Golf är inte kul längre...

Här snackar vi träning och övningar...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 06 aug 2021, 12:32 Tack @JohanAdministratör

@Niklas Ja, det är lätt att man blir hetsig på banan. Tror en lösning för egen del är att ta en klubba mer istället för den där klubban som med en perfekt träff precis når fram. Kan nog lugna ner svingen på banan.
Ja, det är precis det jag har börjat göra i år och har ökat mina greenträffar. Kollar avstånd, höjdskillnad, vind, bestämmer vilken klubba det är sen tar jag och lägger till +1. Aldrig varit pin-high så mycket i mitt liv. Slutade duffa då också :lol: .
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har spelat mycket bättre senaste rundorna = inte lika många bortslagna bollar från tee.

Finns fortfarande en tendens till låga hooks när jag inte fokuserar på att ta det lugnt men det känns som att jag är på väg åt rätt håll.

Klart roligare att spela nu! :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev:Har spelat mycket bättre senaste rundorna = inte lika många bortslagna bollar från tee.

Finns fortfarande en tendens till låga hooks när jag inte fokuserar på att ta det lugnt men det känns som att jag är på väg åt rätt håll.

Klart roligare att spela nu! :)
Vad kul att höra!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev: 14 aug 2021, 04:12Vad kul att höra!
Spelat ett par rundor till nu och börjar få tillbaka problemet med drivern.
Mindre kul att från gul på Bro-Bålstas första hål slå ner bollen i vattnet till vänster. Det är kanske 10-15 meter dit... :(

Slog en bra drive på hela rundan och det var när jag ställde upp för en fade. Är rätt övertygad om att jag ska överge draw med drivern och satsa på rak/fade istället.
Ska prova på någon range i veckan! :)
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 02 aug 2021, 09:04Driver YIPS!

Någon som haft driver YIPS och tagit sig ur det? Hur gjorde ni?
Åhh fy faan... Har haft chip yips, och det kom jag över genom "keep it simple", att chippa som en putter från tån. Alla chippar.

Med drivern är det ju lite annorlunda, det är en så mycket större rörelse, och man kan inte tillämpa en mkt enklare rörelse på samma sätt.

Jag har väl inte haft Driver Yips, snarare att jag inte har varit bra någon gång. I år är första året som jag ställer mig på tee och känner att den här sitter i FW. Vilket den förstås inte gör alla gången, men jag har confidence över bollen.
Gäller detta även spoon?
Vad går igenom ditt huvud när du står på banan? Har du många tankar?
Jag har två, eller tre kanske.
1. titta på bollen
2. Slå upp på bollen
3. slå hela slaget, inget jävla mjäk
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

långryggen skrev: 17 aug 2021, 15:33
Sandstream skrev: 02 aug 2021, 09:04Driver YIPS!

Någon som haft driver YIPS och tagit sig ur det? Hur gjorde ni?
Åhh fy faan... Har haft chip yips, och det kom jag över genom "keep it simple", att chippa som en putter från tån. Alla chippar.

Med drivern är det ju lite annorlunda, det är en så mycket större rörelse, och man kan inte tillämpa en mkt enklare rörelse på samma sätt.

Jag har väl inte haft Driver Yips, snarare att jag inte har varit bra någon gång. I år är första året som jag ställer mig på tee och känner att den här sitter i FW. Vilket den förstås inte gör alla gången, men jag har confidence över bollen.
Gäller detta även spoon?
Vad går igenom ditt huvud när du står på banan? Har du många tankar?
Jag har två, eller tre kanske.
1. titta på bollen
2. Slå upp på bollen
3. slå hela slaget, inget jävla mjäk
Tack för input!

Det är lite svårt att beskriva eftersom det är som att något jag inte kan kontrollera tar över rörelsen.
Som jag skrev ovan i ett svar till Johan spelade jag BBGK i helgen och slog massor av bra drives på rangen.
På första tee hookar jag bollen ned i vattnet 10-15 meter längre fram. Det är som att något i hjärnan bara måste stänga klubbhuvudet.

Har inte testat spoon på länge då jag gett mig fan på att lösa problemet med drivern.

Var på rangen i går och fick en skön känsla men redan nu vet jag att det kan bli problem på dagens runda.
Just den känslan, att det troligtvis kommer att gå åt helvete, är nog det största problemet!
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev:
långryggen skrev: 17 aug 2021, 15:33
Sandstream skrev: 02 aug 2021, 09:04Driver YIPS!

Någon som haft driver YIPS och tagit sig ur det? Hur gjorde ni?
Åhh fy faan... Har haft chip yips, och det kom jag över genom "keep it simple", att chippa som en putter från tån. Alla chippar.

Med drivern är det ju lite annorlunda, det är en så mycket större rörelse, och man kan inte tillämpa en mkt enklare rörelse på samma sätt.

Jag har väl inte haft Driver Yips, snarare att jag inte har varit bra någon gång. I år är första året som jag ställer mig på tee och känner att den här sitter i FW. Vilket den förstås inte gör alla gången, men jag har confidence över bollen.
Gäller detta även spoon?
Vad går igenom ditt huvud när du står på banan? Har du många tankar?
Jag har två, eller tre kanske.
1. titta på bollen
2. Slå upp på bollen
3. slå hela slaget, inget jävla mjäk
Tack för input!

Det är lite svårt att beskriva eftersom det är som att något jag inte kan kontrollera tar över rörelsen.
Som jag skrev ovan i ett svar till Johan spelade jag BBGK i helgen och slog massor av bra drives på rangen.
På första tee hookar jag bollen ned i vattnet 10-15 meter längre fram. Det är som att något i hjärnan bara måste stänga klubbhuvudet.

Har inte testat spoon på länge då jag gett mig fan på att lösa problemet med drivern.

Var på rangen i går och fick en skön känsla men redan nu vet jag att det kan bli problem på dagens runda.
Just den känslan, att det troligtvis kommer att gå åt helvete, är nog det största problemet!
Jag kan relatera också, även om jag aldrig varit så stabil som du.

Nu är jag där att jag sällan missar ”lite grann”, antingen sitter det i köttet och bollen är på en rimligt bred fw. Eller så spinner jag ur totalt och slicear alternativt överkompenserar och drar en snap hook.

Jag har fått järnyips nu. Kan scora på par4or där en bra drive lämnar en wedge kvar. Måste jag spela järn är jag rökt.

Jag har varit här förut dock. Och lösningen var att våga ta tiden på rangen och hitta rytmen. Det kanske innebär 9 provsvingar per boll. Men i grund och botten handlar det ju om att lita på sin förmåga, att ”våga vänta” (timing) och att inte hålla igen (slå igenom hela slaget).

Så ge dig tiden på rangen. Och spela sen någon runda utan press där du bara tar en boll i taget med målet att slå bra golfslag. Släpp poäng och skit i hur det förra slaget gick. Det är bara de bra slagen som räknas.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 18 aug 2021, 09:45 Tack för input!

Det är lite svårt att beskriva eftersom det är som att något jag inte kan kontrollera tar över rörelsen.
Som jag skrev ovan i ett svar till Johan spelade jag BBGK i helgen och slog massor av bra drives på rangen.
På första tee hookar jag bollen ned i vattnet 10-15 meter längre fram. Det är som att något i hjärnan bara måste stänga klubbhuvudet.

Har inte testat spoon på länge då jag gett mig fan på att lösa problemet med drivern.

Var på rangen i går och fick en skön känsla men redan nu vet jag att det kan bli problem på dagens runda.
Just den känslan, att det troligtvis kommer att gå åt helvete, är nog det största problemet!
Hade jag stått i dina skor med mina tankar om problemet hade jag startat med att överdriva genomsvingen, dvs att slå hela slaget.
Hur sen utfallet hade blivit på rangen hade jag skitit i egentligen, men jag hade tvingat fram en längre genomsving. Gör man det så TROR jag att man arbetar bort en quickhook då det blir svårare att gå runt kroppen med en överdriven genomsving, då blir det ju sving alá baseball, och då vet man ju att det inte är rätt.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: !
Det närmsta vi kommit att förstå yips är att det blir en undermedveten reaktion på förväntan av träffen. Det finns verkligen spelare med det problemet.

Många klubbgolfare jag träffar som har problem så handlar det inte om verkliga yips utan snarare orsak-verkan-tänk. Dvs att du vet om att missen finns och så snart den dyker upp har du bestämt dig för ”nu är den här”. Istället för att se den lite rimligare vägen, alla spelare är ojämna i sina slag. En miss är en miss och definierar inte hela rundan.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

långryggen skrev: 18 aug 2021, 11:57 Hade jag stått i dina skor med mina tankar om problemet hade jag startat med att överdriva genomsvingen, dvs att slå hela slaget.
Hur sen utfallet hade blivit på rangen hade jag skitit i egentligen, men jag hade tvingat fram en längre genomsving. Gör man det så TROR jag att man arbetar bort en quickhook då det blir svårare att gå runt kroppen med en överdriven genomsving, då blir det ju sving alá baseball, och då vet man ju att det inte är rätt.
Är dålig på att slå igenom med i princip alla klubbor. När jag gör det blir det bra men allt som oftast ska hjärnan in och bråka! :cry:
Skriv svar