Långbaksving draw vs kort ger fade

Här snackar vi träning och övningar...
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Tjaba. #frågamax :P

Var å tränade igår för första ggn på länge (tyvärr)
Märkte då en sak. Att när jag har kortare baksving, med tex en järn5a, så blir det gärna en fade. När jag har längre baksving så slog jag draw.

Låter wierd? ja iaf för mig. Förstår att du behöver se mig svinga kanske för att ge ngt svar, men min fråga e då att e det möjligt ens att det e orsaken eller sitter det mest i skallen på mig. Tycker mig svinga fram likadant i båda fallen men uppenbarligen så gör jag ej det? Kan det ha med materialet, skaftet tex, att göra?
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Wolfsheim skrev:Tjaba. #frågamax :P

Var å tränade igår för första ggn på länge (tyvärr)
Märkte då en sak. Att när jag har kortare baksving, med tex en järn5a, så blir det gärna en fade. När jag har längre baksving så slog jag draw.

Låter wierd? ja iaf för mig. Förstår att du behöver se mig svinga kanske för att ge ngt svar, men min fråga e då att e det möjligt ens att det e orsaken eller sitter det mest i skallen på mig. Tycker mig svinga fram likadant i båda fallen men uppenbarligen så gör jag ej det? Kan det ha med materialet, skaftet tex, att göra?
Nu ska jag inte hålla dig enda tills på söndag för att svara på din fråga. Även om den troligen kommer med i ett kommande avsnitt ;)

Om vi pratar rent tekniskt så finns det inga direkta belägg för att längden på svingen ska göra det ena eller andra resultatet mer rimligt. Det som däremot skulle kunna vara anledningen (och som kan bero på just längden av baksvingen som du upplever den) är helt enkelt att det du upplever som en längre sving tar längre tid och på så vis hinner kroppen med mer. Detta i sin tur påverkar sekvensen som gör att du förändrar ditt swingspår. Materialet bör inte påverkas av svingen på det sättet.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Tackar tackar. Ska åka köra ett pass imorgon å tänka på sekvensen å se hur den påverkar min sving, å jobba på få den mer flytande.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Skriv svar