Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

MaxP skrev: 04 mar 2022, 07:16

Intressanta frågor. TPI proven kan väl vara en fingervisning vart de stora grejerna sätter stopp, men samtidigt tycker jag att de många gånger kan visa helt fel åtminstone var vi kommer få "most bang for your buck". Bålstyrkan lämnar vi därhän, den är helt ointressant och används alldels för mycket som en bortförklaring i instruktion idag. Axlarna kan vara intressanta i fallet men om nu rörligheten är god där bör det nog inte vara några konstigheter i det området.

Det de flesta golfare missar när vi pratar uppvridning i baksivngen är att fokus gärna hamnar som du säger på axlar och bröstrygg utan att vi tänker på att kroppen sitter ihop. Vad gör höfter och bäcken, vad gör fötter och knän? Står dessa cementerade i backen så är de flesta av oss väldigt orörliga. Steg 1 blir däröfr alltid att låta kroppen röra sig fritt i den mån att ingenting är fast avsiktligt. Sen kan man behöva coacha in att rörelserna inte blir för stora eller obalanserade men det är steg två. Att du vill vara conencted med armarna mot kroppen kommer garanterat att påverka hur långt du kommer kunna svinga klubban också.

Kvalificerad gissning utan att se dig svinga eller röra dig är att du kan träna nästan hur mycket rörlighet du vill och du kommer troligen inte tjäna många centimeter i svinglängd. Börja med att se till att hela kroppen är med och rör sig, steg två blir att titta närmare på bröstryggens/ryggradens rörelser - många gånger blir det mycket rotation och ingen extension eller sidoflex som båda bidrar till en längre baksving. För mer ingående än så måste jag se golfsvingen.
Connected är en grov förenkling men ändå rätt talande. Om jag låter armarna röra sig lite mer individuellt så tappar jag olika saker hela tiden. Det kan vara bollträff och absolut kontroll på svingbotten men alltför ofta även dynamiskt loft.

Rent krasst, har jag fart nog att spela gubbagolf (j9 125m) även om jag klistrar vänster biceps mot bröstet. Det är helt ok men inte så jag vill ha det.
Lite mer separation och tempot blir betydligt bättre. Bra tajmat blir det rörelse i höft, ben och fötter som zynkar och jag täcker bollen bra aut.
True loft, släpduff borta och hög fin bollbana.

Grejen är lite att när allt är mjukt o fint så går det galant men framåt 15-16 börjar det bli styltigt. Att då svinga på som vanligt och inse att när höften stannat av går bollfan 40m vänster… är inte kul.

Så… Jag håller med om att mobiliteten är sekundär i sammanhanget och det var lite det jag menade med TPI. Dock så blir en del av den helt avgörande i vissa situationer. Jag har inga direkta problem med att slå en rak wedge med bara armar men ser hellre att kroppen sköter svingandet. Det är när man inte inser att kroppen är off som det går åt H-E.

Ang. fullsving:
I mitt fall skulle lite högre händer i backswing vara önskvärt men inte på bekostnad av en reverse pivot och en annalkande OTT. Alltså lite mer separation men med kontroll. Det är det jag jobbar på. Nån finish likt Daly eller Duval kommer jag aldrig få till.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sorry om jag spammar…

Slog 120 bollar på rangen idag.. Fokus järn.
Slog bra från första bollen men bollbanan var lite låg. Connected gav bra resultat. Snygg sving gav ännu bättre resultat. Problemet är lite att den ”touriga” och snygga svingen kommer trilla bort under ett varv.

Slog 20-30 bollar på rad mot 100-skylten och det var bra precision. Det som slår mig är att när jag går över i sikt-mode så trillar bollbanan ner igen.
Det känns lite överkurs att öva en sving med premissen hög bollbana när kroppen går in i ett annat mode så fort jag behöver slå till ett bestämt mål.

Egon
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Tjena,

Har tagit lite lektioner nu i vinter där jag försöker få till en mer konsekvent bollträff.

Har gått framåt men just nu är mitt problem Lite att jag inte riktigt kommer ner med händerna före bollen i träffen.
De dåliga träffarna blir oftast duffar Där jag "skopar" upp bollen (händerna i höjd/strax bakom bollen).

Så tänkte kolla om du har någon bra övning just för att få med höften lite tidigare och hämta kraft därifrån för att sen komma ner på bollen med händerna före i bollträffen.

Hoppas du förstår vad jag menar :D

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

robin.palmkvist skrev: 16 apr 2022, 10:58 Tjena,

Har tagit lite lektioner nu i vinter där jag försöker få till en mer konsekvent bollträff.

Har gått framåt men just nu är mitt problem Lite att jag inte riktigt kommer ner med händerna före bollen i träffen.
De dåliga träffarna blir oftast duffar Där jag "skopar" upp bollen (händerna i höjd/strax bakom bollen).

Så tänkte kolla om du har någon bra övning just för att få med höften lite tidigare och hämta kraft därifrån för att sen komma ner på bollen med händerna före i bollträffen.

Hoppas du förstår vad jag menar :D

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Har du tagit lektioner och fått hjälp med detta hade jag rekommenderat dig att följa de råden du fått. (y)
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

MaxP skrev:
robin.palmkvist skrev: 16 apr 2022, 10:58 Tjena,

Har tagit lite lektioner nu i vinter där jag försöker få till en mer konsekvent bollträff.

Har gått framåt men just nu är mitt problem Lite att jag inte riktigt kommer ner med händerna före bollen i träffen.
De dåliga träffarna blir oftast duffar Där jag "skopar" upp bollen (händerna i höjd/strax bakom bollen).

Så tänkte kolla om du har någon bra övning just för att få med höften lite tidigare och hämta kraft därifrån för att sen komma ner på bollen med händerna före i bollträffen.

Hoppas du förstår vad jag menar :D

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Har du tagit lektioner och fått hjälp med detta hade jag rekommenderat dig att följa de råden du fått. (y)
Lite det som är grejen. Jag har inte fått några övningar.
När jag frågat så har jag bara fått "att jag ska fortsätta jobba på att få händerna före i bollträffen".
Men jag skulle vilja ha några konkreta övningar för att träna på detta och inte bara "försöka göra det om och om igen".

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

robin.palmkvist skrev: 16 apr 2022, 15:29
MaxP skrev:
robin.palmkvist skrev: 16 apr 2022, 10:58 Tjena,

Har tagit lite lektioner nu i vinter där jag försöker få till en mer konsekvent bollträff.

Har gått framåt men just nu är mitt problem Lite att jag inte riktigt kommer ner med händerna före bollen i träffen.
De dåliga träffarna blir oftast duffar Där jag "skopar" upp bollen (händerna i höjd/strax bakom bollen).

Så tänkte kolla om du har någon bra övning just för att få med höften lite tidigare och hämta kraft därifrån för att sen komma ner på bollen med händerna före i bollträffen.

Hoppas du förstår vad jag menar :D

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Har du tagit lektioner och fått hjälp med detta hade jag rekommenderat dig att följa de råden du fått. (y)
Lite det som är grejen. Jag har inte fått några övningar.
När jag frågat så har jag bara fått "att jag ska fortsätta jobba på att få händerna före i bollträffen".
Men jag skulle vilja ha några konkreta övningar för att träna på detta och inte bara "försöka göra det om och om igen".

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Tråkigt att höra! Börja här: https://youtu.be/droyplWoFqk
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

MaxP skrev:
robin.palmkvist skrev: 16 apr 2022, 15:29
MaxP skrev: Har du tagit lektioner och fått hjälp med detta hade jag rekommenderat dig att följa de råden du fått. (y)
Lite det som är grejen. Jag har inte fått några övningar.
När jag frågat så har jag bara fått "att jag ska fortsätta jobba på att få händerna före i bollträffen".
Men jag skulle vilja ha några konkreta övningar för att träna på detta och inte bara "försöka göra det om och om igen".

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Tråkigt att höra! Börja här: https://youtu.be/droyplWoFqk
Precis något sådant jag söker. Ska definitivt testa detta. Känns som en väldigt bra "uppvärmnings" rörelse att köra på Rangen innan man drar på fulla slag.
Tack!

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Max!
IMG_7223.JPG
IMG_7223.JPG (203.75 KiB) Visad 2593 gånger
När det ser ut så här, borde jag försöka flippa händerna mer? Jag tycker det ser ut som att jag inte har releasat alls och hållit den genom träffen…

Mer loosy goosy??


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar