Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Har under veckan kört lite träning inomhus med GC Quad simulator. Var väldigt förvånad hur bra attackvinkel samt path och club to path har blivit sedan förra hösten/vintern. Då hade jagen path på 4-7 grader inifrån och ut samt attackvinkel på plus sidan oftast. Nu är det betydligt bättre. Nu är den mer neutral och slår mer en pull fade en attackvinkel på allt från -3 till -4,9 grader med järn 7. Med ett medelvärde på -3,3 grader. Med Pw är den siffran allt från -4 till -5,5 grader och ett medelvärde på -4,8 grader.

Här är några bilder. Inga slag är borttagna.

Pw. Min klubba för uppvärmning.

Bild

Bild

Bild

Bild

Järn 7:an

Bild

Bild

Bild

Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag körde jag en timme i simulatorn. Var första sessionen efter jag weak lofta klubborna 2 grader. Började med att värma upp med PW. Skulle säga att det inte är något fel på bollträffen iaf. Bild Har även hittat en nygammal driver jag spelat förut. Såg den till ett billigt pris 1990 kr helt ny. Drivern är en vit Cobra F9. Jag spelade en gul tidigare. Men den vita såg bättre ut vid adressering tyckte jag. Samt gillar jag den matta delen på kronan som sen övergår till blank. Det satt ett regular skaft i den när jag testade den idag. slog iväg bollen 250 meter carry iaf. Genererade högsta bollhastigheten jag haft. 161 mph. Allt låg runt 157-161 mph. Jag brukar inte ha mer än 154-155 mph. Butiken kommer sätta i ett Tensei Blue AV 75 stiff på 44,5” i drivern nästa vecka. Hoppas på lite lägre spin än 2800 rpm.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av svingit den 06 dec 2020, 22:01, redigerad totalt 1 gånger.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

svingit skrev:Idag körde jag en timme i simulatorn. Var första sessionen efter jag weak liftar klubborna 2 grader. Började med att värma upp med PW. Skulle säga att det inte är något fel på bollträffen iaf. Bild Har även hittat en nygammal driver jag spelat förut. Såg den till ett billigt pris 1990 kr helt ny. Drivern är en vit Cobra F9. Jade en gul tidigare. Men den vita såg bättre ut vid adressering tyckte jag. Samt gillar jag den matta delen på kronan som sen övergår till blank. Det satt ett regular skaft i den när jag testade den idag. Samma iväg bollen 250 meter carry iaf. Genererade högsta bollhastigheten jag haft. 161 mph. Allt låg runt 157-161 mph. Jag brukar inte ha mer än 154-155 mph. Butiken kommer sätta i ett Tensei Blue AV 75 stiff på 44,5” i drivern nästa vecka. Hoppas på lite lägre spin än 2800 rpm.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snart dags att börja deklarera för din köp/sälj ju
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Dobrik skrev: 06 dec 2020, 21:58
svingit skrev:Idag körde jag en timme i simulatorn. Var första sessionen efter jag weak lofta klubborna 2 grader. Började med att värma upp med PW. Skulle säga att det inte är något fel på bollträffen iaf. Bild Har även hittat en nygammal driver jag spelat förut. Såg den till ett billigt pris 1990 kr helt ny. Drivern är en vit Cobra F9. Hade en gul tidigare. Men den vita såg bättre ut vid adressering tyckte jag. Samt gillar jag den matta delen på kronan som sen övergår till blank. Det satt ett regular skaft i den när jag testade den idag. Slog iväg bollen 250 meter carry iaf trots reg skaft. Genererade högsta bollhastigheten jag haft. 161 mph. Allt låg runt 157-161 mph. Jag brukar inte ha mer än 154-155 mph. Butiken kommer sätta i ett Tensei Blue AV 75 stiff på 44,5” i drivern nästa vecka. Hoppas på lite lägre spin än 2800 rpm.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snart dags att börja deklarera för din köp/sälj ju
?
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
manget
Inlägg: 253
Blev medlem: 12 aug 2015, 14:49

svingit skrev: 04 dec 2020, 21:34 Idag körde jag en timme i simulatorn. Var första sessionen efter jag weak lofta klubborna 2 grader. Började med att värma upp med PW. Skulle säga att det inte är något fel på bollträffen iaf. Bild Har även hittat en nygammal driver jag spelat förut. Såg den till ett billigt pris 1990 kr helt ny. Drivern är en vit Cobra F9. Jag spelade en gul tidigare. Men den vita såg bättre ut vid adressering tyckte jag. Samt gillar jag den matta delen på kronan som sen övergår till blank. Det satt ett regular skaft i den när jag testade den idag. slog iväg bollen 250 meter carry iaf. Genererade högsta bollhastigheten jag haft. 161 mph. Allt låg runt 157-161 mph. Jag brukar inte ha mer än 154-155 mph. Butiken kommer sätta i ett Tensei Blue AV 75 stiff på 44,5” i drivern nästa vecka. Hoppas på lite lägre spin än 2800 rpm.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad hände med Double Diamond?
WITB
Driver: TSi3
Spoon: Cobra F6
Järn 3: Titleist U500
Järn 4-7: Titleist 620 CB
Järn 8-P: Titleist 620 MB
Wedgar: Vokey SM8 (50/54/60)
Putter: SIK
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

manget skrev: 08 dec 2020, 16:35
svingit skrev: 04 dec 2020, 21:34 Idag körde jag en timme i simulatorn. Var första sessionen efter jag weak lofta klubborna 2 grader. Började med att värma upp med PW. Skulle säga att det inte är något fel på bollträffen iaf. Bild Har även hittat en nygammal driver jag spelat förut. Såg den till ett billigt pris 1990 kr helt ny. Drivern är en vit Cobra F9. Jag spelade en gul tidigare. Men den vita såg bättre ut vid adressering tyckte jag. Samt gillar jag den matta delen på kronan som sen övergår till blank. Det satt ett regular skaft i den när jag testade den idag. slog iväg bollen 250 meter carry iaf. Genererade högsta bollhastigheten jag haft. 161 mph. Allt låg runt 157-161 mph. Jag brukar inte ha mer än 154-155 mph. Butiken kommer sätta i ett Tensei Blue AV 75 stiff på 44,5” i drivern nästa vecka. Hoppas på lite lägre spin än 2800 rpm.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad hände med Double Diamond?
Inget speciellt. Sålde den när jag såg den vita Cobran. 😁
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Fortsättning på inlägget från "Idag" tråden.

Efter lite mailande fram och tillbaka med fittern på Dormy, Arninge så beslutade jag mig för att testa att hard steppa min J7:a för att få den lite mer åt ett $-Taper S+. Så jag ringde lokala butiken och beställde ett $-taper 120 S för en J8:a som sen stoppas i J7:an. Då jag redan spelar 0.5" kortare klubbor så blir det perfekt från början, då J8:an är 36,5" i standardlängd. Min tanke är väl att kanske få ner launch angel och lite lägre spinn. Passade också på att beställa en 6 gram vikt till min F9 driver för att få upp svingvikten mellan D4-D5. Blir att ta en och en annan driverlektion i vinter också. Sist tog jag en järnlektion och klubbpron hade inget att egentligen anmärka på. Var lite i starten av baksvingen, men det redde sig när klubban kom till toppen där den låg bra.

Här är iaf värdena från min CF session på Dormy. Jag slog inte min 7:a sämre än testklubban. Snarare bättre. Dock vart jag lite förvånad över smash och spinnsiffrorna. I GC Quaden jag annars slår i har jag max en smash på 1.32 med 7:an och spinn runt 6200 rpm, men oftast strax under 6000 rpm.
Så var helt klart nöjd med en medel smash på 1,36. Eller vad säger du som CF @DormyarningeKent?

Min egen 7:a på 36 grader och 0.5" kortare. (JPX 919 Tour med KBS $-Taper 120 Stiff).
Skulle tip trimmas eller hard step för att få S+ ish utan att öka vikten.
Bild

testklubban J7:a på 34 grader (JPX 921 Tour). Detta skaft var det som var närmast mitt eget och som då skulle tip trimmas 0.5" för att bli ett R+.
Annars rekommendrade fittern ett Tour R+ eller Tour-V också.
Bild

Jag testade även ett KBS Regular skaft. Var snarlika värden som med mitt egna skaft. Lite kortare carry. Men annars så är det inte mycket som skiljer skaften åt förutom flex och 5 gram lägre vikt i reg skaftet.
Bild
Senast redigerad av svingit den 16 dec 2020, 14:28, redigerad totalt 2 gång.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nördigt och härligt Svingit!
Nu kan du släppa utrustningen och börja fokusera på resultat (y)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Mitt tips från 28 års golfande är att fokusera mindre på utrustningen och jaga den optimala setupen och istället lägga tid på den delen som GolfGuru gör.

Se t.ex på Lee Westwood som nu vann Race to Dubai. Han har för första gången sagt att den här säsongen spelar det inte så stor roll hur det går, han ska njuta av att vara på touren med sin fru på bagen och leva livet. Ett helt nytt sätt att tänka på gjorde honom till ET-mästare så här sent i karriären. Ingen förändring i sving eller utrustning.

När du ska spela tävlingar så är det inte utrustningen som kommer göra att du score:ar bra. Det är din mentala förmåga att hantera stress och press. Jag har själv presterar fruktansvärt dåligt på många tävlingar pga att jag inte kan hantera den mentala biten.

Det är mitt tips till dig SvingIT
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

JohanAdministratör skrev: 16 dec 2020, 10:54 Mitt tips från 28 års golfande är att fokusera mindre på utrustningen och jaga den optimala setupen och istället lägga tid på den delen som GolfGuru gör.

Se t.ex på Lee Westwood som nu vann Race to Dubai. Han har för första gången sagt att den här säsongen spelar det inte så stor roll hur det går, han ska njuta av att vara på touren med sin fru på bagen och leva livet. Ett helt nytt sätt att tänka på gjorde honom till ET-mästare så här sent i karriären. Ingen förändring i sving eller utrustning.

När du ska spela tävlingar så är det inte utrustningen som kommer göra att du score:ar bra. Det är din mentala förmåga att hantera stress och press. Jag har själv presterar fruktansvärt dåligt på många tävlingar pga att jag inte kan hantera den mentala biten.

Det är mitt tips till dig SvingIT
Jo, det vet jag. mentala biten har jag inte ens ägnat en tanke på tidigare. men märkte att under säsongen presterade jag bra när jag spelade sällskap eller själv. Då jag inte hade någon press på mig. men på tävling rasade allt och jag började fokusera på hur jag svinga och hur det kändes istället för att göra det bästa av situationen. Men hittade sent ett sätt att få till tävlingsmomentet under träning/sällskapsspel. Delade upp rundan i 6 minirudor med 3 hål i varje runda och satte upp ett mål som baserades på tidigare resultat och hålets svårighet (Högst subjektivt bedömt). På så sätt blev det en tävling mot banan. Ett annat sätt skulle kunna var att använda en gammal resultatlista från en tävling där man var med och sätta som mål att hamna på en placering bättre än den man hamnade på under tävlingen. Sen finns det som sakt andra saker som påverkar mitt tillstånd som dåliga slag som kan starta en lavin av dåliga slag pga att man har svårt att släppa det. 😁 men där kommer då min strategi om minirundor in i bilden. Där är det endast fokusering poå tre kommande hålen och när dom är spelade släpper man det och går vidare till nästa runda med allt nollställt.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar