Öster by Stenson

Recensera eller fråga om tips...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tänkte skriva några ord om Öster by Stenson.

Layout är allt här. Den har en typ av layout som ingen annan bana har i Stockholmstrakten.
Den är inte seaside men har massor av vatten i form av konstgjorda vattenhinder som är pålade med pallisader på samma sätt som du ser i Florida eller om du minns Golf National där Ryder Cup spelades. Alla hål har någon form av risk and reward. Försök slå över fairway-bunkrar och du belönas med ett kort inspel. Eller skär av mycket vattenhinder vid utslaget och du får en bättre vinkel in.
Du kan också spela banan med många olika strategier vilket jag uppskattar. Om du inte har en bra driver-dag så går det lika bra att lägga dig kort om alla hinder och ha längre inspel. Från tee 4 som jag spelade är banan faktiskt rätt kort och knixig. Från tee 5 är den helt plötsligt en riktig rejäl utmaning där fw-bunkrar ligger på 230-260m istället för 210 - 230m. Sedan finns Henrik Stenson tee som är ett monster där du får kämpa med att komma ut på fairway från tee.

Skicket var superbra när jag spelade. Samma nivå som Ullna och Bro Hof skulle jag säga. Skillnaden var att jag upplevde en del ytor som lite mer slitna än vad det närmalt är på Hofen eller Ullna. Men det är helt förståeligt när man ser över beläggningsstatistiken som varit närapå 100% hela säsongen.
1800 medlemmar som alla vill lira samma bana och gå på samma ställe sliter på skicket.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Pratade med en medlem i helgen och snart påbörjas ombyggnaden av Västerled så om några år kanske trycket på Öster minskat :)

Har lirat Öster en gång och gillade den! I princip omöjligt att komma ut men ska försöka hitta någon vardag.
Skriv svar