Aimpoint?

Här snackar vi träning och övningar...
carlphilip.a
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 nov 2018, 21:35

tjena jag har som mål under 2021 att få ner antal puttar / runda, helt enkelt bli en bättre puttare...

ett av problemen som jag märkte under 2020 var greenläsningen där var många puttar som man läste höger vänster men föll tvärtom eller där man slog rätt men räkna med för lite eller för mycket lutning.

ett läsningssätt som är verkar ganska populärt är Aimpoint och den typen av läsning intresserar mig vilket jag tror är viktigt för att man skall "orka" använda det varje gång.

är där någon här som har gått någon Aimpoint kurs? vad tyckte ni ? har det hjälpt?
Driver/Driving Iron: Cobra Utility 2a 17.5*
Fairwaywood/hybrid: G410 hybrid 19*
Järn: Cobra MB 7-PW CB 4-6
Wedge: Titleist SM8 Jet Black 52, 56, 60
Putter: Bettinardi Armlock
Boll: Bridgestone Tour B XS
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Läser du putten från båda hållen?
Känner du av lutningen med fötterna?

Två ganska enkla saker man kan testa innan man funderar på Aimpoint.
(Man använder iofs fötterna mycket där)
carlphilip.a
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 nov 2018, 21:35

från mitten av ses 2020 och framåt börja jag läsa från båda hållen och det gjorde helt klart resultat. men fötterna har jag inte använt speciellt mycket så det är en bra poäng att börja använda det.

jag har även försökt använda linje på bollen men märker att på längre puttar blir det så där resultat. korta med lite lut är det klockrent.
Driver/Driving Iron: Cobra Utility 2a 17.5*
Fairwaywood/hybrid: G410 hybrid 19*
Järn: Cobra MB 7-PW CB 4-6
Wedge: Titleist SM8 Jet Black 52, 56, 60
Putter: Bettinardi Armlock
Boll: Bridgestone Tour B XS
Nio noll
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2019, 19:41

Gick Aimpointkurs på Årsta för ett par år sedan med amerikanen som utvecklat det. Lätt att lära sig och skapar en fullständig trygghet i vilket mål man ska sikta mot. Sen är det bara att slå bollen dit...
Daniel Bäck på Årsta har lång erfarenhet av Aimpoint om du bor i Stockholmstrakten.
Jag använder plumb bobbing också ibland och om putten bara har en lutning får jag exakt samma resultat med båda metoderna. De som säger att plumb bobbing inte funkar har inte förstått hur man gör.

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

carlphilip.a
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 nov 2018, 21:35

Nio noll skrev: 10 mar 2021, 23:33 Gick Aimpointkurs på Årsta för ett par år sedan med amerikanen som utvecklat det. Lätt att lära sig och skapar en fullständig trygghet i vilket mål man ska sikta mot. Sen är det bara att slå bollen dit...
Daniel Bäck på Årsta har lång erfarenhet av Aimpoint om du bor i Stockholmstrakten.
Jag använder plumb bobbing också ibland och om putten bara har en lutning får jag exakt samma resultat med båda metoderna. De som säger att plumb bobbing inte funkar har inte förstått hur man gör.

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
låter bra tyvärr är jag nere i skåne men där är en på Falsterbo GK som håller kurser så det får bli ett par timmar där :)
Driver/Driving Iron: Cobra Utility 2a 17.5*
Fairwaywood/hybrid: G410 hybrid 19*
Järn: Cobra MB 7-PW CB 4-6
Wedge: Titleist SM8 Jet Black 52, 56, 60
Putter: Bettinardi Armlock
Boll: Bridgestone Tour B XS
Nio noll
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2019, 19:41

Lycka till! Berätta gärna hur du tycker att det funkar.



låter bra tyvärr är jag nere i skåne men där är en på Falsterbo GK som håller kurser så det får bli ett par timmar där :)[/quote]

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app


Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

carlphilip.a skrev: 10 mar 2021, 10:17 från mitten av ses 2020 och framåt börja jag läsa från båda hållen och det gjorde helt klart resultat. men fötterna har jag inte använt speciellt mycket så det är en bra poäng att börja använda det.

jag har även försökt använda linje på bollen men märker att på längre puttar blir det så där resultat. korta med lite lut är det klockrent.
Fötterna är jäkligt bra på att känna av lutningar, framför allt på korta avstånd. Känns det inte som att det lutar så är det 99/100 rakt.

Linjen hjälper inte så mycket på långa puttar enligt min erfarenhet. Där är längden betydligt viktigare.

På korta puttar, säg under en meter, kan jag rekommendera att göra som Sergio: Blunda.
Testade det ett år och det funkar väldigt bra.
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

På de puttarna jag är osäker på om det faller höger eller vänster så brukar jag kolla från andra hållet, är jag fortfarande inte helt säker så tar jag fötterna till hjälp.
Använder dock inte fingrar som man gör med Aimpoint.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Skriv svar