Johan - 2024 nu kör vi!!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ännu en simulator besökt.
Igår var jag på Västerås Indoor Golf som är en del av Indoor Golf Group.

Det var en riktigt stor anläggning, 9 st. Trackmans och rejäla ytor! Mycket mer luft kring simulatorerna jämfört med de andra ställena jag har besökt.
IMG_9961.JPG
IMG_9961.JPG (241.18 KiB) Visad 3293 gånger
Det var roligt att bli mottagen av en ET-lirare och en SGT-lirare. Annelie Sjöholm och Adam Andersson sköter om stället till vardags.
Jag lirade dessutom 9 hål mot Adam som var hjälpsam och kom med lite Trackman-tips också.

På måndag/tisdag kör de tävling med riktigt fina resor i potten. Så då drar jag nog tillbaka till Indoor. Kanske Lidingö för att ha lite närmare hem sen.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Golf två dagar på raken! I måndags hade jag upptakt med Golf Coach Carl Fredrik Järrel, @jarrelgolf på instagram om du inte redan följer honom där och igår tisdag spelade jag 18 hål på Lidingö Indoor.

Måndagens lektion var mer utav en kom igång lektion än en slipa på tekniken lektion.
Vi gick igenom lite grunder, stämde av svingspår, bladkontroll, hur bollen påverkas av loft och lie och vad vi kan förvänta oss för typ av spridning på slagen med den sving jag har.

Jag tycker det var en väldigt bra och nyttig lektion som gav mig mer förståelse för spelet. Det är något som man inte direkt går och tar en lektion för men som jag tror många skulle ha stor nytta utav.

Järrel har gjort i ordning studion på GolfStar Kungsängen så den är riktigt trivsam att vara i. Den stora uppfräschningen är investeringen i en Foresight GC Quad med slagnät så nu är studion en året runt anläggning. Även alla ytor är uppfräschade med ny färg, nytt golf, nya skärmar.
IMG_0254.JPG
IMG_0254.JPG (246.28 KiB) Visad 3203 gånger
IMG_0258.JPG
IMG_0258.JPG (248.86 KiB) Visad 3203 gånger
IMG_0275.JPG
IMG_0275.JPG (235.04 KiB) Visad 3203 gånger




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Vi måste sy ihop en runda på Broffan nästa år så jag får njuta av dina drives! ;-)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev: 17 mar 2021, 14:13 Vi måste sy ihop en runda på Broffan nästa år så jag får njuta av dina drives! ;-)
Försöker sy ihop ett samarbete mellan forumet och Hofen just nu. Hoppas det löser sig så vi kan lira snarast de öppnar.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev: 17 mar 2021, 17:30Försöker sy ihop ett samarbete mellan forumet och Hofen just nu. Hoppas det löser sig så vi kan lira snarast de öppnar.
Lysande!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Årets två första rundor bokade!
Måndag och tisdag nästa vecka på GolfStar Kungsängen Queens Course.

Jag har låga förväntningar på spelet men ser fram emot det.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Idag hade jag en riktig drömdag på förmiddagen.
Solen lös, det var svag medvind, frugan hakade på och sonen var med för första gången på rangen.

Det blev två hinkar på Sundbyvik Golf som är en liten anläggning i Kvicksund där vi har sommarhus.
Det är en rejält tilltagen range så du kan bomba drives utan problem, mattorna har dock passerat bäst för datum för länge sedan. Banan som jag inte spelade den här dagen är en 9-hålare med mattor på utslagen och varje green har två flaggor så du kan spela två varv med variation.

Dels tränade jag med Golf Guru i lurarna och försökte jobba på andningen och mental förberedelse och sedan tränade jag även en del på formning av slag. Jag gjorde en övning där jag satte en siktpinne. cirka 5 meter framför mig i linjen till 150-markeringen och sedan försökte jag starta bollen både höger och vänster om pinnen och skruva tillbaka den mot markeringen.

Jag märker att om jag ställer mig helt square till bollen, med kroppen i linje med målet och slår ett slag helt utan svingtankar eller tekniktankar så slår jag bollen med start vänster och med skruv vänster. För att räta ut slaget måste jag antingen jobba på en rejäl push + öppet blad för att starta bollen höger och skruva in den igen, eller så måste jag tekniskt förändra svingen och skapa känslan att jag ska slå en rejält skuren boll.
Det som är lite jobbigt är att jag uppfattar det som att de rejält skurna slagen där det känns som att jag slår världens utifrån och in-sving är de slagen som kommer närmast målet med minst spridning. Det som är jobbigt är att jag inte vill stå och tänka sving när jag ska slå slagen, jag vill bara tömma hjärnan och koppla på känslan men det känns inte som att jag kan göra det med den skurna svingen. Jag måste anstränga mig och tänka slice teknikmässigt för att få till den, för om jag går till känslan att inte tänka teknik så blir det tillbaka till den där pull-hooken.

