Svingträning

Här snackar vi träning och övningar...
RobinL
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 mar 2022, 19:06

Hej skulle verkligen behöva hjälp med min golfsving då det känns som jag inte har en stabil grund och stå på det blir ibland mycket hälträffar och ibland riktiga snaphooks men vet inte vad man ska träna några tips Bildskulle även vilja korta ner svingen känns som att klubban går alldeles för långt bakom mig i topp läge och att jag förlorar kontrollen


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Senast redigerad av RobinL den 04 maj 2022, 10:52, redigerad totalt 1 gånger.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det man kan nämna, ur ett lekmannaperspektiv, är att komplexiteten i svingen är så stor att man behöver boxa in den i olika delar.

Jag, som är logiskt och praktisk lagd, köper inte när förståsigpåare ska förklara vad som är fakta.

Fakta: Svingen är som ett kast med den bakre armen/handen.
Det finns tonvis med artiklar och klipp om hur man ska ”kasta macka” med högerhanden (högerspelare) och det är en korrekt analys.
Problemet är att en högerhänt högerspelare inte kan lära sig svinga så.

Det som faktiskt får styr på hela svingrörelsen är vänster axel/arm. Har man kontroll på den så kan man ”kasta macka” utav bara helvete och få bra resultat. Utan kontroll på rörelsen med vänster Axel/arm så blir det hook, stängt blad, vikt på bakfoten och i bästa fall en reverse c som kommer sabba ryggen.
Höger hand - leder till höger arm - som leder till höger axel - grattis till din OTT.

Så.. Jag skulle vilja råd de flesta att träna in en hederlig gammal dubbelfattad backhand. När den sen sitter i ”muskelminnet” så lägger man på högerhandskastet och får en fin release.
Alltså… inget höger alls utan rörelsen sitter i vänster axel. Det är den som flyttas nedåt/bakåt och som sen dras ned/fram/upp.

Egon
Skriv svar