Den stora tråden om PGA Tour

Här snackar vi allt som har med svenska tourer och världstourer att göra.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

långryggen skrev: 23 jun 2022, 07:31
Niklas skrev: 22 jun 2022, 13:22
JohanAdministratör skrev: 22 jun 2022, 10:20
Idag läste jag artikeln https://www.golfdigest.com/story/pga-to ... golfdigest

Som säger att PGA Tour kontrar mot LIV Golf Tour genom att instifta 8 nya tävlingar där enbart de topp 50-spelarna från förra årets FedEx-ranking får delta.
Tävlingarna ska inte ha någon cut och ha en prissumma på minst 200 miljoner kronor styck.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Så de ändrar formatet lite på WGC tävlingarna då eller? För detta är ju nästan detsamma och existerar alltså redan? Men de går på FedEx istället för ranking och inte tillsammans med DP World Tour. De kan inte ha detta och WGC. Då blir det topp 50 som kan tjäna poäng "gratis" och det bli nästan omöjligt att få in nya spelare i toppen.
Och om det blir mkt svårare att ta sig in i toppen, var tar dom vägen då?
Ja, nu såg jag att det blir mindre ranking poäng på DP world tour också. Padraig var orolig över detta och hur nya talanger ska ta sig in i topp 100 och slå igenom framöver.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Som jag skrev i en annan tråd så förstår jag inte det här. PGA touren verkar livrädda för konkurrens. De gör allt för att man inte ska spela på LIV touren och nu så blir det mindre värt att spela i Europa också.
/ HE
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

hericson skrev: 23 jun 2022, 10:34 Som jag skrev i en annan tråd så förstår jag inte det här. PGA touren verkar livrädda för konkurrens. De gör allt för att man inte ska spela på LIV touren och nu så blir det mindre värt att spela i Europa också.
Och de satsar mer pengar på de som redan har massor av pengar. PGAs potentiella styrka i mina ögon hade varit att vända på det, ge kommande stjärnor bättre möjligheter att klara sig ekonomiskt och proffsen kommer vilja stötta en sån tour. Nu "hittade" de magiskt 180 miljoner dollar från ingenstans som ska investeras i topp 50 i världen - exklusive spelarna på LIV? En typ kopia på LIV.

Tänk om de valt att investera 100 miljoner dollar per år i sina egna kval. Göra livet lite mer drägligt för de som kämpar längre ner på stegen och kanske några dollar till de som är med och tävlar och bränner cutten. Då skapar de något som växer golfen. Men det argumentet visar de ju här inte håller, varken LIV eller PGA gör något med det bästa för sporten i tanken.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Det största problemet som jag ser är PGAs totala ovilja att låta spelare spela på två tourer. Frågan är varför?
Det är väl primärt en tour där man spelar sig till sin plats? Gör man inte det, då är man inte på touren, ganska enkelt kan jag tycka?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

långryggen skrev:Det största problemet som jag ser är PGAs totala ovilja att låta spelare spela på två tourer. Frågan är varför?
Det är väl primärt en tour där man spelar sig till sin plats? Gör man inte det, då är man inte på touren, ganska enkelt kan jag tycka?
Jag förstår inte heller varför man inte får spela på en ny tour, det har väl gått bra tidigare att även spela på europatouren, Asien touren osv.
Säga vad man vill om LIV touren men det kanske är bra att det rör om lite.
/ HE
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Som Max skriver så är inte ändamålet att Grow the Game. Saudi vill få saudi att framstå bättre politiskt. PGA Tour vill tjäna pengar.

Jag har tänkt på summorna och hur de tex skulle förändra livet för damgolfarna. Ta tex DJs sign on, bara den skulle göra enorm skillnad på LPGA eller LET. Då skulle vi grow the game.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
KonsultTT
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 okt 2020, 09:30

JohanAdministratör skrev: 23 jun 2022, 16:29 Som Max skriver så är inte ändamålet att Grow the Game. Saudi vill få saudi att framstå bättre politiskt. PGA Tour vill tjäna pengar.

Jag har tänkt på summorna och hur de tex skulle förändra livet för damgolfarna. Ta tex DJs sign on, bara den skulle göra enorm skillnad på LPGA eller LET. Då skulle vi grow the game.
DJ skulle ju med pengarna han fick av LIV Golf kunna starta sin egen Damtour och ha mer i prispengar än vad dagens LPGA har...

/ TT
HCP: 32,7 Klubb: Umeå Sörfors GK
Började spela: 2019
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

MaxP skrev: 23 jun 2022, 11:28
hericson skrev: 23 jun 2022, 10:34 Som jag skrev i en annan tråd så förstår jag inte det här. PGA touren verkar livrädda för konkurrens. De gör allt för att man inte ska spela på LIV touren och nu så blir det mindre värt att spela i Europa också.
Och de satsar mer pengar på de som redan har massor av pengar. PGAs potentiella styrka i mina ögon hade varit att vända på det, ge kommande stjärnor bättre möjligheter att klara sig ekonomiskt och proffsen kommer vilja stötta en sån tour. Nu "hittade" de magiskt 180 miljoner dollar från ingenstans som ska investeras i topp 50 i världen - exklusive spelarna på LIV? En typ kopia på LIV.

Tänk om de valt att investera 100 miljoner dollar per år i sina egna kval. Göra livet lite mer drägligt för de som kämpar längre ner på stegen och kanske några dollar till de som är med och tävlar och bränner cutten. Då skapar de något som växer golfen. Men det argumentet visar de ju här inte håller, varken LIV eller PGA gör något med det bästa för sporten i tanken.
Just detta tänkte jag på idag när jag lyssnade på Hack It Out Golf-podden och avsnittet med Ryan French från Monday Q. Han pratade mycket om just det problematiska med att det inte går runt för folk.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Pkgolf skrev: 23 jun 2022, 20:24
MaxP skrev: 23 jun 2022, 11:28
hericson skrev: 23 jun 2022, 10:34 Som jag skrev i en annan tråd så förstår jag inte det här. PGA touren verkar livrädda för konkurrens. De gör allt för att man inte ska spela på LIV touren och nu så blir det mindre värt att spela i Europa också.
Och de satsar mer pengar på de som redan har massor av pengar. PGAs potentiella styrka i mina ögon hade varit att vända på det, ge kommande stjärnor bättre möjligheter att klara sig ekonomiskt och proffsen kommer vilja stötta en sån tour. Nu "hittade" de magiskt 180 miljoner dollar från ingenstans som ska investeras i topp 50 i världen - exklusive spelarna på LIV? En typ kopia på LIV.

Tänk om de valt att investera 100 miljoner dollar per år i sina egna kval. Göra livet lite mer drägligt för de som kämpar längre ner på stegen och kanske några dollar till de som är med och tävlar och bränner cutten. Då skapar de något som växer golfen. Men det argumentet visar de ju här inte håller, varken LIV eller PGA gör något med det bästa för sporten i tanken.
Just detta tänkte jag på idag när jag lyssnade på Hack It Out Golf-podden och avsnittet med Ryan French från Monday Q. Han pratade mycket om just det problematiska med att det inte går runt för folk.
Det är en av de två delarna personer utanför proffsvärlden inte förstår - eftersom vi ser stjärnor som DJ som signar för 1 miljard - bara en bit ner på världsrankingen och livet är ingen lek på rosor på något sätt.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Det kanske är på tiden att denna bumpas, eftersom säsongen efter en dramatisk söndag har en vinnare i Fedex cup.
Rory McIllroy!
Vilken upphämtning och gör väl sista tävlingens i särklass bästa resultat med tanke på att han vann efter att ha hämtat in försprånget och två hål från slutet ligger i en ledning som han inte tappar.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar