Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1362
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Var upp till Indoor Golf igen och slog igenom bagen. J5-GW. Mest förvånad över hur bra smash jag har med alla klubbor.

Kollar man mot Custom fittingen hos Dormy och jämför med idag så är det stor skillnad. Hela 11 meter längre carry.

CF hos Dormy (J7)
Bild

Trackman idag (J7)
Bild

J5-GW
Bild
WITB

Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu

---
Hemmaklubb Wattholma GK.

Youtube | Twitter | Instagram | Hemsida
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

svingit skrev:Var upp till Indoor Golf igen och slog igenom bagen. J5-GW. Mest förvånad över hur bra smash jag har med alla klubbor.

Kollar man mot Custom fittingen hos Dormy och jämför med idag så är det stor skillnad. Hela 11 meter längre carry.

CF hos Dormy (J7)
Bild

Trackman idag (J7)
Bild

J5-GW
Bild
Längden måste ju ligga i skillnaden på hur du slår klubban. Det skiljer ju 6 grader på dynamiskt loft.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1362
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Igår var jag till Indoor Golf Uppsala och slog lite efter jobbet.

Bild
Bild
WITB

Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu

---
Hemmaklubb Wattholma GK.

Youtube | Twitter | Instagram | Hemsida
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1362
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Igår lekte jag lite med bollposition och hur jag fördelar tyngden vid adressering. Bollen längre bak, ca 2 bollar samt mer tyngd på bakre benet. Gjorde så jag kom mer brant ner i bollen, vilket resulterade i lägre attackvinkel. Från slag 11 och framåt började jag med bollen längre bak. Detta resulterade i en liten push draw.

Ett problem jag ser, även när jag inte läger bollen längre bak i uppställningen är att jag deloftar alla klubber extremt mycket.
Kollar man på dynamiska loften så är den på 25,7 grader. Den är som min järn 5.a på 26 grader. Min järn 9.a har en statisk loft på 42 grader. Det är 16,3 grader lägre loft vid impact. Lika dant mef järn 7:an jag visar i inlägget ovanför. Där är den dynamiska loften 22 grader och min järn 7:a har en statisk loft på 34 grader. När jag gjorde min CF 2019 hade jag en dynamisk loft på 29,7 grader och en launch runt 23-24 grader och en landing angle på ca 54 grader.

Detta har fått mig att fundera på om det är dags att weak lofta järnen 1-2 grader.

Bild
WITB

Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu

---
Hemmaklubb Wattholma GK.

Youtube | Twitter | Instagram | Hemsida
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1362
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Ja, då var utomhussäsongen över för min del. Senaste rundan spelades 4 september och blir också den sista för året.
Ska försöka mig på en sammanfattning senare tänkte jag.
WITB

Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu

---
Hemmaklubb Wattholma GK.

Youtube | Twitter | Instagram | Hemsida
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1362
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Ruff ska öppna i Uppsala i november. 600 kvm. Då har finns det 3 st inomhusanläggningar med golfsimulatorer i Uppsala.
Frågan är bara om det finns underlag för att existensberättigande. Jag har spelat en hel del på Indoor Golf Uppsala.
När jag varit där så har det oftast bara varit jag där. Kollar man bokningarna via Matchi som dom använder, så är det ofta tomt på bokningar.

GofUppsala Citybuitken har sina simulatorer som en del av deras golfbutik och ör inte beroende av att ha full beläggning på bokningarna.
men där är det ofta folk som står och slår när jag varit där.

RUFF verkar satsa mer på heltheten och gemenskapen än bara golfen enligt vad jag kan läsa på deras hemsida.
Kommer definitivt bli att besöka RUFF i Uppsala när det har öppnat.


1. GolfUppsala Citybutiken (5 st Foresight Sport Hawk)
2. Indoor Golf Uppsala (8 st Trackman)
3. RUFF (5 st Trackman)
WITB

Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu

---
Hemmaklubb Wattholma GK.

Youtube | Twitter | Instagram | Hemsida
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1362
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Årets golfsäsong är över för min del och jag har börjat planera för golfsäsongen 2022.

Andra halvan av säsongen har varit kantat med krämpor. En förslitningsskada i vänster axel sedan förra året kom tillbaka och ställde till det lite. Armbågar och fötter har också tagit lite stryk.

Fick golfarmbåge samt min hälsporre som blossade upp igen och blev värre. saker jag måste ta tag i under vintersäsongen. Kondition- och styrketräning samt rörelseträning och stretching står på schemat för vintern ochnästa säsong.

Nu ser jag framemot golfsäsongen 2022.

Statistik för säsongen 2021
Spelade rundor: 51 st.
Snitt score: 76 slag.
Snitt puttar: 28,5 puttar.
Bästa runda: 65 slag (8 under par).
Sämsta runda: 92 slag.
Birdies: 98 st.
Eagles 5 st.
WITB

Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu

---
Hemmaklubb Wattholma GK.

Youtube | Twitter | Instagram | Hemsida
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1362
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Nu var det ett tag sen jag skrev här. Förra veckan låg jag sjuk i influensa. 200 i sänka och 41 graders feber från och till. Gjorde PCR test för covid och det var negativt.
Jag hade planerat att göra en custom fitting när jag blev sjuk. Så fick skjuta upp det till denna vecka. sagt och gjort så gjorde jag en custom fitting för både järn wedgar och driver hos GolfUppsala Citybutiken.

Nuläge
Spelar Mizuno JPX 921 Tour. Traditionell loft. J7 är 34 grader. 4 grader mellan klubborna. Dessa spinner för mycket och går inte speciellt långt.
Dom är inte speciellt förlåtande vid sämre träffar. Min carry med järn 7 är 146 meter. Sämre träffar så tappar jag 10 meter i carry utan problem.

Vad jag ville få ut av nya järnen
Mer längd och mer förlåtande vid sämre träffar.

Modeller jag testade
Testade 3 st olika modeller.
  • Callaway Apex Pro. Snygga, men kändes lite hårda vid bollträff samt högre ljud.
  • Mizuno Pro 223. Visuellt inte tilltalande alls. Inte så "Mizunoaktiga" i designen. Bara namnet som indikerar att det är Mizuno.
  • Titleist T100S. Kändes riktigt bra vid bollträff. Faktiskt bättre än mina JOX 921 Tour i både känsla och ljud. Hög bollhastighet även på sämre träffar.
Vad blev det
I slutänden så blev det Titleist T100S som segrade. Dels för att dom var riktigt förlåtande vid sämre träffar, men även att dom gick upp mot en hel klubba längre. 155 meter carry och när jag svingade på så gick dom upp mot 160 meter carry.
Bollhastighet på 120+ vid mina bästa träffar. Något jag inte sätt alls med mina JPX 921 Tour. Sämre träffar var ändå runt 114-115 mph och carry på 140+ meter. Ljud och känsla vid bollträff var bättre än alla modeller inkl mina nuvarande klubbor.
  • J4 i T200, 2* flat med True Temper AMT Tour White skaft. Standardlängd.
  • J5-AW i T100S, 2* flat med True Temper AMT Tour White skaft . Standardlängd.
Wedge
  • Vokey SM8 56/08 böjd till 54/06 med ett S200 spinner skaft.
Driver
Var inte säker på om jag skulle ha en driver eller en Stark FW3:a som en Taylormade TI Rocket.
  • Taylormade 300 mini driver. 11,5*. Kommer ställas ner till 9,5*.
Standardskaftet var allt för mjukt trotts stiff och 65 gram klassen. Kommer beställa ett hårdare skaft. Blir antagligen ett Proforce V2 6F5 (65g) eller 7F5 (75g).

Putter
Köpte även en ny putter.
  • Ping DS 72 (2021 modell) med 34" skaft och Golf Pride Ping grepp.
Nu är det bara att vänta på leverans av järnklubborna. Enligt butiken upp till 6 veckor. men kollar man titleist egna hemsida så säger dom upp till 12 veckor.
WITB

Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu

---
Hemmaklubb Wattholma GK.

Youtube | Twitter | Instagram | Hemsida
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Vännen köpte T100S i Oktober/November o de skulle kommit i Februari. De kom i mitten av December. Så med lite tur går dina lika snabbt


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1362
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Mikaelanstad skrev: 08 jan 2022, 16:14 Vännen köpte T100S i Oktober/November o de skulle kommit i Februari. De kom i mitten av December. Så med lite tur går dina lika snabbt


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Får hoppas på det 😁
WITB

Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu

---
Hemmaklubb Wattholma GK.

Youtube | Twitter | Instagram | Hemsida
Skriv svar