lievinkel -flat

Här snackar vi träning och övningar...
martin
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 mar 2022, 20:00

Är ganska ny inom golfen och har en säsong bakom mig.
Jobbar ganska mycket med min teknik nu för att få så bra bollträffar som möjligt. Nyligen va jag på utprovning och köpte nya klubbor.
Vi konstatera under utprovningen att jag har en tendens till "flat-vinkel" när jag testa klubborna.

Vi har inte ändrat någon lie vinkel på mina nya klubbor(vilket mina gamla klubbor har).
Lite nyfiken ändå....ska man göra det mekaniska jobbet eller ska jag jobba vidare på min teknik.

Min pro kommer absolut hjälpa mig oavsett vilket, men vad vinner jag på i "framtiden" på att justera min teknik?
Järn:Titleist T200
Wedgar: Titleist SM8 52/56/60°
Putter: Scotty Cameron select newport 2
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Tycker du ska ändra Lie om du behöver det!

Jag märker stor skillnad på en Wedge som inte har korrekt lie mot min sving. ”Inte haft tid o bocka om den ännu”


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Om det är smidda klubbor kan du ändra och sedan ändra tillbaka om lie skulle förändras.




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
martin
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 mar 2022, 20:00

Tack
Ska prata med min pro nästa gång jag har en lektion och se om jag ska jobba mer på min teknik eller om vi ska bocka om klubborna.
Järn:Titleist T200
Wedgar: Titleist SM8 52/56/60°
Putter: Scotty Cameron select newport 2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

martin skrev: 26 mar 2022, 20:14 Är ganska ny inom golfen och har en säsong bakom mig.
Jobbar ganska mycket med min teknik nu för att få så bra bollträffar som möjligt. Nyligen va jag på utprovning och köpte nya klubbor.
Vi konstatera under utprovningen att jag har en tendens till "flat-vinkel" när jag testa klubborna.

Vi har inte ändrat någon lie vinkel på mina nya klubbor(vilket mina gamla klubbor har).
Lite nyfiken ändå....ska man göra det mekaniska jobbet eller ska jag jobba vidare på min teknik.

Min pro kommer absolut hjälpa mig oavsett vilket, men vad vinner jag på i "framtiden" på att justera min teknik?
Din lievinkels avvikelser ifrån standard är inte på något sätt en utvärdering av hur din teknik borde vara och standardvärdet är inte på något sätt något att sträva emot. Säger din utprovning att 2 grader flat passar bäst så är det så.

//Kille som spelat 2grader flat de senaste 10+ åren
martin
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 mar 2022, 20:00

Tack för svaren:)
Järn:Titleist T200
Wedgar: Titleist SM8 52/56/60°
Putter: Scotty Cameron select newport 2
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sent svar i en gammal tråd.
Många tycker att ett resultat vid en fitting ”bestämmer” behovet av lie. Det stämmer, naturligtvis, men bara OM man dubbelcheckar och inte BEHÖVER påverka spelarens sving/tendenser.

Lie påverkar hur du som spelare adresserar bollen och därigenom kommer den även initialt att påverka din ryggvinkel, dina ”händer” och ditt svingspår/arc.
Alltså, din fråga är inte dum alls utan faktiskt oerhört relevant. .

Jag behöver 2 grader flat för att bara få lite toe-up när jag adresserar bollen. Jag har testat standard och ned till 4 grader flat men får inte min uppställning att funka då. Det finns naturligtvis marginal för preferens men i princip bör man låta armarna hänga löst rakt ned i sin bekvämaste uppställning och sen bara greppa klubban. Blir det fel lie då så ska man inte justera det med ryggvinkel eller fram/tillbaka med armarna.

Med statisk fitting… läs, egentligen så enkelt att man tittar på hur lång du är och ev. mäter avståndet från dina händer till marken, så kan man enkelt sätta en rimlig lie i spel. Jag har en kompis (193cm) som borde ha 2 grader upright men alla tester tyder på 5-6 grader flat. Needless to say…. Han svingar inte som han bör.
Han har nu harvat med standard lääänge och i praktiken borde han kanske bocka 1-2 grader flat så är han hemma. 3-4 grader har alltså svingen rätat upp sig.

Så… Jag tycker det är lite förmätet när en ”duktig spelare” (läs, säljare på golfvaruhus) gör en fitting på andra och i praktiken sätter ribban/käppar i hjulet för hur golfen kommer se ut för personen i flera år. En duktig fitter med pro-mässig svingkunskap borde kunna lyckas betydligt bättre.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Behöver man det så behöver man det, om man nu inte vill favorisera en typ av slag. Har man för flat lie så finns tendensen att slå fades snarare än draw och tvärtom.

Sen ska man kanske tänka på var man är i sin golf, är du nöjd med din rörelse idag eller känns det som att du kommer att utveckla den, och det med omedelbar start? Isåfall kanske man ska tänka mer i den änden och inte fokusera så mkt på hur utrustningen presterar just för dagen.

Personligen har jag alltid haft 2 up och förlängda skaft, men så är jag 190 barfota också. Å andra sidan har jag långa armar, så den egentliga skillnaden mellan en "normallång" spelare kanske inte är så vansinnig, men det får mig att inte sjunka ihop, att behålla en bra (nåja) uppställning.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar