Tränings redskap

Här snackar vi träning och övningar...
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Hej,

Hade lektion för några dagar sedan. Min pro gav mig ett tränings redskap, redskapet heter Powerchute och kan liknas en klubba med vikt. Denna enhet/grej ska hjälpa med att få bättre sving och mer fart. Har själv hört talas om såna här grejer förut men hela grejen låter lite bra för att vara sant.

I alla fall fick jag låna denna Powerchute och ska nu testa den någon vecka. Har någon av er testat, isåfall hur mycket/länge ska man träna?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Lägger du till att svinga en mycket lättare klubba också så kan du få riktiga bra resultat hastighetsmässigt, endast svinga något tungt kommer med stor sannolikhet göra din sving långsammare.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

KinG-NothinG skrev:Lägger du till att svinga en mycket lättare klubba också så kan du få riktiga bra resultat hastighetsmässigt, endast svinga något tungt kommer med stor sannolikhet göra din sving långsammare.
Hur menar du?

Ska man träna både med tung och lätt klubba?. Jag tänkte använda den hemma.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Ställer mig lite tveksam till att amatörer, som de flesta av oss här är, lägger tid på att få upp sin svinghastighet.
A och O är att träffa bollen optimalt och när man gör det varje gång kan man börjar fundera på att svinga snabbare.

Har jag rätt eller är jag bara tråkig? :)
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Sandstream skrev:Ställer mig lite tveksam till att amatörer, som de flesta av oss här är, lägger tid på att få upp sin svinghastighet.
A och O är att träffa bollen optimalt och när man gör det varje gång kan man börjar fundera på att svinga snabbare.

Har jag rätt eller är jag bara tråkig? :)
Det ska tydligen hjälpa sekvenserna i svingen också.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:Det ska tydligen hjälpa sekvenserna i svingen också.
Okej!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:
KinG-NothinG skrev:Lägger du till att svinga en mycket lättare klubba också så kan du få riktiga bra resultat hastighetsmässigt, endast svinga något tungt kommer med stor sannolikhet göra din sving långsammare.
Hur menar du?

Ska man träna både med tung och lätt klubba?. Jag tänkte använda den hemma.
Jag menar att om du bara svingar ett tyngre objekt så kommer musklerna vara tvungna att jobba mer max och mindre explosivt vilket gör musklerna långsammare. Kombinerar du istället med att svinga en pinne eller liknande lätt grej som du kan svinga i maxhastighet så bygger du både styrka och explosivitet snabbare.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Sandstream skrev:Ställer mig lite tveksam till att amatörer, som de flesta av oss här är, lägger tid på att få upp sin svinghastighet.
A och O är att träffa bollen optimalt och när man gör det varje gång kan man börjar fundera på att svinga snabbare.

Har jag rätt eller är jag bara tråkig? :)
I Sverige är det en lång vinter. Vill slå längre spenderar man förslagsvis off season i gymmet istället för att köpa skumma träningsredskap.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

KinG-NothinG skrev:
trippelhej skrev:
KinG-NothinG skrev:Lägger du till att svinga en mycket lättare klubba också så kan du få riktiga bra resultat hastighetsmässigt, endast svinga något tungt kommer med stor sannolikhet göra din sving långsammare.
Hur menar du?

Ska man träna både med tung och lätt klubba?. Jag tänkte använda den hemma.
Jag menar att om du bara svingar ett tyngre objekt så kommer musklerna vara tvungna att jobba mer max och mindre explosivt vilket gör musklerna långsammare. Kombinerar du istället med att svinga en pinne eller liknande lätt grej som du kan svinga i maxhastighet så bygger du både styrka och explosivitet snabbare.
Okej.

Som jag sa så är jag själv tveksamt men eftersom jag fått låna enheten så ska jag testa. Gym vill jag inte göra nu när man fortfarande kan golfa.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tänkte bara tipsa om den här videon

http://www.pgatour.com/video/2015/03/08 ... mpion.html
Skriv svar