Johan - 2024 nu kör vi!!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Inte en inlägg här sedan augusti.. Det har faktiskt inte blivit så mycket golf heller sedan jag började jobba igen.
Det här är sista helgen som hemmabanan är öppen och jag kommer lira både lördag och söndag så det blir till att avsluta på bästa sätt.

Tog dessutom en lektion igår som var lärorik. Det är ju alltid lite knixigt att spela efter en lektion eftersom man lätt fokuserar på teknik-tankar. Vi får se hur det går.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Med största sannolikhet spelade jag årets två sista varv i helgen.
På lördagen spelade jag med en kille född 2008 som har 1,2 i HCP. Han totalt dominerade mig med sina 74 slag jämfört med mina 85. Det var riktigt häftigt att se honom få upp sina slag riktigt nära pinnen, i stort sett från alla avstånd.
När jag hade 120 in ochmissade green med en push-topp så limmade han med sin J5 från 160. Snacka om klasskillnad.

På söndagen fick jag in ett enda bra slag på 16 hål, sedan behövde vi gå av pga familjebestyr från kompisen.

När jag kikar i Gamebook så står det att jag spelat 21 varv i år, 12 på Svartinge, 4 i Skottland om jag minns rätt och några på Frösåker. Jag har nog en del små-varv oreggade.

Jag tror jag har klarat sub80 kanske en eller två gånger i år så det är ju helt och hållet värdelöst från mitt håll med tanke på hur mkt tid jag ändå har lagt på golfbanan.

Jag ska kanske försöka summera säsongen i ett senare inlägg. Vad ska man ha med i sin års-summering?
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

JohanAdministratör skrev: 31 okt 2022, 08:55 När jag hade 120 in ochmissade green med en push-topp så limmade han med sin J5 från 160. Snacka om klasskillnad.
jaja, men vem slog längst ;-)

vad har jag gjort i år egentligen då, jo jag har spelat 39 ronder i gamebook. Sen ska man lägga till några ronder scramble mm, några andra tävlingar, så man är nog upp mot 50-strecket, vilket är i särklass det bästa golfåret för undertecknad.
Bästa score är 76, sämsta score betydligt värre...
Jag kämpar på med det mesta, och det som genomgående har varit bäst under året är utslagen.
Långa järn har varierat mkt, mellanjärn på samma sätt och wedgearna har blivit bättre, men inte på den nivå jag hoppas under spelet.
Närspelet, det är väl här som jag känner att jag har många slag att hämta tillbaka nästa säsong, och det ska jag;-)
Ser redan nu fram emot säsongen 2023!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

JohanAdministratör skrev:Med största sannolikhet spelade jag årets två sista varv i helgen.
På lördagen spelade jag med en kille född 2008 som har 1,2 i HCP. Han totalt dominerade mig med sina 74 slag jämfört med mina 85. Det var riktigt häftigt att se honom få upp sina slag riktigt nära pinnen, i stort sett från alla avstånd.
När jag hade 120 in ochmissade green med en push-topp så limmade han med sin J5 från 160. Snacka om klasskillnad.

På söndagen fick jag in ett enda bra slag på 16 hål, sedan behövde vi gå av pga familjebestyr från kompisen.

När jag kikar i Gamebook så står det att jag spelat 21 varv i år, 12 på Svartinge, 4 i Skottland om jag minns rätt och några på Frösåker. Jag har nog en del små-varv oreggade.

Jag tror jag har klarat sub80 kanske en eller två gånger i år så det är ju helt och hållet värdelöst från mitt håll med tanke på hur mkt tid jag ändå har lagt på golfbanan.

Jag ska kanske försöka summera säsongen i ett senare inlägg. Vad ska man ha med i sin års-summering?
Det är trevligt att titta på när bra golfare spelare golf. Det ser så jävla simpelt ut...

Minns när jag skulle ut en eftermiddag i somras och en person i 3-bollen framför mig hade +7 i handicap och jag fatta ju direkt att det var Ludde Åberg. Det var en fröjd att gå tätt bakom den bollen. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Fick in ett pass i Trackman idag!
Jag har varit på Indoor Golf Group Täby ett par gånger nu och börjat hitta suget.

Idag jobbade jag med att hitta längder på järnen.
IMG_8534.JPG
IMG_8534.JPG (235.06 KiB) Visad 1516 gånger
IMG_8535.JPG
IMG_8535.JPG (185.72 KiB) Visad 1516 gånger
IMG_8536.JPG
IMG_8536.JPG (114.38 KiB) Visad 1516 gånger

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

JohanAdministratör skrev: 20 dec 2022, 15:38 Fick in ett pass i Trackman idag!
Jag har varit på Indoor Golf Group Täby ett par gånger nu och börjat hitta suget.

Idag jobbade jag med att hitta längder på järnen.

IMG_8534.JPG

IMG_8535.JPG

IMG_8536.JPG


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Ser ut som du borde plocka ur J5? Gapet är väldigt litet mellan J5 och J6.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

svingit skrev: 20 dec 2022, 17:53
JohanAdministratör skrev: 20 dec 2022, 15:38 Fick in ett pass i Trackman idag!
Jag har varit på Indoor Golf Group Täby ett par gånger nu och börjat hitta suget.

Idag jobbade jag med att hitta längder på järnen.

IMG_8534.JPG

IMG_8535.JPG

IMG_8536.JPG


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Ser ut som du borde plocka ur J5? Gapet är väldigt litet mellan J5 och J6.
Det vore lite konstigt. Jag tror mer på att fixa en grad till på J6. Kanske dags att kontrollera loft och lie Johan?
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

JohanAdministratör skrev: 20 dec 2022, 15:38 Fick in ett pass i Trackman idag!
Jag har varit på Indoor Golf Group Täby ett par gånger nu och börjat hitta suget.

Idag jobbade jag med att hitta längder på järnen.

IMG_8534.JPG

IMG_8535.JPG

IMG_8536.JPG


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skönt, men upplever du samma trend på banan, att du slår J6 nästintill lika långt som J5?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bra input ovan. Jag ska nog kolla loften mellan klubborna för datan var väldigt snarlik.
Det är ju inte imöjligt att någon klubba har fått sig en törn..

Tror jag åker ut dit idag igen och testar lite. Jag har upplevt att vissa slag gått rätt mycket kortare i år.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

IMG_8709.JPG
IMG_8709.JPG (247.39 KiB) Visad 1414 gånger
Idag har jag jobbat på swing direction i Trackman. Efter att ha förstått och testat hur swing direction funkar började jag kunna hitta svingspår som var mer inifrån och ut/neutral med drivern. Min tendens är 4-5 grader utifrån och det i kombination med ett öppet blad ger inte mycket fart i bollen (runt 150-155mph) dessutom snurrar den ut långt höger om målet.

Efter ett gäng slag med fokus på swing dir tränade jag på bladkontroll med drivern. Hur känns det att komma in med ett neutralt/ stängt blad till skillnad från ett öppet. Jag ställde in Trackman på att mäta Face angle och nötte på tills jag förstod vad som i min sving påverkar bladet mest. Min känsla var att jag lyckas stänga bladet bra när jag vågar release:a drivern mycket tidigare i nedsvingen.

Till slut lyckades jag jobba upp ball speed till 160 mph-ish och bollen flög cirka 10 meter extra och hyfsat neutrala värden.

Stort tack till Indoor Golf Group som låter mig nöta.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar