Inlärningsstegen

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag skrev igår ihop ett blogginlägg om inlärningsstegen - alltså stegen vi går igenom när vi lär oss någonting nytt. Anledningen är ganska enkel. Varje sommar (och nu även vinter) har jag spelare som tar lektioner utav mig, de får något att jobba med, provar i bästa fall ett träningspass själva och kommer därefter gärna och berättar att det inte alls fungerade. Spelare som helt enkelt tror att en förändring i golfsvingen helt enkelt går på några minuter, eller till och med bara ett slag eller två.

Inlärningsstegen är en del av hur en mänsklig hjärna lär sig något nytt (väldigt förenklat) och det är något som de flesta golfare jag träffar på inte vill veta av - eftersom det då skulle innebära att det tar ett tag att genomgå en förändring, Ni hittar blogginlägget här:
http://www.mxpgolf.se/inlarningsstegen- ... -fungerar/

Jag ler alltid lika gott åt spelare som säger att de provat något som "fastnat" efter bara ett träningspass - inte för att det inte går att få den känslan under ett träningspass (om du upprepar det nog många gånger) men för att så många verkar tro att bara för att du tycker att det sitter där en liten stund så tror du att det är "klart".

Förstå inlärningsstegen och du bestämmer över din inlärning, förstå den inte och du är väldigt ineffektiv i din träning.

Är detta något nytt för dig? Eller har du haft koll på det hela tiden?
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jag könner verkligen igen mig i det du skriver.
Dock inte att övningar är dåliga eller liknande men i att jag blir otålig, det räcker med ett gäng dåliga slag för att jag ska tappa tron på det jag vill göra, sen tänker jag att det har ju ändå funkat innan.

Tålamodet i stegen med att göra det dåligt till att höra det bra är väldigt dåligt, även fast min bild av en förändring stämmer någorlunda överens med det du nämner
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar