Österåkers GK

Recensera eller fråga om tips...
nkpgstad
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 maj 2014, 21:11

Hej,

Funderar på att utnyttja Österåkers greenfee-erbjudande den 6-7 augusti. Västerled för 550 kr inkl lunch. Österled för 450 kr inkl lunch. Hinner nog med två rundor, är Västerled avsevärt mycket bättre än Österled? Hur skulle ni ranka banorna kvalitetsmässigt, dra gärna paralleller mot andra banor.

Har ni tips om andra banor (med bra skick) för ungefär samma pris? Måste ligga i eller utanför Stockholm. Helst relativt nära Kungsängen. Kungsängen kings är redan planerad.

Mvh
Driver: Cobra Bio Cell Black
Hybrider: Callaway XHot Pro 3-4
Järn: Callaway Razr X Black 5-PW
Wedgar: Mizuno JPX 2011 50,54,58
Putter: Taylormade 79-110 Daytona
Boll: Titleist ProV1
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har bara spelat Västerled och den var okej men inte mycket mer än så. Stenson håller på att designa om den.

Bro-Bålsta tycker jag är en prisvärd bana när de har sommargreenfee och den ligger ju när Kungsängen.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Stenson är väl inte så mycket med i designen av västerled. Det är väl Österled som han ska göra om?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
johanskold
Inlägg: 173
Blev medlem: 08 feb 2016, 18:05

Österåker har lidit av ett stort medlemstapp (däribland jag). Men nu har någon insett att bara för att man ska arrangera match-SM en helg, så kan man inte ha knähöga, klöverstinna svingelruffar som är lika med garanterat bortslagen boll och samtidigt ha höga greenfeeintäkter.

De har nu gjort en lightrenovering med 50 nya potbunkers och klippt bort det värsta av ruffen och Västerled är nu mycket rolig att spela. Jag håller sträckningen av Västerled riktigt högt och uppsättningen av korthål är en av Sveriges bästa.

Österled är en hopsättning av gamla Hagby (som har bra greenområden och är fin) och halvbra gamla Österled. Skulle inte spela den. Ullna har erbjudande med lunch och greenfee för 995 och är nu i formidabelt skick. Västerled och Ullna ligger på 7-8 minuters avstånd. Lägg till 400 spänn och kör den kombon istället :D

Angående Stensons renovering så kommer han (och Christian Lundin) att bygga om hela anläggningen. Nya Västerled blir en trevlig och spelbar parkbana medan Nya Österled kommer bli en tuff mästerskapsbana i Golf National-anda (detta enligt mina källor....)
Stenson har ingenting med renovering light att göra. Nya Österåker är klar 2021 tror jag. Får se om man kommer tillbaks som medlem då...
Hemmaklubb: Täby GK
Twitter: http://www.twitter.com/johanskold

Kolla på veckoaktuella golftalkshowen Tee Party som jag leder http://teeparty.se!
Och följ Tee Party på Instagram:http://www.instagram.com/teeparty.se
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

IMG_3508.JPG
IMG_3508.JPG (187.96 KiB) Visad 3750 gånger
IMG_3509.JPG
IMG_3509.JPG (190.83 KiB) Visad 3750 gånger
IMG_3510.JPG
IMG_3510.JPG (85.62 KiB) Visad 3750 gånger

Nu har de första bilderna kommit kring designen av västerled och det ser spännande ut och låter som en kul satsning.

Banan ska designas med andra berömda hål i åtanke, tex Oakmonts church benches på hål 4 & 5.

Banan ska stå klar om 3-4 år och när det är klart så skulle jag säga att vi nog har Sveriges mest kompletta anläggning. Det är en starkt kandidat för mig i framtiden att bli medlem på.

Ni som är medlemmar, vad säger ni?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Kurre
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 jun 2019, 13:45

Spännande eller hur! Ändå rätt kul att spela "andras" klassiska hål i en lite annan tappning.

MEN...

Vilka hål motsvaras av ... ”Road Hole” (Old Course, St Andrews), ”Redan” (North Berwick)?
Användarens profilbild
manget
Inlägg: 253
Blev medlem: 12 aug 2015, 14:49

Jag är än så länge mkt nöjd att jag slog till på en aktie nu i höstas!
WITB
Driver: TSi3
Spoon: Cobra F6
Järn 3: Titleist U500
Järn 4-7: Titleist 620 CB
Järn 8-P: Titleist 620 MB
Wedgar: Vokey SM8 (50/54/60)
Putter: SIK
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Hade jag bott inom en halvtimme hade jag köpt en aktie för längesen.
Hcp: ~12
Skriv svar