Åsundsholm G&CC, återuppstånden!

Recensera eller fråga om tips...
UtopianShank
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 jul 2018, 10:06

I Svensk Golf har man kunnat läsa om Åsundsholm G&CC som ligger i närheten av Borås och Ulricehamn.

Klubben har varit ägd utav en familj sedan starten men lades ut till försäljning för något år sedan, med hopp om att hitta "rätt" köpare för att fortsätta driva och utveckla klubb & bana.

Golfåret 2020 var fantastiskt och även på vår bana var det mer spel än någonsin. Men efter många år av låga medlemsantal meddelade ägarfamiljen i höstas att klubben kommer att läggas ner och marken återställas till åkermark, fy fan vad tråkigt. Det var ett slag i magen och det kom som en chock för såväl medlemmar som styrelse.

Medan man själv lade sig platt och började fundera på vart man skulle bli medlem nästa år, så började styrelsen undersöka alternativ...tur att det finns personer med driv!

Nu spolar vi fram någon månad och likt vädret så ser det mycket ljusare ut, tack vare styrelsen och några "starka" personer runt klubben så verkar det som att vi kommer att få spela golf ytterligare en säsong på Åsundsholm...och det är vi utan driv väldigt tacksamma för :)

En fin liten historia om vad engagemang (och pengar :lol: ) kan göra.


Är det någon här som spelat på vår bana? Om inte så borde ni passa på om ni har vägarna förbi!
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Aldrig hört talas om den faktiskt men min sambo har sin släkt i närheten så får väl smuggla med klubborna någon gång och göra ett besök!
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
UtopianShank
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 jul 2018, 10:06

Det tycker jag du ska göra! Den är lite anonym vilket är en av anledningarna till att jag är medlem, normalt sett så brukar det inte vara några problem att med kort varsel boka tid!

En bana som är ganska generös ifrån tee, svårigheterna är oftast på 2a slaget om man vart sned ifrån tee, men man är normalt sett inte borta om utslaget är snett, så man har ofta chans att ändå kunna rädda hålet. Oftast väldigt bra finnish på greener och spelytor.

Det enda negativa jag kan komma på är att den lätt blir lite vattensjuk om det regnat mycket...men om man vänder på det så är den fantastiskt fin även vid längre torka :lol:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det är rätt otroligt att det fortfarande dyker upp golfbanor och klubbar runtom i Sverige som man inte hört talas om.

Golf-Sverige är verkligen stort...


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Tretjak
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 okt 2020, 19:11

Javisst har jag lirat på Åsundsholms G&CC med mina bröder för en herrans massa års sedan då mor och far bodde borta i Vegby.
Banan ligger naturskönt och hade ett lugn över sig.
På den tiden var banan en 12-håls bana, är det fortsatt 12 hål eller har man under årens lopp byggt ut den till en 18-håls bana UtopianShank?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

UtopianShank skrev: 16 feb 2021, 10:00 Är det någon här som spelat på vår bana? Om inte så borde ni passa på om ni har vägarna förbi!
Jag har läst om banan och det är kul att höra att den inte läggs ner. Jag är uppvuxen i Jönköping och har spelat i Borås, Ulricehamn och många andra bnaor många gånger men faktiskt aldrig hört talats om Åsundsholm (vad jag kan minnas). Vem vet, kanske blir ett besök i sommar!
Climber
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 aug 2016, 07:42

Så kul att Åsundsholm ser ut att överleva! En riktigt trevlig bana i vacker natur. När alla (nästan) banor i landet var uttorkade sommaren 2019 var Åsundsholm grön och fin. Enda minus är väl att den är känslig för blöta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
UtopianShank
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 jul 2018, 10:06

Tretjak skrev: 17 feb 2021, 06:22 Javisst har jag lirat på Åsundsholms G&CC med mina bröder för en herrans massa års sedan då mor och far bodde borta i Vegby.
Banan ligger naturskönt och hade ett lugn över sig.
På den tiden var banan en 12-håls bana, är det fortsatt 12 hål eller har man under årens lopp byggt ut den till en 18-håls bana UtopianShank?
Det är numera en 18-hålare, jag har vart medlem i 5-6 år och för mig har det alltid vart 18 hål så jag kan inte säga någonting om hur layouten har förändrats...men lugnet finns kvar!
UtopianShank
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 jul 2018, 10:06

MaxP skrev: 17 feb 2021, 07:59
UtopianShank skrev: 16 feb 2021, 10:00 Är det någon här som spelat på vår bana? Om inte så borde ni passa på om ni har vägarna förbi!
Jag har läst om banan och det är kul att höra att den inte läggs ner. Jag är uppvuxen i Jönköping och har spelat i Borås, Ulricehamn och många andra bnaor många gånger men faktiskt aldrig hört talats om Åsundsholm (vad jag kan minnas). Vem vet, kanske blir ett besök i sommar!
Det blir ju nästgårds för dig...du får lägga till den i din förmodligen milslånga bucketlist av banor ;)
therealist
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 jun 2016, 13:25

Hej.
Jag har vänner som har spelat Åsundsholm och pratat väldigt gott om den. Jag har inte fått tillfälle ännu! Därför blev jag lite ledsen i ögat när jag såg att den skulle stängas. Jag kommer definitivt besöka banan under 2021.

/T
Skriv svar