Toppar konstant!!

Här snackar vi träning och övningar...
Jnyberg93
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jul 2020, 11:20

Hej alla glada golfare!

Jag har ett litet problem som jag verkar ha svårt att bli av med.

Kan väl börja såhär:
Jag började spela golf förra hösten, tog grönt kort, jag tror det va i mitten av september förra året (2019)
Spelade väldigt mycket i början sen började tyvärr verkligheten komma ikapp :roll:

I början hade jag inte några "Speciella" problem med svingen, den va lite sådär som det har varit för oss alla i början.
MEN, nu på sistone så har jag blivit usel på järn-klubborna. jag kan inte slå dom från ruffen, jag kan inte slå dom från Fairway, jag kan inte ens träffa dom rätt från tee.

Det skumma är att från Tee så brukar jag pegga upp lite grann för att va säker på en ren bollträff.. (Jokes on me)
När jag då står där på en ganska enkel par 4:a och ska slå ut med en järn 5:a, peggar upp den några millimeter ifrån marken och ska dra iväg bollen så resulterar det oftast i en rejäl duff. medans när jag slår den på Fairway eller där det inte är fairway :roll: så tenderar jag att toppa dessa. otroligt frustrerande.
Ja, det är inte bara med järnklubborna jag toppar bollen utan jag är fullständigt värdelös med trä/hybrider också för den delen.

Men då till mitt största problem jag har då.. vad är det som kan vara orsaken till att jag konstant toppar bollen på Fairway?

Jag är väldigt noga med bollplaceringen och jag siktar på att träffa bollen först.

Snälla hjälp mig någon då jag börjar tröttna på sporten och det vill jag ju absolut inte göra då golfen har fört samman mig och några nya vänner.


Med vänlig hälsning
Jonathan (en 30 handikappare)
Driver: Titleist 917 D2
Järn: Wilson 300C Regular 5-PW
Wedge: 52-56-60 Titleist
Putter: Odyssey Stroke Lab Marxman
Användarens profilbild
antwan
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 aug 2020, 11:20
Ort: Kungsängen

Målet är att du med svingen ska komma tillbaka med klubban till bollen såsom den ligger vid adressering, grovt sett.

Anledningar till varför du duffar/toppar är ju givetvis att du inte kommer tillbaka rätt. Om du filmar ett par svingar med slow motion med en smartphone eller gopro, så kanske du ser rörelser som inte borde vara där, du kanske sjunker ner(duff) eller gungar/förflyttar kroppen uppåt/framåt för tidigt(topp).

Eller så går du till en pro och tar en lektion, där du får proffsiga tips på varför du har svårt med bollträffen.

En övning jag brukar ta till ibland på range är att slå halvsvingar, dvs baksving max så klubban pekar rakt bak relativt målet, och i finish pekar klubban mot målet. Detta kan du göra med alla klubbor, upp till driver, mest för att känna att du hamnar rätt vid bollen.

Sen kan man jobba med greppet, svingplanet, release av klubba och klubbhuvud osv. Det håller jag själv på med för att försöka kunna styra huruvida jag får en power-fade eller baby-draw. Inget jag idag kan kontrollera, men det är ju bara nöta på.
Driver: Ping G30 9 Stiff
3Wood: Ping G30 14,5 Stiff
Hybrid3: Ping G30 19 Stiff
Järn 4-PW: Ping i25 Stiff
Wedges: Cobra Tour Trusty 50, Cleveland 56, Cobra Tour Trusty 62
Putter: Odyssey Works Tank Cruiser #7
Boll: Callaway Chrome Soft X 2019
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

antwan skrev: 19 aug 2020, 13:56
Eller så går du till en pro och tar en lektion, där du får proffsiga tips på varför du har svårt med bollträffen.
Tog mig friheten att filtrera ut det som har störst sannolikhet att göra skillnad.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Jnyberg93
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jul 2020, 11:20

antwan skrev:Målet är att du med svingen ska komma tillbaka med klubban till bollen såsom den ligger vid adressering, grovt sett.

Anledningar till varför du duffar/toppar är ju givetvis att du inte kommer tillbaka rätt. Om du filmar ett par svingar med slow motion med en smartphone eller gopro, så kanske du ser rörelser som inte borde vara där, du kanske sjunker ner(duff) eller gungar/förflyttar kroppen uppåt/framåt för tidigt(topp).

Eller så går du till en pro och tar en lektion, där du får proffsiga tips på varför du har svårt med bollträffen.

En övning jag brukar ta till ibland på range är att slå halvsvingar, dvs baksving max så klubban pekar rakt bak relativt målet, och i finish pekar klubban mot målet. Detta kan du göra med alla klubbor, upp till driver, mest för att känna att du hamnar rätt vid bollen.

Sen kan man jobba med greppet, svingplanet, release av klubba och klubbhuvud osv. Det håller jag själv på med för att försöka kunna styra huruvida jag får en power-fade eller baby-draw. Inget jag idag kan kontrollera, men det är ju bara nöta på.
Ja, jag har just nu ingen film på hur jag svingar, tyvärr.