Så dilemmat är, ska jag tänka slice och stå och tänka över bollen eller ska jag låta den naturliga pull-hooken bara få komma automatiskt men riskera att tappa i kontrollen.
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Nått jag märker bland folk jag spelar med, när tankarna på slag,svingspår o allt vad det innebär på banan så blir det ofta pannkaka av det.

Lite som tänket över vatten, man tänker jag måste få bollen över vattnet. Bollen kommer med största chans hamna i vattnet.

Jag tror mer på att ha ett tryggt slag och spela där efter, om de krävs att forma slaget så självklart. Men risken är ju alltid att det inte blir alls som man tänkt sig.

Sen försöka tänka hur man vill att slaget ska bli sen bara klippa till bollen. Tror hjärnan är så jäkla smart att den gör otroligt mycket omedvetet o försöker göra så gott den kan när man slår till bollen.

När man börjar tänka hit o dit o försöka göra flera saker samtidigt tror jag det kan sätta mycket käppar i hjulet speciellt på banan

Men det är mina egna tankar om det Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 26 mar 2021, 13:34 Idag hade jag en riktig drömdag på förmiddagen.
Solen lös, det var svag medvind, frugan hakade på och sonen var med för första gången på rangen.

Det blev två hinkar på Sundbyvik Golf som är en liten anläggning i Kvicksund där vi har sommarhus.
Det är en rejält tilltagen range så du kan bomba drives utan problem, mattorna har dock passerat bäst för datum för länge sedan. Banan som jag inte spelade den här dagen är en 9-hålare med mattor på utslagen och varje green har två flaggor så du kan spela två varv med variation.

Dels tränade jag med Golf Guru i lurarna och försökte jobba på andningen och mental förberedelse och sedan tränade jag även en del på formning av slag. Jag gjorde en övning där jag satte en siktpinne. cirka 5 meter framför mig i linjen till 150-markeringen och sedan försökte jag starta bollen både höger och vänster om pinnen och skruva tillbaka den mot markeringen.

Jag märker att om jag ställer mig helt square till bollen, med kroppen i linje med målet och slår ett slag helt utan svingtankar eller tekniktankar så slår jag bollen med start vänster och med skruv vänster. För att räta ut slaget måste jag antingen jobba på en rejäl push + öppet blad för att starta bollen höger och skruva in den igen, eller så måste jag tekniskt förändra svingen och skapa känslan att jag ska slå en rejält skuren boll.
Det som är lite jobbigt är att jag uppfattar det som att de rejält skurna slagen där det känns som att jag slår världens utifrån och in-sving är de slagen som kommer närmast målet med minst spridning. Det som är jobbigt är att jag inte vill stå och tänka sving när jag ska slå slagen, jag vill bara tömma hjärnan och koppla på känslan men det känns inte som att jag kan göra det med den skurna svingen. Jag måste anstränga mig och tänka slice teknikmässigt för att få till den, för om jag går till känslan att inte tänka teknik så blir det tillbaka till den där pull-hooken.

Så dilemmat är, ska jag tänka slice och stå och tänka över bollen eller ska jag låta den naturliga pull-hooken bara få komma automatiskt men riskera att tappa i kontrollen.
Både en pull-hook och ett skuret slag är ju slag som bygger på utifrån och in-spåret. Lite träning med bara fokus på ett öppnare blad som du redan är inne på borde kunna göra en snabb skillnad utan att behöva känna slice täner jag. Att spela med en pull hook/draw i bagen känns som en farlig kombination.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

IMG_0537.JPG
IMG_0537.JPG (166.86 KiB) Visad 2905 gånger
IMG_0544.JPG
IMG_0544.JPG (166.92 KiB) Visad 2905 gånger
IMG_0522.JPG
IMG_0522.JPG (245.9 KiB) Visad 2905 gånger
Spontan analys från årets första två varv på Queens Course.

Varv 1.
Bild

Bild

De här två bilderna säger att mina 9 GiR var 2 inom 4m, 4 inom 8m och 3 inom 8+.
Alltså inga toppen birdielägen.

Mina 9 missade GiR resulterade i 3 Chippar som la sig inom 2 meter resten av chipparna var utanför 2 meter och därifrån blir det ju mycket bogeys.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar