Toppar konstant!!

Här snackar vi träning och övningar...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

antwan skrev: 19 aug 2020, 13:56 Målet är att du med svingen ska komma tillbaka med klubban till bollen såsom den ligger vid adressering, grovt sett.
Väldigt grovt... eller grov miss beroende på hur man ser det.
Klubbhuvudet bör, måhända, komma tillbaka till samma plats men varken händer, axlar eller höft kommer vara tillbaka på samma plats vid impact som vid uppställning.

Jag har en vän som anammat detta och startar svingen från impact position, med höfter och axlar öppna samt händer vid främre lår.
Visst, det går att träffa bollen och ibland får han till riktigt bra slag.. men de flesta rundor är det lika delar socket, hook och push.

Nåja, en topp kan bero på mycket... men oftast handlar det om att man tappat vinklarna från uppställningen. Ryggradsvinkeln är väl den korrekta benämningen på faktorn som fallerar men många kan inte relatera till det. Att huvudet rör sig uppåt är en enklare iakttagelse och det klassiska ”Titta upp” kommer nog därifrån. Det har egentligen inget med hur/när/var man tittar utan det är en effekt av en resning som inte är av den behagliga sorten. ;)

Ett bra ex. på hur man kan motverka det i träningssyfte är att härma Lee Westwood. Han flyttar huvudet medvetet nedåt/höger i nedsvingen. Tiger är ett lite sämre ex. eftersom han nästan fäller sig som en fällkniv.
”Titta på bollen” och ”Håll huvudet stilla” funkar också som drill även om det inte har något egenvärde för den ”färdiga” svingen. Resultatet av dessa checkpunkter/drillar ska bara ses som en konfirmation att det är ryggradsvnkeln som är problemet.

Det fina i kråksången är att när man vet vad som felar och kan eliminera det via en drill så börjar även kroppen förstå det. Efter ett antal slag/sessioner så kommer det helt automatiskt och man märker inte av det/tänker inte på det alls.
Svingen kommer kännas precis som tidigare med den lilla skillnaden att man träffar bollen bra.

Egon
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Min fru har också problem med att hon toppar bollen. Hos henne handlar det om att hon böjer på armarna vid bollträffen (chicken wings). Så hon tränar på att våga ha armarna raka (hon är rädd för att duffa).


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
lofgren72
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 mar 2016, 08:22

Jag är en höghandicappare (~20) som har/hade liknande problem. Det börjar gå åt rätt håll, mycket tack vare en superenkel övning, att stå med fötterna ihop och svinga för att få koll på viktfördelningen/förflyttningen och vart händerna ska ta vägen. Det leder mig säkerligen inte ända fram, men i alla fall en bit på väg. Det går tom att göra övningen i vardagsrummet (men bättre på rangen såklart). Sök på YouTube, på engelska. Ett exempel är https://youtube.com/playlist?list=PL4zb ... yfRHjhUqVW

Innan jag får hela forumet på mig så ska jag förtydliga att detta ersätter inte lektioner med en pro, men det hjälpte iaf mig att förstå svingen bättre.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
I bagen just nu:
Driver: Ping G400 Max
Fw5: Cobra Speedzone
Hybrid: Cobra Speedzone
Järn: Srixon Z565, 7-PW
Wedge: Cleveland CBX2, 50+56
Putter: Odyssey Jailbird mini
Skriv svar