Spelar troligtvis mest

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
maelstrom
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 mar 2017, 19:42

En lite längre bakgrund som nog inte så många finner intressant. Längst ner för stats och mål i TL;DR-format.

Bakgrund:

Nja.. titeln är nog inte helt sann. Jag bror trotts allt i Stockholm (stor del av året borta från banan), saknar bil (får antingen låna eller ta tåg + buss ut till banan, eller ibland så går nattbussen nästan ända fram - behöver då bara gå runt 3km eller så ut till golfklubben) och ett krävande heltidsjobb. Men en typisk helg under förra året så gick jag nog ~81 hål (om jag spelade båda dagarna, vilket hände 8/10 helger) och på vardagarna blev det nog minst hälften. Kan tillägga att en 18 eller niohålsrunda inleds alltid med, minst, en halvtimme på rangen och en halvtimme chipp & putt, förutom när jag precis lämnar 18e - då brukar det bara bli en hink innan nästa runda påbörjas igen.

Så, då var titel-förklaringen klar.

Jag (28, man) började spela golf under ett sommarlov en gång för länge sedan (10 bast), men efter några veckor så blev jag träffad på munnen från en halvmeters håll av en golfboll. Lyckligtvis var det en lika oerfaren golfare på 10 bast som slog, så ingen större skada skedd (annat än ett tydlig ärr på läppen som syns 18 år senare). Därefter var det inte så kul och det dröjde länge innan man sliceade en boll igen.

Hösten -15 så hängde jag på farsan ut på Rotebro p&p, vilket var den första "riktiga" golfbanan jag spelade på (~30-40m juniorbanan där man fick en käftsmäll av golfbollen räknas nog int?) och jag upptäckte hur trevligt det var att vara ute i en vacker miljö och lyckades väl ibland faktiskt få iväg ett ordentligt slag!

Jag fortsatte att gå något varv varje helg säsongen ut och lyckades till och med mygla mig ut på en och annan 18-hålsbana på en bekants golf id (själv eller med farsan, förutom den gången då man fick gå med i en fyrboll och var tvungen att låtsas som att man var en 17-handikappare). Ett bet (ära) upprättades med kamrater som spelade golf om att jag skulle gå under 10 innan nästa (förra sett till nu) säsong var över; alltså på ett år.

I april så gick jag på första gröna kortet-kursen som fanns tillgänglig och blev medlem på "klubben". Det gick ganska bra de första tre månaderna då jag stabilt gick från 36 -> 10,3. Jag hade alltså minst tre månader kvar av bra säsong och ytterligare tid om man faktorerade in utlandsresor, så under 10 var ju för enkelt (trodde jag). De nästkommande 3 månaderna så spelade jag, åtminstone inledningsvis, lika mycket som fram tills högsommaren. Tyvärr tror jag att jag lyckades med enbart en sänkning med 1 poäng (0,2) innan. Resterande rundor resulterade i att jag gick av vid hål 2, 5 eller lyckades ta mig runt, men med en (för mig) tragisk score, eller med en klubba mindre i baggen. Jag slog sönder klubbor för 10 000 som inte används ens ett år, så temperamentet är nog en del av problemet. Slutade säsongen på 11,8.

Hursomhelst stundar en ny säsong och denna gång så har det under vintermånaderna sett bra ut på rangen - både inne och ute. Tillräckligt bra för att ha ett _minimum_ mål på <= 4,5 innan året är slut. Visst, jag förstår nog inte att det svårare än jag tror, men hur många brukar behöva vänta en och en halv timme på att solen ska gå upp? Ok då, men en vecka efter midsommar då solen går upp klockan 03:15ish? Hur många brukar komma ut på banan 03:30, värma en timme, och slå ut 4:30? Hur många har gått 27 fullängdshål när boll nummer tre för dagen slår ut en perfekt sommarlördag? Eller gått från grönt till nästan singel på ett par månaders spel och en lektion som resulterade i ett nytt grepp? Golf är en sådan sport som jag längtat efter; en där man "inte" behöver någon vila, utan kan utöva 10 timmar om dagen varje dag (om man kan och vill).

Så, jag hade tänkt logga progressen här. Försöka notera mina tankar om vad jag ska prova och vad jag har provat. Vad som fungerar eller vad som inte fungerar. Förhoppningsvis kanske ge någon annan lite inspiration och förhoppningsvis få lite tips från mer erfarna spelare.

I år ska jag också räkna antalet gångna hål. Om jag ska höfta till med en siffra så är nog 150 +-20 18-hålsrundor en sund uppskattning (mellan april-oktober). Lyckas jag skaffa en temporär bil innan model 3:an så borde jag kunna, minst, tangera antalet rundor. Fokus i år blir inte på mängden hål, utan kvalitet och träning. Eftersom att jag hade tillgång till bil nu i helgen så kunde jag gå den första niohålsrundan på Högantorp (Södertälje/Salems GK) som har öppet året runt. Tyvärr så blev bollen till en snöboll efter att man puttat den en meter, så samtliga greenslag var med wedgen.

Jag behöver nog även understrycka hur katastrofal golfen var under det andra halvåret, förra året. Det brukar ske ett konstigt fenomen som jag behöver lösa; jag kan stå på rangen och slå, bokstavligen, 8/10 lätt draw-iga fairwayträffar med Drivern, för att sedan komma ut på tee 3 på och slå bort ett halvt dussin (6) Pro V1X pga superslicear 75m från mitten av fairway (första slicearna med drivern för dagen). Sådant brukar leda till en trasig klubba och en avbruten runda.

--

"Stats"
28 år, man, Stockholm.
Började hösten -15 och tog kortet i vår -16.
Handikapp: 36-10,3 april 2016 -> 15 juli 2016, 10,3-11,8 16 juli 2016-2017.
18-håls rundor mellan april - oktober 2016: ~150
Lektioner: 2
Bästa 9: 39 (+3, med bortslagen boll och missad halvmetersputt)
Bästa 18: 83 (+11, eller ngt)

Mål 2017:
15 nya golfbanebesök.
~150 18-hålsrundor (igen, men med mer fokuserad och specifik träning).
Handikapp: inledningsvis 11,8 -> 4,5 som mål, men känslan som infunnit sig sedan årskiftet och en behövt två-månaders paus så borde 3,X vara hyfsat sannolikt.
Lektioner: 1 / månad under säsong
Bästa 9: Under par
Bästa 18: 75

Nu hoppas vi bara på att banorna öppnar i Stockholm lika tidigt som förra året, men jag nöjer mig med att snön smälter så att man kan plocka bollar på rangen...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vad kul att du hittat hit! Jag hoppas du hittar massor av inspiration och lärdom här på forumet.

Vad för medlemskap har du säsongen 2017? Du som spelar så mycket har väl spanat in GolfStar Play all misstänker jag..?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen hit!
Ska bli kul att följa din resa!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar