Mätbara drillar...

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Nu är det vår! Eller ja, det var det iaf även om det ska bli kallt igen.

Med värmen har jag tagit mig ut och tränat lite wedgeslag, chippar och puttar (även om det sista är lite konstigt på vinterdåliga korthålsgreener).

Frågan:

Har någon en bra setup med drillar för 30-70 meter som ger en allsidig träning, och något färdig idé på struktur som är mätbar för att kunna se framsteg över tid?

Vill i första hand vara säker på att träffa green (alltför bekant med sockets, duffar och toppar), men också såklart minska medelavstånd till flagg. Eller rättare sagt minska ytan jag känner mig ”säker” på att träffa.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Vet inte om de är vad du söker men jag tränar endast med två Wedge. 51 + 57 grader för att minska antal klubbor att bli bra på.

Jag vet nästan exakt maxlängd på båda med kontrollerad sving. Och även ett ganska exakt mått med halvsving på båda. Dvs jag har 4 mått på 2 klubbor.

Det jag vill få sagt är att jag kan även slå 75% slag o veta att den kommer komma imellan dessa två längder. Dvs helt plötsligt har jag 6 olika längder med dem. 25% ger mig ytterligare 2 olika längder.

Sen tränar jag otroligt mycket på våran korthålsbana som har just dessa längder. Sen tränar jag oxå både låga wedgeslag men även höga wedgeslag.

Viktigaste lärdomen jag haft är att se till o ge fasiken i att försöka lyfta upp bollen med klubban. Utan slå till den ordentligt för en rå toppad Wedge kostar en jäkla massa slag Bild

O eftersom jag spelar korthålsbana med otroligt små greener får jag direkt svar på om jag gjort rätt. O även exakta längder klubborna går.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

McRuff skrev: 03 mar 2021, 16:24 Nu är det vår! Eller ja, det var det iaf även om det ska bli kallt igen.

Med värmen har jag tagit mig ut och tränat lite wedgeslag, chippar och puttar (även om det sista är lite konstigt på vinterdåliga korthålsgreener).

Frågan:

Har någon en bra setup med drillar för 30-70 meter som ger en allsidig träning, och något färdig idé på struktur som är mätbar för att kunna se framsteg över tid?

Vill i första hand vara säker på att träffa green (alltför bekant med sockets, duffar och toppar), men också såklart minska medelavstånd till flagg. Eller rättare sagt minska ytan jag känner mig ”säker” på att träffa.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Inte helt säker på vad du menar, men en vanlig wedge övning är väl att ta valfritt avstånd och sedan slå valfritt antal bollar (minst 10) in mot en flagga.
Som variation kan man ändra hur man slår dom, t.ex. höga som landar direkt på green eller låga som studsar upp mot målet.
Mätbarheten är ju hur många du slår inom uppsatt mål, t.ex. 5 meter från flagga.
Kan ju börja med att ha som mål att bollarna skall vara 10% av längden från flaggan, dvs från 50 meter skall dom vara inom 5 meter, därefter kan man justera dessa variablerna.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Mikaelanstad skrev: 1. Vet inte om de är vad du söker men jag tränar endast med två Wedge. 51 + 57 grader för att minska antal klubbor att bli bra på.


2. Viktigaste lärdomen jag haft är att se till o ge fasiken i att försöka lyfta upp bollen med klubban. Utan slå till den ordentligt för en rå toppad Wedge kostar en jäkla massa slag Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

1. Jag har 52/56.. 60° använder jag nästan bara från greenkant, ur knepiga lägen där man måste floppa över hinder etc.
Har ungefärliga värden inifrån på matta, men det återstår en del för att få stabiliteten på gräs av olika slag också. Sen påverkas väl längd nästan lika mkt som spinn av slå ur ruff istället för torr fw osv?

2. Japp. Jag har massa riktiga skitslag bakom mig sedan förut. Tänkte minska den kvoten rejält i år Bild
————-

Söker någon form av träningsmall att återkomma till kan man säga.

30.40.50,60,70 meter från torr fairway, ruff, med bollen i lite grop (torva etc)

Jag slår 52° upp till 85+-5 meter, jag ”kan” slå längre, men det blir mkt missar och då slår jag hellre en lugn pw. Det är de där avstånden under det som känns så viktiga att bli bättre på.

Jag slår nog fler sådana slag från ruff än fw också, och har ärligt talat ingen större förhoppning om det kommer ändras i år. Att rädda skitslag känns mer värdefullt än att försöka att ”aldrig” slå dem, för i verkligheten kommer jag lägga bollen i riktigt kassa lägen, och då är det värt att faktiskt träna på också.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Men krasst så är nog frågan mer om någon har en bra struktur för dokumentation att tipsa om snarare än övningar. För att träningen ska kännas värdefull över tid skulle jag bevilja ha ett ”test” att göra med jämna mellanrum så man ser om man blir bättre eller inte, och på vad.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Ruff tränar jag själv inte jättemycket ifrån. Försöker hålla mig ifrån det Bild Men självklart hamnar man där ibland och det ser väldigt ofta olika ut ifrån ruff så blir svårt o träna in nått som inte alltid är på samma sätt. FW ser oftast liknande ut.

Så ifrån ruff har jag tyvärr inga tips o ge för tror de är jäkligt svårt o få konsekventa världen där ifrån? Eller tänker jag fel här?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Mikaelanstad skrev:Ruff tränar jag själv inte jättemycket ifrån. Försöker hålla mig ifrån det Bild Men självklart hamnar man där ibland och det ser väldigt ofta olika ut ifrån ruff så blir svårt o träna in nått som inte alltid är på samma sätt. FW ser oftast liknande ut.

Så ifrån ruff har jag tyvärr inga tips o ge för tror de är jäkligt svårt o få konsekventa världen där ifrån? Eller tänker jag fel här?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Du tänker säkert rätt, matematiskt. Jag tänker att man åtminstone minskar felmarginalen från ruff genom att träna på det och få en känsla för hur mkt man behöver justera osv.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

McRuff skrev:
Mikaelanstad skrev:Ruff tränar jag själv inte jättemycket ifrån. Försöker hålla mig ifrån det Bild Men självklart hamnar man där ibland och det ser väldigt ofta olika ut ifrån ruff så blir svårt o träna in nått som inte alltid är på samma sätt. FW ser oftast liknande ut.

Så ifrån ruff har jag tyvärr inga tips o ge för tror de är jäkligt svårt o få konsekventa världen där ifrån? Eller tänker jag fel här?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Du tänker säkert rätt, matematiskt. Jag tänker att man åtminstone minskar felmarginalen från ruff genom att träna på det och få en känsla för hur mkt man behöver justera osv.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag tänker tvärt om där. Har jag god kontroll ifrån FW med vad jag brukar slå så tar jag det i beräkning ifrån ruffen. Brukar fungera rätt bra men man får räkna med större felmarginal vart den landar.

För det kan ligga så olika i ruffen, olika banor har olika ruff. Skiljer rätt mycket på ruffen på banorna här i trakten så de skulle inte ge mig speciellt mycket att nöta boll där ifrån



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Har du spanat in den här sajten?

https://golf.se/for-spelaren/landslag/o ... ch-tester/


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

JohanAdministratör skrev:Har du spanat in den här sajten?

https://golf.se/for-spelaren/landslag/o ... ch-tester/


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Snyyyyyggt!!!

Precis sådant jag menar. Kollade bara snabbt och det såg ut att vara statistik från banan, men det borde ju gå lätt att översätta till drillar på övningsområdet.

Min tanke är att bygga en sorts cirkelträning för att simulera spel. Slå motsvarande 3-4 hål på rangen, sen 3-4 hål på närspelsområdet, 3-4 håls chip/putt.. Sen gå tillbaka till rangen och rotera ett varv till. Och notera allting.

T.o.m. jag kan slå episka drives om jag får 8 mulligans. Men att bara slå ett slag per klubba, vara borta från rangen 45 minuter och sen tvingas leverera en episkt drive på första slaget ställer helt andra, och mer realistiska, krav.

Utifrån det borde det visa sig tydligare vilka delar av spelet som behöver mest fokus, över tid. Tidigare vet jag att det är det långa spelet jag förlorat på. En dålig pw kostar en chip, men en dålig j5 kostar två slags plikt och en ny boll Bild🤦‍♂️.

Framförallt skulle jag vilja få mätbar träning och inte bara resultat från banan. Hjärnspöken kan ställa till mycket, och diskrepans mellan träning/test och banan bör innebära att det är psyket jag brister i snarare än tekniken.

Jag har med framgång tränat liknande i andra sporter och försöker hitta samma logik i golfen. Lyssnar man på duktiga tränare så verkar den största skillnaden mellan proffs och amatörer vara just målstyrd (och mätbar) träning. Jag är ganska duktig på att ”leka” golf när jag tränar. Men det finns en risk i att jag blir så duktig på att hooka på beställning att jag inte kan slå rakt, eller att slå flop shots så jag inte kan få iväg en wedge längre än 40 meter osv. Kort sagt behöver min utveckling lite struktur också.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar