Alpina golfbanor

Recensera eller fråga om tips...
rolf
Inlägg: 122
Blev medlem: 12 maj 2014, 17:30

Vi besökte för en tid sedan Isaberg och spelade på banorna. Till min förvåning var flera av hålen på sista nio på västra banan rena berg-och-dalbanan. Inte kul, och enligt mitt tycke emot golfens natur att inte kunna se vart hålet tar vägen och framförallt att inte ha en aning om vart BOLLEN tar vägen.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag är inte heller så förtjust i den typen av hål. Har ett par stycken på min hemmaklubb och förutom att de är en säkerhetsrisk är det rätt tråkigt att inte se vart bollen tar vägen.
Johnnyj
Inlägg: 40
Blev medlem: 15 jan 2015, 19:59

Jag kan hålla med till en viss del, det krävs att man ha spelat där förut för att få ut allt.(medlem på Isaberg Gk) många äldre banor har ofta dolda slag och i Skottland krylla av de:)
Hcp 11.8
Driver: Titleist 915 d2 9,5
Spoon: Titleist fw915
Hybrid: Adams mini 19
Järn Titleist mb 714 p-4
Wedge Titleist vokey
Putter Scotty Cameron golo 3
Boll Titleist Prov1x
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hur kunde jag missa detta?

Som verksam på en av Sveriges få riktiga fjällbanor (ett stenkast från skidanläggningen så alpint kanske går?) så tycker jag mig ha lite kött på benen angående detta. Jag förstår att det som förstagångsbesökare kan vara lite tufft och stundtals irriterande med dolda/blinda slag och även jag håller med om att det finns en gräns. På KVGK tex finns det fyra hål där inspelen är blinda eller åtminstone otydliga. Ett av hålen är kort och gott ett dåligt golfhål men resterande tycker jag hör till layouten som är väldigt mycket backar och lutningar.

Det är i mina ögon en utmaning men inte spelförstörande på något vis. Självklart är det en fördel för dem som spelat banan mer men så är ju alla banor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
rolf
Inlägg: 122
Blev medlem: 12 maj 2014, 17:30

Mölndal tillhör också den alpina klubben.

Sent from my SM-A326B using Svensktgolfforum mobile app

Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

rolf skrev: 02 jun 2022, 12:51 Mölndal tillhör också den alpina klubben.

Sent from my SM-A326B using Svensktgolfforum mobile app
Här väcker vi en väldigt gammal tråd. Men på Irland har de väl många såna banor. Siktpinnar kan ju vara ett förslag? Eller spela foursome och använda fore-caddie? Finns lösningar. Jag tycker det är kul, men alltid besvärligt första gången.
Hcp: ~12
Skriv svar