PGA Tour + LIV = Sant

Här snackar vi allt som har med svenska tourer och världstourer att göra.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Då kom nyheten att inte ens PGA Tour och DP World Tour kunde stå emot Saudis pengar.

Låt oss spekulera friskt i vad som kommer ske.

Jag tror LIV försvinner som Tour men att mycket kommer förändras i sätter PGA och DP spelas. Fler lagformatstävlingar, med musik, mer grafik i TV.

Sedan tror jag att varken PGA eller ET kommer behöva jaga titelsponsorer till tävlingarna då Saudi kommer garantera prissumman till allt i många år framöver.

Vad tror du kommer hända?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Vilken soppa... Vad som kommer att hända blir man väl inte klok över, men en sak är ju säker, hela historien har skapat så otroligt mkt friktion mellan olika parter att det nästan känns irreparabelt.

De som tackat nej till erbjudanden, vad känner dom?
Vad händer med Ryder Cup?
HS vs svenska golfförbundet...
Ja listan kan göras lång...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Det är väl ingen som ännu vet vad samarbetet innebär? Men väldigt överraskande var det, trodde inte PGA Touren skulle krypa till korset så här, de har ändå gjort mycket ändringar i sitt upplägg efter LIV's entré. Men money talks...
/ HE
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Här är en bra text från Alan Shipnuck som beskriver vem som kommer styrs golfen från och med nu.

https://firepitcollective.com/what-now- ... yLpPkJnacA

The future of golf doesn’t belong to Norman. Or Monahan or McIlroy. It belongs to Yasir Al-Rumayyan.

Om man kokar ned artikeln handlar LIV och den nya ihopslagningen mycket om att en person som gillar golf och har oändligt med pengar vill hänga med proffsen…


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

IMG_0972.JPG
IMG_0972.JPG (210.14 KiB) Visad 1604 gånger
Martin Kaymer gottar sig med sina $30.000.000 på banken.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det väller in information just nu kring den här dealen.

PGA Tour COO Ron Price and och styrelsemedlem Jimmy Dunne satt igår i amerikanska senaten och fick förklara uppgörelsen.

Här är Alan Shipnucks Firedrill podd som summerar dagen. Jag ska lyssna på den asap men skriv gärna dina key findings från podden här i tråden. https://podcasts.apple.com/se/podcast/t ... 0620836743

Golf Digest USA har listat 15 intressanta punkter i en artikel (https://www.golfdigest.com/story/takeaw ... i-liv-2023) varav en av dem kommer synas mycket i media den kommande tiden. Att PIFs governor/VD Yasir Al-Rumayyan ville ha ett medlemskap i Augusta National…
(https://www.golfdigest.com/story/yasir- ... -tour-2023)

Mina spaningar från artikeln.
1. Det är inte en sammanslagning. PIF-pengarna skulle användas till både PGA Tour och en parallell Tour med LIV-upplägg där Tiger och Rory skulle ha varsitt lag.
2. En miljard dollar skulle skjutas till PGA Tour från PIF. Det är väl 10.000.000.000 kronor?

Någon som hittat mer bra läsning/lyssning i ämnet?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det är dags att diskutera det här mer!
I måndags träffade PGA Tours spelarråd PIFs ordförande Yasir Al-Rumayyan.

The meeting included all six player directors. In addition to Woods and Simpson, Peter Malnati, Adam Scott, Jordan Spieth and Patrick Cantlay were also there, along with newly-appointed board liaison Joe Ogilvie.

PGA Tour commissioner Jay Monahan also attended along with a few members of the Strategic Sports Group.

Tydligen var det ett dialogmöte där de ville prata om varandras avsikter med golfen.

Webb Simpson säger:
I think he wanted to learn from us kind of what we think. We wanted to figure out what he thinks.

Han fortsätter om Yasir:

If definitely seems like he envisions a place in the game of golf,” Simpson said. “We didn’t get as far as what he wants and what does LIV want. He certainly seems engaged enough in the game already that he has desires to see the game grow globally, I think it’s fair to say. And he mentioned growing it in Saudi to try and do that.

Vad tror du kommer hända?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Spelar det någon roll vad PGA tycker om LIV egentligen? Det enda som borde vara relevant är när/om LIV-spelarna kan få världsrankningspoäng och det verkar vara långt borta?

Jag menar spelarna på LIV har valt bort PGA så borde ju inte vara något problem att de inte får spela där, men de har ju klagat en del på det här med rankingen. Framförallt Niemann som sagt att det inte spelar någon roll att vinna på LIV-touren utan rankingpoäng. Nu kom han in på Masters iaf, så det var bra.

Om det kommer något ut ett samarbete mellan LIV och PGA känns det mer som LIV blir en exklusiv senior-tour spelare måste kvala in till genom att spela bra på PGA och ej baserad på ålder. Sen kanske de kan fixa det där med OWGR, för det är riktigt irriterande i dagsläget.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Eftersom det har skapats ett gemensamt bolag mellan PIF och PGA lär det finnas planer på att slå ihop allt.

Min gissning är att PGA Tour kommer vara namnet utåt och att tex Fedex slutspelet blir PIF/Aramco/Race to Saudi eller något liknande. Samt att PIF finansierar golfen med sina miljarder i många år framåt.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
mikael.josefson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:49

Kommer alltid hävda att alla kan köpas för pengar, även dem som klankat ner på dem som gått till LIV enbart för pengarna. Snacka om hyckleri om det blir verklighet av en sammanslagning…

Jag är för att dem bästa ska spela emot varandra och mötas. Och nu är det inte så förutom i väldigt enstaka fall som Masters.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar