart som helst.
Lägger du om svingen så kan det ju även påverka hur du kommer ner till bollen vilket kan resultera att din tidigare bollplaceringkanske blir något off till hur den borde vara. Denna video kanske kan vara till hjälp om du har tillgång till en range eller övningsfält där du kan slå från gräs: https://youtu.be/1FPrhDvld_o
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
FiliphForsberg
Inlägg: 18
Blev medlem: 31 maj 2020, 21:41

JonWol skrev: 04 jul 2020, 16:03
FiliphForsberg skrev: 04 jul 2020, 15:17
JonWol skrev: 04 jul 2020, 15:09 Kan vara värt att kolla upp uppställning och grepp, kan ha hamnat lite off när ni lagt om svingen. Är det toppar eller duffar vi snackar om, eller kanske lite av båda?
Ja min uppställning känns fel faktiskt, tycker jag står som tidigare men det bara känns fel innan sving.
Vi snackar om allt möjligt, toppar duffar, och när de väl är bollträff så kan du gå precis vart som helst.
Lägger du om svingen så kan det ju även påverka hur du kommer ner till bollen vilket kan resultera att din tidigare bollplaceringkanske blir något off till hur den borde vara. Denna video kanske kan vara till hjälp om du har tillgång till en range eller övningsfält där du kan slå från gräs: https://youtu.be/1FPrhDvld_o
Tack för ditt tips!
Ska absolut prova detta!
FiliphForsberg
Inlägg: 18
Blev medlem: 31 maj 2020, 21:41

Liten uppdatering.

Efter dagens runda så gick allt plötsligt bättre, kom ner bättre på bollen. Fortfarande inte helt säker ännu, men går åt rätt håll!
Får tacka för tipsen jag fick.

Ha en fin söndag
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sitt lugnt i båten. Golfen går inte bara bra, det kommer och går precis som allting annat.
FiliphForsberg
Inlägg: 18
Blev medlem: 31 maj 2020, 21:41

MaxP skrev: 06 jul 2020, 15:03 Sitt lugnt i båten. Golfen går inte bara bra, det kommer och går precis som allting annat.
Förstår det! Va mest bara att det verkligen gick på en dag från att spela helt okej till att nästintill spela sämre än min första golf dag någonsin haha.. Men går iallafall åt rätt håll nu igen och spel suget är på topp igen! Synd att vädret ska komma och förstöra nu bara ;) ;) Ha de gott
Skriv svar