Och jag har provat gå till en PRO men han envisas bara med att jag ska lära mig svinga inifrån och ut. Han har inga andra kommentarer på min själva sving. Vilket jag kan tycka är märkligt.

Jag ska absolut prova med halvsvingar och se om det blir bättre.

Golf är inte lätt.. Bild

Mvh
Driver: Titleist 917 D2
Järn: Wilson 300C Regular 5-PW
Wedge: 52-56-60 Titleist
Putter: Odyssey Stroke Lab Marxman
Jnyberg93
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jul 2020, 11:20

joakim.pekkari skrev:
antwan skrev: 19 aug 2020, 13:56
Eller så går du till en pro och tar en lektion, där du får proffsiga tips på varför du har svårt med bollträffen.
Tog mig friheten att filtrera ut det som har störst sannolikhet att göra skillnad.
Jag går idag hos en PRO men han envisas med att jag ska svinga inifrån och ut, vilket jag faktiskt gör. Han har inga andra kommentarer om min sving. Han kanske inte är så engagerad Bild

Mvh


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Titleist 917 D2
Järn: Wilson 300C Regular 5-PW
Wedge: 52-56-60 Titleist
Putter: Odyssey Stroke Lab Marxman
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Jnyberg93 skrev: 19 aug 2020, 16:17
joakim.pekkari skrev:
antwan skrev: 19 aug 2020, 13:56
Eller så går du till en pro och tar en lektion, där du får proffsiga tips på varför du har svårt med bollträffen.
Tog mig friheten att filtrera ut det som har störst sannolikhet att göra skillnad.
Jag går idag hos en PRO men han envisas med att jag ska svinga inifrån och ut, vilket jag faktiskt gör. Han har inga andra kommentarer om min sving. Han kanske inte är så engagerad Bild

Mvh


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Då skulle jag rekommendera att du byter PRO. Finns garanterat på någon närliggande klubb om det inte finns andra på din hemmaklubb, du behöver inte vara medlem för att ta lektioner.
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Jnyberg93 skrev:
joakim.pekkari skrev:
antwan skrev: 19 aug 2020, 13:56
Eller så går du till en pro och tar en lektion, där du får proffsiga tips på varför du har svårt med bollträffen.
Tog mig friheten att filtrera ut det som har störst sannolikhet att göra skillnad.
Jag går idag hos en PRO men han envisas med att jag ska svinga inifrån och ut, vilket jag faktiskt gör. Han har inga andra kommentarer om min sving. Han kanske inte är så engagerad Bild

Mvh


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Då är det dags att gå till en annan PRO!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

antwan skrev:Målet är att du med svingen ska komma tillbaka med klubban till bollen såsom den ligger vid adressering, grovt sett.
Nej, du vill komma tillbaka väldigt annorlunda mot din uppställning eftersom hela din kropp (och klubban) borde vara på väg framåt när du träffar bollen. Bild

TS - Övningar som dessa är en bra start till problemet du beskriver.

https://youtu.be/IY5cQsHPAkw



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jnyberg93
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jul 2020, 11:20

JonWol skrev: 19 aug 2020, 19:16
Jnyberg93 skrev: 19 aug 2020, 16:17
joakim.pekkari skrev:
Tog mig friheten att filtrera ut det som har störst sannolikhet att göra skillnad.
Jag går idag hos en PRO men han envisas med att jag ska svinga inifrån och ut, vilket jag faktiskt gör. Han har inga andra kommentarer om min sving. Han kanske inte är så engagerad Bild

Mvh


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Då skulle jag rekommendera att du byter PRO. Finns garanterat på någon närliggande klubb om det inte finns andra på din hemmaklubb, du behöver inte vara medlem för att ta lektioner.
är det så illa.. det va ju tråkigt :(
Driver: Titleist 917 D2
Järn: Wilson 300C Regular 5-PW
Wedge: 52-56-60 Titleist
Putter: Odyssey Stroke Lab Marxman
Jnyberg93
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jul 2020, 11:20

MaxP skrev: 20 aug 2020, 05:55
antwan skrev:Målet är att du med svingen ska komma tillbaka med klubban till bollen såsom den ligger vid adressering, grovt sett.
Nej, du vill komma tillbaka väldigt annorlunda mot din uppställning eftersom hela din kropp (och klubban) borde vara på väg framåt när du träffar bollen. Bild

TS - Övningar som dessa är en bra start till problemet du beskriver.

https://youtu.be/IY5cQsHPAkw



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Man har ju lärt sig att man ska träffa bollen först, marken efter :)

Tack Max! du gör kanon videos :)
Driver: Titleist 917 D2
Järn: Wilson 300C Regular 5-PW
Wedge: 52-56-60 Titleist
Putter: Odyssey Stroke Lab Marxman
Skriv svar