Åsen hittar harmonin

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Hej!
Heter Joakim född 71, gift och vi har en liten son. Bor lite utanför Västerås. Började spela golf i år för att hitta en rolig hobby. Kände att jag verkligen behövde göra något för min egen skull och hitta glädje i livet. Nu kommer jag gå tillbaka nio år i tiden för att förklara min strävan mot ett bättre liv.
För nio år sedan fick familjen ett fruktansvärt besked som startade ett sex års helvete och som tog slut på det värsta sättet som finns.
Denna tuffa period i livet tillsammans med ett arbetsliv som förvärrade situationen gjorde att jag kraschade för två år sedan. Blev sjukskriven satt på mediciner och samtal med terapeut. I samtal med terapeut fick jag order att börja motionera för att jag sänka kortisolnivån i kroppen. Eftersom jag inte tyckte om att må dåligt så gav jag mig ut att lufsa runt. Kunde springa ca 200 meter gå ett tag och sen lite mer springande. I början fick jag ihop rundor på ca 2 km. Dessa ökade under månaderna och under sommaren 2020 satte jag rekord genom att springa 9 km. Under den här tiden sökte jag nytt jobb eftersom det var något som påverkade mig negativt. Jag kom på intervjuer men det ledde inte till någon tjänst. Under hösten bestämde vi att flytta till ny stad för att få en nystart på livet. Vi flyttade våren 2021 och efter 14 intervjuer så fick jag äntligen ett nytt jobb. Jag har under denna tid fortsatt att springa men kände att jag ville göra något roligt och utvecklande så i månadsskiftet maj/ juni tog jag kontakt med PROn på den närmaste golfbanan.
Detta blev ett rätt långt inlägg med väldigt lite golf men det kommer i senare inlägg.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Juni!
Här kommer en sammanfattning vad som hände under juni.
Gjorde mitt sista arbetspass på det gamla jobbet, otroligt segt att behöva vänta tre månader på att få sluta.
Jag hade en date med PRO i golfshopen och bagen blev fylld med begagnade Cobror.
Skaffade golf Id och fixade den teoretiska delen av det gröna kortet.
Var ute och tränade 2-3 gånger i veckan. Spelade mycket korthål och lite range.
Nu i efterhand skulle jag spelat mer på rangen för att hitta en ren träff och mindre korthål. Spelet på korthålen gjorde att jag lärde mig spela dessa hål utan att ha bra träff på bollen.
Hade svårt att få till fokuserad träning men jag trivdes ute på klubben och kände att jag hade hittar rätt.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Grönt kort och fadderrundor!
I början av juli var det dags att gå ut på fadderrunda och spela för att få grönt kort. Tyvärr var min träff på bollen helt usel vid denna tid.
Vi spelade nio hål från orange? tee ca 4000 meter. Jag hade tre extra slag på varje hål. Trots dessa generösa förutsättningar så lyckades jag inte riktigt få mina 18 poäng.
Fast jag fick mitt gröna kort ändå och det var det som var målet för dagen. Jag och faddern bestämde att vi skulle ut på banan några dagar senare med ytterligare en fadder.
Jag var till rangen och nötte lite med drivern och hittade en hyfsat jämn träff.
Dags för första gången att spela alla 18 hål. Vi spelade från röd tee ca 5000 m. Utslagen stämde rätt bra och de korta chipparna men mitt stora problem är transportslagen.
Jag duffade hur mycket som helst och kom bara upp i 21 poäng.
Denna usla start på banan gjorde inte att jag tappade lusten för golf utan det blev en ögonöppnare att jag måste jobba hårt för att hitta spelet.
Dollan
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jan 2021, 23:35

Härligt att du hittat till golfen för jag vet inget bättre och sundare sätt att glömma världen runt omkring för några timmar.
Fortsätt att nöta på för det är svårt och bara delen att få till en skapligt konsekvent sving kan ta år för folk som likt mig inte har medfödd talang. Så grejen är lite att fortsätta kämpa, kolla golftips på nätet, kanske ta några lektioner och spela spela spela och glöm inte att ha kul under tiden.

Lycka till!
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Hej Dollan och tack för hejaropen!
Du säger många bra saker i ditt inlägg.
Idag har jag varit på introkurs hos Västerås Indoor golf på Erikslund.
Vi fick prova lite och se siffror i Trackman och testa spela hål på golfbana. Det var intressant och jag kommer nog spela lite under vintern för att hålla igång.
Jag har ett bekymmer och det är att jag träffar bollen på uppväg ( järnklubbor) så det är något som jag skall försöka förbättra.
Finns det någon som kan ge bra tips hur jag lyckas? Känns konstigt att inte titta på bollen utan på en punkt framför bollen. Samt hur stor sving är bra att använda för att träna in rätt attackvinkel?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Åsen skrev: 29 nov 2021, 15:35 Hej Dollan och tack för hejaropen!
Du säger många bra saker i ditt inlägg.
Idag har jag varit på introkurs hos Västerås Indoor golf på Erikslund.
Vi fick prova lite och se siffror i Trackman och testa spela hål på golfbana. Det var intressant och jag kommer nog spela lite under vintern för att hålla igång.
Jag har ett bekymmer och det är att jag träffar bollen på uppväg ( järnklubbor) så det är något som jag skall försöka förbättra.
Finns det någon som kan ge bra tips hur jag lyckas? Känns konstigt att inte titta på bollen utan på en punkt framför bollen. Samt hur stor sving är bra att använda för att träna in rätt attackvinkel?
www.mxpgolf.se/hjalp och klicka dig vidare till bollträff. 👍
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Välkommen till golfen och till forumet!
Förhoppningsvis hittar du massor av bra innehåll här som kan hjälpa dig framåt.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Tack Max och Johan!

Jag var idag och spelade lite inomhus golf. Jobbade lite med attackvinkeln med järnklubborna och det kändes och såg lite bättre ut. Testade även en bra övning där bollen var placerad lite framför centerlinjen för att få med hela kroppen framåt.
Spelade några hål också och det var roligt även fast det inte är "riktig" golf. Jag har bestämt att jag skall spela ett par gånger i månaden för att hålla igång formen under vintern.
Hur mycket lägre inomhus hcp har man mot sitt riktiga? Jag ligger just nu på ca 25% lägre trots att jag hittade massa vatten.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Åsen skrev:Tack Max och Johan!

Jag var idag och spelade lite inomhus golf. Jobbade lite med attackvinkeln med järnklubborna och det kändes och såg lite bättre ut. Testade även en bra övning där bollen var placerad lite framför centerlinjen för att få med hela kroppen framåt.
Spelade några hål också och det var roligt även fast det inte är "riktig" golf. Jag har bestämt att jag skall spela ett par gånger i månaden för att hålla igång formen under vintern.
Hur mycket lägre inomhus hcp har man mot sitt riktiga? Jag ligger just nu på ca 25% lägre trots att jag hittade massa vatten.
Om du inte puttar utan låter det vara automatiskt kan du lätt säga 15-20% lägre. Att du inte får dåliga lägen på andra ställen drar också ner säkert 10%.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Tack Max!
Jag hade auto puttar inställt ( puttar enligt HCP) . PÅ de nio hålen hade "jag" 16 puttar. Det var för många 1 puttar borde varit ca 4 fler. Så det stämmer nog rätt bra med totalt ca 25% lägre.
Har varit inne på MXP på youtube och tittat sedan i somras och det finns många bra råd för nybörjare.
Skriv svar