Johan - 2024 nu kör vi!!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Igår var jag på Frösåker hos Matz Evensson och testade lite olika skaft till de nya T100.
Vi testade både lättare skaft, styvare/stummare, såna med samma vikt igenom setet och de med olika vikter genom setet.
Vi testade olika brands, AMT, KBS, True Temper, Project X och till slut föll valet av skaft på det jag redan hade.

Vi kramade inte ut något mer i något av de andra skaften så varför ändra?

Nu är det bara att vänta på de nya grejerna.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

JohanAdministratör skrev: 12 apr 2022, 13:03 Igår var jag på Frösåker hos Matz Evensson och testade lite olika skaft till de nya T100.
Vi testade både lättare skaft, styvare/stummare, såna med samma vikt igenom setet och de med olika vikter genom setet.
Vi testade olika brands, AMT, KBS, True Temper, Project X och till slut föll valet av skaft på det jag redan hade.

Vi kramade inte ut något mer i något av de andra skaften så varför ändra?

Nu är det bara att vänta på de nya grejerna.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Vad var målet med fittingen? bara nya klubbor med samma resultat som nuvarande klubbor?
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

svingit skrev:
JohanAdministratör skrev: 12 apr 2022, 13:03 Igår var jag på Frösåker hos Matz Evensson och testade lite olika skaft till de nya T100.
Vi testade både lättare skaft, styvare/stummare, såna med samma vikt igenom setet och de med olika vikter genom setet.
Vi testade olika brands, AMT, KBS, True Temper, Project X och till slut föll valet av skaft på det jag redan hade.

Vi kramade inte ut något mer i något av de andra skaften så varför ändra?

Nu är det bara att vänta på de nya grejerna.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Vad var målet med fittingen? bara nya klubbor med samma resultat som nuvarande klubbor?
Vi skulle testa om det fanns något skaft som presterade bättre än de jag har idag.
Jag hade dock redan bestämt mig för T100.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Idag blev det spel-premiär på Frösåkers korthålsbana Links. Efter en hink på rangen blev det två varv på Linksen.

Första varvet tror jag inte jag spelade golf utan svingade sving. Andra varvet så hittade jag lite känsla för spelet och slog en hel del fina slag som gav mersmak.

Hålen var mellan 70-120 meter, greenerna små små men mjuka och upplevelsen var topp som alltid. Puttning var inte mycket att ha eftersom greenerna självklart inte är i skick än men för spelträning var det grymt bra.




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Första rangepasset med sonen och på nya hemmaklubben är avklarat!

Sicken skön dag det blev, trots väckning 05:00 då tyckte sonen att vi sovit tillräckligt. Vilket nog var fallet för det var bästa natten på flera månader.

Började dagen med 5 km jogg i underbart väder medan frun var hemma och sedan framåt 10-tiden stoppade jag med sonen i bilen och körde ut till Svartinge vilket tog 21 minuter och det är rätt nära med stockholsmått mätt.

I medlemskapet ingår fria bollar så jag gick till klubbhuset och hämtade 100 hinkar, får se hur länge det räcker då jag gjorde av med 5st idag redan.

Sonen sov i säkert 90 min när jag kom fram så jag hade bästa förutsättningarna att ha en bra stund på rangen.
IMG_5121.JPG
IMG_5121.JPG (252.68 KiB) Visad 1923 gånger
Jag stod mest och slog mot 50m greenen och 70m greenen och försökte översätta Trackman-känslan till utomhus. En spontan tanke är att 70m är mycket längre utomhus än inomhus :) det slag jag har visualiserat i Trackman är inte samma bollflykt som jag nu såg.

Jag jobbade vidare på mitt grepp, jag har ju laborerat en del med interlock vs. overlap och jag tror jag kommer landa i ett overlap som är mycket svagare än vad jag haft tidigare, lite som ett mellanting av vad jag ville åstadkomma med interlock men utan att behöva byta grepp.

Jag avslutade med att slå lite J5 och drives och jag tyckte mig hitta en skön känsla med bättre bladkontroll då klubban låg bättre i framförallt högerhandens tumme, pek och långfinger.




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

"jag gick till klubbhuset och hämtade 100 hinkar“

I mitt huvud fick jag en bild av hur du försökte bära 100 hinkar fulla med golfbollar.
/ HE
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

hericson skrev: 20 apr 2022, 20:10 "jag gick till klubbhuset och hämtade 100 hinkar“

I mitt huvud fick jag en bild av hur du försökte bära 100 hinkar fulla med golfbollar. Bild
:lol: :lol:
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

hericson skrev:"jag gick till klubbhuset och hämtade 100 hinkar“

I mitt huvud fick jag en bild av hur du försökte bära 100 hinkar fulla med golfbollar. Bild

Hahaha… tog hjälp av all personal för att få ned hinkarna


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Premiär idag!
Spelade baknian på Frösåker från tee 58 tillsammans med Asian Tour-spelaren Björn Hellgren aka Tour-Björn.

Det var riktigt inspirerande att höra hur han resonerar fram sina slag och exekverar på meter-precision. Där ligger jag i lä.

Dagens höjdpunkt var när jag utmanade Björn i closest to pin på 18 från 90 meter och lyckades ta hem segern. Min 54-wedge landade nästan i hål och stannade en meter från pinnen.

I övrigt tar jag med mig det som var bra och lämnar allt skräp bakom mig.

Utslaget med 5w på hål 10
J4 på hål 12
Utslag med driver på hål 13
J7 utslag på hål 14
Wedge från 100m på hål 15
Driver, spoon och wedge på hål 16
Wedge på hål 18

De slagen lägger jag in i min memory box och tar fram under säsongen.

Om du vill spela Frösåker någon gång får du hojta till!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

JohanAdministratör skrev: 26 apr 2022, 20:51 Utslaget med 5w på hål 10 Bild
J4 på hål 12 Bild
Utslag med driver på hål 13 Bild
J7 utslag på hål 14 Bild
Wedge från 100m på hål 15Bild
Driver, spoon och wedge på hål 16Bild
Wedge på hål 18Bild

De slagen lägger jag in i min memory box och tar fram under säsongen.

Om du vill spela Frösåker någon gång får du hojta till!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Undran:
Hål 12: J4W för att klara vatten och bunkrar? Hur långt hade du kvar?
Hål 13: driver, känns lite risky? Visst, man kan klämma det på två om man är rak, men det är ju inget enkelt andraslag direkt?
Hål 14: J7, jösses, medvind? ;)
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar