Jespers golfblogg

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Så ser mina rundor ofta ut!
Övertaggad i början skjuter jag typ +10 första nio och går sedan sista nio på par. Jag tror verkligen det finns mkt att hämta i det mentala.
Att komma lika avslappnad till ettans tee som man gör till tians tee..
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

JohanAdministratör skrev:Så ser mina rundor ofta ut!
Övertaggad i början skjuter jag typ +10 första nio och går sedan sista nio på par. Jag tror verkligen det finns mkt att hämta i det mentala.
Att komma lika avslappnad till ettans tee som man gör till tians tee..
Absolut, det mentala är min största fiende och har så varit hela min golfkarriär. Bäst spelar jag om det går riktigt risigt på träningen dagen innan eller under uppvärmningen för då drar jag ner förväntningarna och bara spelar. Men jag har lite nycklar som jag tycker fungerar och det är bara att jobba vidare.

Idag blir det ett längre träningspass med chip och putt som fokus nu när övningsgreenerna börjat få okej kvalitet. Sen blir det nog även några hinkar på rangen och fortsätta nöta bollträff och minska gunget i höften. Resten av veckan kommer spenderas på banan med spel tors-sön, dock inte riktigt bestämt mig än för vart jag ska spela tors & fre. Helgen blir på hemmabanan där farsan ska utmanas.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

JohanAdministratör skrev:Så ser mina rundor ofta ut!
Övertaggad i början skjuter jag typ +10 första nio och går sedan sista nio på par. Jag tror verkligen det finns mkt att hämta i det mentala.
Att komma lika avslappnad till ettans tee som man gör till tians tee..
Jag gör precis tvärtom. Börjar fokuserat och närvarande och blir mer och mer slarvig och hafsig ju mer rundan går, i synnerhet om jag begår något större misstag. Får jag två dubblar i rad är det som att det undermedvetna tänker "äh det här går ju inte att rädda så varför fokusera på slagen resten av rundan?" :lol:
jefro_444 skrev:Men jag har lite nycklar som jag tycker fungerar
Care to tell us more? :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

jefro_444 skrev:Men jag har lite nycklar som jag tycker fungerar
Care to tell us more? :)
Det jag kort och gott gör att jag använder mig av nollställningspunkter när jag känner press inför ett slag eller har gjort ett dåligt slag. Det går helt enkelt ut på att stanna upp en sekund, blunda och gå igenom sina sinnen. T.ex vad man känner, vad det luktar, vad man hör osv. Allt detta för att ta fokus från det som ska hända och nollställa mina tankebanor. Inte alltid det funkar men sedan jag börja använda mig av det tycks jag se en förbättring. Sen det här med att jag sätter sådan press på mig själv från första tee, det är en annan sak.

Träningen under gårdagskvällen blev inte som tänkt men lyckad. Chipträning med mina 3 "chipklubbor". Dels in till samma flagga från olika lägen så jag får värdera vilket typ av slag som ska användas samt två 9-hålsrundor på övningsgreenen där man försöker köra chipp - en putt. Greenen håller dock förfarande för låg nivå för någon bra gensvar på putt träning och det blev istället en 9:hålare på +3, ett slag sämre än handikapp på den slingan. Hade imponerande början där jag körde chipp, 3 putt, trots att det var sakerna jag stått och tränat på ;) Inga boogies men dessvärre 2 dubbel boogies. De måste bort, är för svårt reparera.

Nu blir det vilodag, sen spel i 6 raka dagar. Hoppas solen håller i sig.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Kort uppdatering om de första två dagarna på denna långledighet. Igår blev det spel på hemmabanan Falun-Borlänge GK som än så länge har mycket kvar innan toppskick. Puttningen går inte att beskriva då de hoppar ganska mycket. Trots ganska skral puttning fick jag ihop en runda på 79 slag och +7 vilket är 4 sämre än handikapp. Får ses som helt okej så här tidigt på säsongen och med tanke på hur våra greener ser ut.

Idag däremot fanns det inte mycket som gjorde mig glad och scorekortet var riktig rock and roll. Åkte till Säters GK som är i magiskt skick så här tidigt på säsongen och greenerna är stenhårda och bjuder på bra fart. Tre birdies lyckades jag trycka dit, men även 7 boogies och 4 dubbel boogies vilket resulterade i en +12 runda. Puttningen funkade bra och det var roligt få spela på riktiga greener men min boll var under dagen målsökande till varje bunker som skådats på banan och där började problemen. Jag behöver helt klart träna på mitt bunkerspel märker jag, något som för mig tidigare aldrig varit speciellt svårt.

Nu blir det spel på hemmabanan både lördag och söndag med matchspel mot farsan. Får hoppas man revanscherar sig lite och att spelet kan börja lossna. Tycker de flesta delarna i spelet sitter bra just nu, får bara inte ihop helheten och gör felbeslut alldeles för ofta.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Igår lossnade äntligen spelet och jag spelade riktigt bra, visst det blev +5 vilket är 2 sämre än handikapp men då ska det tilläggas att Falun-Borlänge GK och deras greener är en katastrof för tillfället. Ojämn fart och väldigt ojämna vilket resulterade i hela 3 st. treputtar när bollar hoppade både höger och vänster trots att putten var på linje. Bollen var i spel på ett bra sätt, räddade upp missade greenträffar med bra chippar och känner överlag att jag är på rätt väg efter en kämpig inledning på säsongen.

