Golf är inte kul längre...

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 19 aug 2021, 08:10Det närmsta vi kommit att förstå yips är att det blir en undermedveten reaktion på förväntan av träffen. Det finns verkligen spelare med det problemet. Många klubbgolfare jag träffar som har problem så handlar det inte om verkliga yips utan snarare orsak-verkan-tänk. Dvs att du vet om att missen finns och så snart den dyker upp har du bestämt dig för ”nu är den här”. Istället för att se den lite rimligare vägen, alla spelare är ojämna i sina slag. En miss är en miss och definierar inte hela rundan.
Ligger nog mycket i det. Jag har svårt att se slaget jag vill slå utan tänker mer på att jag inte får missa åt det hållet, akta vattnet osv.

Som jag skrivit innan skulle jag behöva gå ut själv några rundor, skita i att räkna och bara slå slag.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev: 19 aug 2021, 08:10Det närmsta vi kommit att förstå yips är att det blir en undermedveten reaktion på förväntan av träffen. Det finns verkligen spelare med det problemet. Många klubbgolfare jag träffar som har problem så handlar det inte om verkliga yips utan snarare orsak-verkan-tänk. Dvs att du vet om att missen finns och så snart den dyker upp har du bestämt dig för ”nu är den här”. Istället för att se den lite rimligare vägen, alla spelare är ojämna i sina slag. En miss är en miss och definierar inte hela rundan.
Ligger nog mycket i det. Jag har svårt att se slaget jag vill slå utan tänker mer på att jag inte får missa åt det hållet, akta vattnet osv.

Som jag skrivit innan skulle jag behöva gå ut själv några rundor, skita i att räkna och bara slå slag.
Jag tror du har helt rätt. Precis som jag säger till mina nybörjare, du måste bli bekväm på banan med slagen. Sen kan vägen dit se väldigt olika ut!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

MaxP skrev: 19 aug 2021, 10:54
Sandstream skrev:
MaxP skrev: 19 aug 2021, 08:10Det närmsta vi kommit att förstå yips är att det blir en undermedveten reaktion på förväntan av träffen. Det finns verkligen spelare med det problemet. Många klubbgolfare jag träffar som har problem så handlar det inte om verkliga yips utan snarare orsak-verkan-tänk. Dvs att du vet om att missen finns och så snart den dyker upp har du bestämt dig för ”nu är den här”. Istället för att se den lite rimligare vägen, alla spelare är ojämna i sina slag. En miss är en miss och definierar inte hela rundan.
Ligger nog mycket i det. Jag har svårt att se slaget jag vill slå utan tänker mer på att jag inte får missa åt det hållet, akta vattnet osv.

Som jag skrivit innan skulle jag behöva gå ut själv några rundor, skita i att räkna och bara slå slag.
Jag tror du har helt rätt. Precis som jag säger till mina nybörjare, du måste bli bekväm på banan med slagen. Sen kan vägen dit se väldigt olika ut!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Det här med att visualisera tycker jag fungerar väldigt bra. Jag har väldigt svårt att visualisera utslag på dogleg- höger hål och där blir slaget nästan alltid dåligt. Men ser man flykten för ett slag innan man slår det blir det överraskande ofta precis det man visualiserat. Kroppen vet ju vad den ska göra, men våra hjärnor ställer till det i onödan ibland.

Men om jag föreställer mig att man känner som jag på dogleg höger utslag på varje hål så förstår jag verkligen om golf inte är kul. Då skulle jag nästan fundera på KBT eller något liknande i desperation ;).
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 19 aug 2021, 08:32
långryggen skrev: 18 aug 2021, 11:57 Hade jag stått i dina skor med mina tankar om problemet hade jag startat med att överdriva genomsvingen, dvs att slå hela slaget.
Hur sen utfallet hade blivit på rangen hade jag skitit i egentligen, men jag hade tvingat fram en längre genomsving. Gör man det så TROR jag att man arbetar bort en quickhook då det blir svårare att gå runt kroppen med en överdriven genomsving, då blir det ju sving alá baseball, och då vet man ju att det inte är rätt.
Är dålig på att slå igenom med i princip alla klubbor. När jag gör det blir det bra men allt som oftast ska hjärnan in och bråka! :cry:
Ja den jäveln ska ju alltid in i bilden och ställa till det... Jag har inte så många tekniska detaljer som jag funderar på, det blir de mest elementära:
Driver: titta på bollen, slå upp och svinga igenom
Järn: Titta på bollen
Chippning: Vikten till vänster på foten, tveka inte
Puttning: Dont get me started, här finns det en del att jobba med, mest med noggrannheten i vad jag bör göra. Det rent tekniska är nog rätt ok, men på vägen dit tappar jag en del i rent slarv.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 19 aug 2021, 08:35Ligger nog mycket i det. Jag har svårt att se slaget jag vill slå utan tänker mer på att jag inte får missa åt det hållet, akta vattnet osv.

