Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 04 jan 2021, 08:54 Har blivit 2 st spelsessioner (4 timmar totalt) sen dess och nu är vänsterskruven borta utan att jag riktigt vet varför :lol:
That's golf for you. :lol:
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Skrev precis det här i min gnälltråd, men det kanske förtjänar att avhandlas lite här istället.

Att AoA är viktigt för längd med driver vet de flesta, även jag. Hur mycket det påverkar blev jag varse idag.

Nu ska sägas att jag ställt ner loftet på drivern eftersom jag blivit duktig (tji fick jag) på att slå upp på bollen, så siffrorna kanske är lite väl elaka. Men...

Ca 105CHS och 5° AoA = 240m carry
Ca 110CHS och 0,5° AoA = 210m carry

Förödande!!!! Orsaken är såklart alldeles för låg launch, vilket kanske räddats av mer loft.

Till saken.

Hur tränar man, utan launch monitor, så att man håller ordning på sin AoA?
Exakt går såklart inte, men finns det något smart sätt att komma runt problemet?

Om 240 helt plötsligt blir 210 på rangen så kan det bero på smash (sweetspot), fart eller AoA (vi skippar jättesnett svingspår osv). Hur ska jag avgöra vilken del som failat?




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev: 23 feb 2021, 22:58 Skrev precis det här i min gnälltråd, men det kanske förtjänar att avhandlas lite här istället.

Att AoA är viktigt för längd med driver vet de flesta, även jag. Hur mycket det påverkar blev jag varse idag.

Nu ska sägas att jag ställt ner loftet på drivern eftersom jag blivit duktig (tji fick jag) på att slå upp på bollen, så siffrorna kanske är lite väl elaka. Men...

Ca 105CHS och 5° AoA = 240m carry
Ca 110CHS och 0,5° AoA = 210m carry

Förödande!!!! Orsaken är såklart alldeles för låg launch, vilket kanske räddats av mer loft.

Till saken.

Hur tränar man, utan launch monitor, så att man håller ordning på sin AoA?
Exakt går såklart inte, men finns det något smart sätt att komma runt problemet?

Om 240 helt plötsligt blir 210 på rangen så kan det bero på smash (sweetspot), fart eller AoA (vi skippar jättesnett svingspår osv). Hur ska jag avgöra vilken del som failat?
https://youtu.be/f3dgRTjg__w - Börja där, utöver det lägger du dessutom till impact spray eller torrschampoo och du behöver ingen TrackMan för dessa två delar (om du inte vill veta exakta siffror).
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MaxP skrev: https://youtu.be/f3dgRTjg__w - Börja där
Trasig länk Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev:
MaxP skrev: https://youtu.be/f3dgRTjg__w - Börja där
Trasig länk Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Den första nyckeln till bra drives! - MXPGolf.se https://youtu.be/f3dgRTjg__w


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Järnkontoret...

Veckans första pass med storfokus på järn (mkt wedge nu när man kunnat vara ute).

Dagen gick bra, åtminstone 140-200 meter. Kortare hade jag problem med idag.

Men till frågan:

Jag noterade en serie slag som kändes sådär Mizunoaktigt smöriga i träffen (sweetspot), runt 7° ner på bollen vilket kanske är FÖR (?) mycket även om jag jobbade på att trycka ner/fram ordentligt och övriga värden helt ok bra.

Det som förvånade, som jag inte förstår, är att Flightscope hävdade nästan 40° dynamiskt loft. Min 7a är 32° och med -7° AoA så förstår jag inte hur dynamiskt loft kan bli mer än 32.

Är FS slarvig eller missar jag något i teorin här?

Minns inte launch angle nu men den var ”rimlig”, och drygt 150 carry samt knappt 6000 spin. Allt det känns helt rätt, men dynamiskt loft verkar helt wack.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Låter som du har händerna bakom bollen vid träff o inte framför? Även fast du skriver att du försöker lofta ner.

Ett tips är filma dig själv för att se exakt vad som sker vid bollträff. Brukar filma varandra ja o vännerna o ibland får man en riktig aha upplevelse när man tror sig göra nått man absolut inte gör

Senast redigerad av Mikaelanstad den 04 mar 2021, 18:34, redigerad totalt 1 gånger.
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

IMG_2367.JPG
IMG_2367.JPG (63.83 KiB) Visad 4565 gånger

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Mikaelanstad skrev:Låter som du har händerna bakom bollen vid träff o inte framför?
Absolut, men hur kan jag ha 7-8° AoA med händer bakom bollen? Jag skulle ju behöva använda klubban som spett för att den logiken ska gå ihop i mitt huvud Bild

Alla värden utom dynamiskt loft känns ”överens”.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev: 04 mar 2021, 17:39 Järnkontoret...

Veckans första pass med storfokus på järn (mkt wedge nu när man kunnat vara ute).

Dagen gick bra, åtminstone 140-200 meter. Kortare hade jag problem med idag.

Men till frågan:

Jag noterade en serie slag som kändes sådär Mizunoaktigt smöriga i träffen (sweetspot), runt 7° ner på bollen vilket kanske är FÖR (?) mycket även om jag jobbade på att trycka ner/fram ordentligt och övriga värden helt ok bra.

Det som förvånade, som jag inte förstår, är att Flightscope hävdade nästan 40° dynamiskt loft. Min 7a är 32° och med -7° AoA så förstår jag inte hur dynamiskt loft kan bli mer än 32.

Är FS slarvig eller missar jag något i teorin här?

Minns inte launch angle nu men den var ”rimlig”, och drygt 150 carry samt knappt 6000 spin. Allt det känns helt rätt, men dynamiskt loft verkar helt wack.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikael är inne på en potentiell anledning här under. Du kan slå ner på bollen samtidigt som du scoopar, den är inte jättevanlig men fullständigt möjlig.

Tittar vi på FlightScope så har jag förstått det som att du står inomhus och tränar? Tidigare var det iallafall så att FS kunde ha felläsningar både på AoA och annan klubbdata inomhus då radarn inte hölll samma nivå som TrackMan. Detta var dock med tidigare modeller - min X2a gjorde det t.ex. Men jag vet inte hur det är just nu med senare modeller där.

Potentiella orsak nummer tre är ju att träffarna blir lite för högt upp på bladet men då borde annan data påverkas också.
Skriv svar