Var spel i lördags också men då blev det +9 efter en dubbelboogie på sista hålet efter att ha slagit out med ca 5 cm marginal. Nu siktar vi på träning ikväll och eventuellt spel under tisdagen. Sen får vi se vad veckan bjuder på då de hotar med regn och kyla under slutet av veckan.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Måndag 9/5-16

Träning under 3 timmar medan sambon genomgick dag 3 av sin nybörjarutbildning. Blev fokus på chipp och putt men även en del tid på rangen då spoon krånglat rejält från tee senaste tiden. Första timmen ägnades åt chippning där jag jobbade med bollträff med samtliga 3 klubbor jag använder för chipp, 58, 50 och 8:an. Blev även två 9-hålsrundor, en med 58 gradiga wedgen och en med 50 gradiga wedgen där målet är chipp enputt. Bra resultat med båda klubborna men jag är fortfarande vassare med 58 gradiga wedgen och har fortfarande lite svårt för chip and run då jag hela tiden sätter olika mycket spin i bollen och därför har svårt räkna ut rullen.

Puttningen var helt magisk för kvällen. Hittade en bra plats på övningsgreenen där målet var 25 raka puttar från 1 meter och sen 10 raka puttar från 1.3, 1.6 respektive 2 meter. Började med 60 raka puttar i hål från 1 meter innan jag insåg att jag fick gå vidare om jag även skulle hinna nöta lite på rangen. Övriga distanser gick även de utmärkt även om de blev några missade puttar från både 1.6 samt 2 meter. Även rangepasset senare gick riktigt bra där jag fick till spoon och den bollflykt jag vill ha istället för mina missiler ca 5 meter över marken som jag skickat iväg senaste tiden.

Idag blir det spel på banan, så vi får se hur det går.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Tisdag 10/6-2016

Igår så satt äntligen årets första riktigt bra runda med stabilt spel tee till green på majoriteten av hålen. Första 9 levererades i sol och vindstilla. Trots inledning med 2 boogies på grund av 3 putt samt alldeles för långt inspel så kunde jag skärpa upp spelet och när jag klev av 9:ans green var jag fortfarande +2 på scorekortet.

Det var då det spännande började. Från ingenstans började det blåsa något enormt och sista 9 spelades i en med/motvind som när den var som värst påverkade bollen ca 40 meter i längdskillnad. Som tur var spelades båda par 5:orna i bra medvind vilket innebar endast järn 6:or in mot green och på 15:onde hålet fick jag sätta en 8-10 meters putt för eagle. Sista nio blev extremt tuffa i vinden och på t.ex. 17:onde som är en Par 3 på ca 150 meter så klarade jag inte ens av att få fram bollen till green trots att jag slog en extremt låg järn 4:a. Men jag klarade av sista 9 på par och det blev totalt +2 för dagen och 1 bättre än handikapp. Nu är det bara att jobba vidare och på torsdag har klubbens pro lovat att min nya hybrid ska finnas redo för att tas i spel.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

jefro_444 skrev:Tisdag 10/6-2016

Igår så satt äntligen årets första riktigt bra runda med stabilt spel tee till green på majoriteten av hålen. Första 9 levererades i sol och vindstilla. Trots inledning med 2 boogies på grund av 3 putt samt alldeles för långt inspel så kunde jag skärpa upp spelet och när jag klev av 9:ans green var jag fortfarande +2 på scorekortet.

Det var då det spännande började. Från ingenstans började det blåsa något enormt och sista 9 spelades i en med/motvind som när den var som värst påverkade bollen ca 40 meter i längdskillnad. Som tur var spelades båda par 5:orna i bra medvind vilket innebar endast järn 6:or in mot green och på 15:onde hålet fick jag sätta en 8-10 meters putt för eagle. Sista nio blev extremt tuffa i vinden och på t.ex. 17:onde som är en Par 3 på ca 150 meter så klarade jag inte ens av att få fram bollen till green trots att jag slog en extremt låg järn 4:a. Men jag klarade av sista 9 på par och det blev totalt +2 för dagen och 1 bättre än handikapp. Nu är det bara att jobba vidare och på torsdag har klubbens pro lovat att min nya hybrid ska finnas redo för att tas i spel.
Då kunde du hantera vinden bättre än jag gjorde!! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Blev en 9-hålare under gårdagskvällen där jag lyckades med konststycket att endast träffa 2 greener. Putt och chippträningen verkar som tur var göra resultat i alla fall och jag klarade av +3 på sista 9 vilket endast är ett slag för mycket. Nöjd med hur jag agera kring greenerna men jag får nog vässa siktet på mina inspel lite.

Två roliga saker dock med gårdagens runda.
- Min nya hybrid Ping G Tour 90 hade inkommit och den fick bekänna färg tidigt genom att limma upp bollen på 1 av 2 greenträffar till ca 6 meter från 195 meters avstånd.
- Sambon gjorde sin livs första golfrunda med grönt kort och allt efter nybörjarutbildning i helgen och det gick över förväntan. Finslipa lite på hennes puttning så kommer det bli riktigt bra.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
Skriv svar