Som jag skrivit innan skulle jag behöva gå ut själv några rundor, skita i att räkna och bara slå slag.
Skita i scoren, och inför VARJE slag se var du vill att bollen ska gå, inte vart den INTE ska gå.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tack för alla svar! Jag kämpar på! :-)
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 20 aug 2021, 08:29
Sandstream skrev: 19 aug 2021, 08:35Ligger nog mycket i det. Jag har svårt att se slaget jag vill slå utan tänker mer på att jag inte får missa åt det hållet, akta vattnet osv.

Som jag skrivit innan skulle jag behöva gå ut själv några rundor, skita i att räkna och bara slå slag.
Skita i scoren, och inför VARJE slag se var du vill att bollen ska gå, inte vart den INTE ska gå.
Att släppa sin egen prestige är svårt.
Jag slog bollen dit jag ville ända ner till hcp.5. Det var inte vackert och absolut inget man kallar golf, men det funkade.
Efter det insåg jag att golf är mer och en någorlunda golfig sving krävs för att få mer ut av spelet. Vips så slog jag längre och rakare än jag någonsin kunde ana. Lite i skarven mellan styrfasen och riktig golf gick det riktigt bra.

Med år av lite sämre träning, chipyuips och fysiska skavanker så tänkte jag att jag går tillbaka till styrgolf tills kroppen är fräsch igen. No can do… fullständigt omöjligt.
Nu är fysiken på väg tillbaka och en låg drawad j4 under ett träd finns där igen. Väntar med spänning på senhösten och nästa säsong.

och (lite sensmoral) jag fick helt enkelt släppa tankar på ronder under par och egentligen var det mer mina spelkamrater som hade ”problem” med mitt dåliga spel. Jag kunde harva in en 9:a runt par och sen gå på 9-10 över sista.
Det är lite tragikomiskt att via önskan räta upp andras slice, duffar och toppar utan att man själv kan styra upp sitt eget spel.

Egon
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Sandstream skrev:Tack för alla svar! Jag kämpar på! :-)
Skummade igenom tråden lite och tyckte mig inte se att du går till pron när det strular?
Det gör jag alltid, är det något som inte funkar och jag börjar tappa självförtroendet på banan så är det raka vägen till pron. I år har jag unnat mig (pga corona och allt tråkigt hemmajobb) att ta en lektion i veckan.
Det är din pros jobb att fixa dig. Man löser det inte själv.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Apropå att ”lösa det själv” så har jag med min pros ord i minnet äntligen hittat min sving som varit borttappad 1,5 månad. Helt plötsligt fanns det där, självförtroendet!

Femman, som jag knappt fått att lyfta från marken och i bästa fall rullat ut på 150m, carrade idag ca 180 och jag kunde på rangen t.o.m. kontrollera bollbanan.

Tänk om…. Tänk om man alltid kunde spela så. Med det självförtroendet och den känslan. Gosh vad jag är beroende av det här! Slitet och alla fula ord ÄR värt det!!!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Albatross skrev: 24 aug 2021, 19:37Skummade igenom tråden lite och tyckte mig inte se att du går till pron när det strular?
Det gör jag alltid, är det något som inte funkar och jag börjar tappa självförtroendet på banan så är det raka vägen till pron. I år har jag unnat mig (pga corona och allt tråkigt hemmajobb) att ta en lektion i veckan.
Det är din pros jobb att fixa dig. Man löser det inte själv.
Du har så klart helt rätt men jag är typen som blir förbannad för att jag inte presterar bättre och därför inbillar mig att jag kan lösa det själv.

Fick ett närspelspaket i present av mina kompisar och det säger väl en del om vad de tycker om mina chippar runt green :lol:
Känns det bra med den här tränaren så blir det nog fler lektioner. Bara inse att man behöver få hjälp ibland.
Skriv svar