Video-lektioner med Max P

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Här ska du få något att kika på. Om det syns nåt, ser nu att filmera blev ganska mörka när jag laddade upp de på YT.
Jag undrar lite om feedback i allmänhet. Om du ser något generalfel eller något litet att tänka på.

En drive som slogs 250m mitt i FW + en J9 några meter vänster om green/pinne.

Drive 250 meter


J9 126 meter
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev: Så det behöver då inte betyda något dåligt?. Jag stretcha inte heller efteråt, borde jag göra det isåfall vilka övningar. Tycker jag har bra koll på reverse spine och tycker inte jag har det.
Det behöver inte vara en skada utan jag skulle gissa just på att du inte är van vid att använda ryggen på detta sätt - hur ser det ut med träning i gymmet, har du tränat core/ländrygg mycket?

Stretchning är bra, speciellt för något så utsatt som ländrygg och rumpa - däremot är det inte säkert att det hjälper just denna smärtan. Skulle behöva se dig svinga nu nnan jag ger några mer långtgående tips.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanSGF skrev:Här ska du få något att kika på. Om det syns nåt, ser nu att filmera blev ganska mörka när jag laddade upp de på YT.
Jag undrar lite om feedback i allmänhet. Om du ser något generalfel eller något litet att tänka på.

En drive som slogs 250m mitt i FW + en J9 några meter vänster om green/pinne.
Även här hade jag haft lite åsikter om uppställningen som är lite överdriven mycket på hälarna vilket gör det svårare för dig att rotera åt båda hållen. Hade också velat ta bort den S-posture du har för att åter igen skapa lite mer rotation i överkroppen. Detta skulle högst troligen ta dig i från att vara så nära att bli crossed på toppen, hamna lite bättre "in slot" på toppen och en mer kraftfull position.

Hade varit intressant att se din driversving framifrån när vi ändå snackar reverse spine angle, känns som en stor risk att det går lite väl långt på "fel sätt" tack vare din uppställning.

Kika gärna på t.ex. Tigers, Phils eller varför inte Stensons uppställning med både järn och driver för att jämföra så ser du nog skillnaderna ganska tydligt.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

KinG-NothinG skrev:
trippelhej skrev: Så det behöver då inte betyda något dåligt?. Jag stretcha inte heller efteråt, borde jag göra det isåfall vilka övningar. Tycker jag har bra koll på reverse spine och tycker inte jag har det.
Det behöver inte vara en skada utan jag skulle gissa just på att du inte är van vid att använda ryggen på detta sätt - hur ser det ut med träning i gymmet, har du tränat core/ländrygg mycket?

Stretchning är bra, speciellt för något så utsatt som ländrygg och rumpa - däremot är det inte säkert att det hjälper just denna smärtan. Skulle behöva se dig svinga nu nnan jag ger några mer långtgående tips.
Tränar inte i gym inte heller någon annan sport.

Måste ta några dagar ledigt från golfen, var där igår och kan inte göra en halv sving utan att ryggen smärtar... så någon video blir det inte de kommande dagarna.
Senast redigerad av trippelhej den 27 maj 2014, 12:35, redigerad totalt 1 gånger.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Låter helt klart som träningsvärk, om det nu är mest i golfposition du känner det. När ryggen väl stärkts upp kommer du kunna svinga betydligt bättre. Kan tipsa om övningar för det under en annan tråd.
kimlidberg
Inlägg: 112
Blev medlem: 25 maj 2014, 10:36
Ort: Gävle



2 månader gammal video och jag har försökte jobba på en del saker som jag märkte själv. Men vad anser du är viktigast att jobba med här?
Driver: Nike Vapor Pro 9.5°
FW: Nike Vapor Flex 15°
Järn: Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper X Stiff
Wedgar: Nike VR Forged 52° / 56°
Putter: Nike Method Mod-30 SuperStroke Slim 3.0

#teamnike #motscratch
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag ser mycket jag skulle vilja jobba med, men eftersom jag inte vet vad du gjort på två månader så håller vi oss till det mest väsentliga.

Jag upplever en väldigt bred uppställning som gärna hade tjänat på att bli lite smalare mellan fötterna, hade det varit en driver i näven hade jag ansett det vara OK, men med ett järn blir det för brett. Den ändringen vill jag göra i försvingsprinciperna.

Pratar vi rörelse är det absolut viktigaste att rätta till asap din översving, och den sway och ännu värre den reverse spine angle som detta skapar. Du går runt och väntar på en ryggskada när du vrider så långt att överkroppen faller framåt.

Min övning till dig hade varit att placera en siktpinne på yttersidan av din högra sko när du ställer upp - i höjd med höften. Sen ska du börja genomföra din baksving med enda fokus på att din höft (eller annan del av kroppen) nuddar denna pinne. Ha känslan av att du snurrar in i din högra höft och inte glider in i den.

Efter det hade det varit intressant att filma igen och se hur det ser ut.

Ett annat tips om du ska jaga scratch är att börja gå till gymmet! ;)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Har nu införskaffat en ordentlig mikrofon vilket gör det möjligt för mig att genomföra ordentliga videoanalyser som jag sedan laddar upp med både ljud och bild. Är någon sugen på detta så är det bara att häva upp en video här.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Låter riktigt cool! Ska försöka ordna upp en film snarast möjligen! Får se om någon hinner före...
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

KinG-NothinG skrev:Har nu införskaffat en ordentlig mikrofon vilket gör det möjligt för mig att genomföra ordentliga videoanalyser som jag sedan laddar upp med både ljud och bild. Är någon sugen på detta så är det bara att häva upp en video här.
Skulle vara kul att se, med linjer osv hur långt ifrån man är. Om farsan kommer med idag så får han filma min sving.
Skriv svar