Stockholms bästa banor

Recensera eller fråga om tips...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Efter att ha lirat Arlandastad Masters Course igår så blev jag fundersam kring vilka som är de bästa banorna i Stockholm. Hur rankar du Stockholmsbanorna? Jag har inte spelat alla banor men de som sticker ut enligt mig är.

Bro Hof Stadium
Ullna GC
Bro Hof Castle
Lidingö
Mälarö
Salem
Kungl. Drottningholms
Arlandastad Masters
Kungsängen Kings

Ovan är inte rankat, det är mer av en grov lista av de jag spelat som sticker ut tack vare grym finish eller design.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Haha, senast jag skrev på detta forum att Arlandastad masterbanan var underskattad sågade folk sönder den, vilket jag inte riktigt förstod. Har spelat den två ggr i år och den är den bästa jag spelat i Stockholm i år. Endast spelat Kings i övrigt av de du listat. Ska prova Salem innan året är slut.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
korben
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 aug 2017, 15:17

Liksom Niklas har jag bara spelat Kings på din lista.

Frågan är dock hur du definierar Stockholm. Spelade båda banorna på Vidbynäs för ett par veckor sedan och framförallt South var en av de bästa banorna jag har spelat i Sverige (har inte spelat många i SGs topp 50 lista). Jag tyckte den var snäppet bättre än Kings, både på greenerna och i bunkrarna.
Hemmaklubb: Ingarö GK

Driver Ping G400 Max
3W Ping G425
Irons Callaway Hot X2 3-PW (3-4 Hybrid)
Wedge Titleist SM5 50, 54 SM6 58
Putter Odyssey Works #7 Versa

Hdcp: 13.5
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Tycker att du saknar båda banorna på Österåker med på den listan. Botkyrka GK borde också vara med. Personligen är Lidingö den absolut bästa jag spelat i Stockholm, men då har jag varken spelat Hofen, Ullna eller Drotten.
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

JonWol skrev: 04 sep 2020, 20:26 Tycker att du saknar båda banorna på Österåker med på den listan. Botkyrka GK borde också vara med. Personligen är Lidingö den absolut bästa jag spelat i Stockholm, men då har jag varken spelat Hofen, Ullna eller Drotten.
Jag gillar också Botkyrka GK. Jag gillar banor med höjdskillnader och det får man där minst sagt.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Säkert lite partisk men de banor jag spelat i Stockholmsområdet i år skulle jag rangordna så här:

1. Bro Hof Stadium
2. Bro Hot Castle
3. Öster by Stenson
4. Kungsängen Kings
5. Brollsta
6. Bro Bålsta
7. Kungsängen Queens
8. Waxholm, Kyssinge.
9. Bodaholm
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Idag har jag lirat Öster by Stenson och den rankas riktigt bra.

1. Hofen Stadium
2a. Ullna 2b. Öster by Stenson
3. Hofen Castle
4. Drottningholm
Oscarlarsson
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 sep 2020, 09:19

1 bro hof stadium
2 bro hof castle
3 drottningholm
4 svartinge
5 ullna
6 troxhammar
7 fågelbro

Det är nog de jag tycker sticker ut. Troxhammar är hemmaklubben så mycket partisk där

Mälarö är ju alltid i riktigt bra skick, klart värd ett besök.

En liten bubblare är lövsättra, då för att det är en härlig variation av äng och skogsbana över de 18 hålen.

Öster har jag inte spelat ännu men står på listan inför 2021!

Arlanda föll jag inte alls för men är ändå villig att ge den en chans till.

En av mina tidigare favoritbanor har varit waxholm, härlig skärgårdsbana!

Sedan måste jag verkligen verkligen rekommendera er att ta färjan över till åland och spela Ålands golfklubb slottsbanan. Riktigt bra efter de totalrenovera den. Utmanande och ruskigt bra skick! Roliga greener.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag vill ha med Täby GK också. Visst, den är lite konstigt ibland och det var ingen sand i bunkrarna förra året. Men naturen är riktigt fin och för mig är det viktigt. Särskilt hålen 15,16,17 längs med sjön som är i spel. Rankar den högre än alla Golfstarbanor utom Kings. Av de jag spelat:

1. Kungsängen Kings. Jag älskar designen på den, tröttnar aldrig. Synd att den nu är förstörd, men vill fortfarande ha den som etta.

2. Arlandastad GK. Banan är perfekt om än lite för platt, miljön är tråkig men bättre nu under corona med färre flyg. Bäst skick och bunkrar av banorna i listan. Inte ens någon konkurrens.

3. Bro-Bålsta GK. Hade det varit mycket snabbare greener hade jag rankat den högre, men nu har det varit segt vid fyra helt olika tillfällen. Tror greenerna var designade för att vara snabba men att de flestas amatörer inte vill ha det.

4. Täby GK. Utmanande bana, men några konstiga hål drar ner helheten. Fint läge.

5. Botkyrka GK. Inget speciellt egentligen utom höjdskillnaderna, men jag spelar alltid bra här så den får vara med ändå.

Säkert är Ullna, Bro Hof, Österåker och Drottningholm bättre än dessa, men eftersom jag inte kommer betala GF för dem så kan jag inte ranka dem. Jag har inte betalat full greenfee för någon av banorna här på min lista så har inte med det i betyget.
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Jag har inte spelat flera av premiumbanorna, Ullna, men där tar det stopp...

Men andra banor som jag gillar är Salem, bra layout och ofta i mkt bra skick, Vidbynäs, egentligen bägge banorna, men södra speciellt. Sen finns utan vidare inbördes ranking Mälarö, Wäsby, Kallfors, Täby och Kings. Det är ju inget större fel på queens heller...

Å andra sidan gillar jag de flesta golfbanor, det är ju golf, och många banor har ju sina ups and downs, men jag tackar aldrig nej till en runda mer eller mindre var som helst den föreslås spelas.
Men får man välja finns det väl ett par som inte står främst på listan ;)
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar