Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Har beställt en aftermarket vikt (12g) till min M5 Tour driver. Behövs efter att jag kapar ner mitt driverskaft till 43,75”. Beställde i fredags från Amazon.se och den ska levereras på onsdag.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag var jag ute på Johannesbergs 9-hålare och slog mina järn efter att nytt grepp och ändrat lie och loft. Ändrade tillbaka liften till standard från 2* weak. Utom järn 5:an som blev 26* för att få ett 4* gap mellan klubborna. Nya grepen är JumboMax Gigant Wrap i storlek small. Blev riktigt bra. Driven fick ett nytt skaft och blev som en helt annan driver än tidigare. Skaftet är ett UST Proforce Tour Black 69-series i x-stiff.

Bild
Bild

Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag var jag på Indoor Golf Uppsala vid Gränbystaden och tränade med drivern. Inte nöjd med spinnen. Mitt proforce Axivcore Skaftet kändes mjukt för att vara ett x-stiff. Får hoppas på att mitt Proforce V2 75g stiff känns lite mindre "flexit".

Kul att jag hade min högsta Club speed någonsin idag. 113.4 mph. Igår hade jag min högsta ball speed någonsin. 165.3 mph med 111 mph club speed.

Bild
Bild
Bild
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Efter 30 min träning på att få en positiv club path så slog jag 10 slag med drivern för att få lite statistik.
Ett annat problem jag har dock är face angel, som är lite för mycket öppet. Annars är jag nöjd med siffrorna. är en enda drive som inte var över 160+ mph i ball speed. Nu väntar jag på mitt nya skaft. Ett UST Proforce V2 75g stiff med en torque på 2.2.

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av svingit den 19 apr 2021, 08:40, redigerad totalt 1 gånger.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

svingit skrev:Efter 30 min träning på att få en positiv club path så slog jag 10 slag med drivern för att få lite statistik.
Ett annat problem jag har dock är face angel, som är lite för mycket öppet. Annars är jag nöjd med siffrorna. är en enda drive som inte var över 160+ mph i ball speed. Nu väntar jag på mitt nya skaft. Ett UST Proforce V2 75g stiff med en torque på 2.2.

Bild
Bild
Bild
Bild
Hur justerar du olika fel utifrån de insikterna?

Försöker du bota öppet face med att ändra grepp, stå närmare/längre ifrån bollen eller bara träna på att bli kvar bakom bollen mer i svingen?

Jag jobbar med det själv för att hitta kontinuitet och blir ibland lite förvirrad kring om det är lite ändring i uppställning eller dagsformBild️ som påverkar.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev: 19 apr 2021, 08:03 Hur justerar du olika fel utifrån de insikterna?

Försöker du bota öppet face med att ändra grepp, stå närmare/längre ifrån bollen eller bara träna på att bli kvar bakom bollen mer i svingen?

Jag jobbar med det själv för att hitta kontinuitet och blir ibland lite förvirrad kring om det är lite ändring i uppställning eller dagsformBild️ som påverkar.
Detta är en diskussion som är vanlig hos tränare men kommer troligen bli allt vanligare hos klubbgolfare också. Datan i sig från TrackMan hjälper oss förstå vad som händer och vad som kan behöva göras. Att sen göra det betyder något helt annat och det är där skon klämmer. I vår bransch är du inte en bra tränare bara för att du har informationen. Du måste också veta vad du ska göra med den.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MaxP skrev:
McRuff skrev: 19 apr 2021, 08:03 Hur justerar du olika fel utifrån de insikterna?

Försöker du bota öppet face med att ändra grepp, stå närmare/längre ifrån bollen eller bara träna på att bli kvar bakom bollen mer i svingen?

Jag jobbar med det själv för att hitta kontinuitet och blir ibland lite förvirrad kring om det är lite ändring i uppställning eller dagsformBild️ som påverkar.
Detta är en diskussion som är vanlig hos tränare men kommer troligen bli allt vanligare hos klubbgolfare också. Datan i sig från TrackMan hjälper oss förstå vad som händer och vad som kan behöva göras. Att sen göra det betyder något helt annat och det är där skon klämmer. I vår bransch är du inte en bra tränare bara för att du har informationen. Du måste också veta vad du ska göra med den.
Jo, Trackman måste ha gjort livet lite jobbigt för er tränare ibland. Noobs som kommer med all information på ett fat, och säkert vill ändra allt på en gång haha..

Jag har precis bytt driver och upplever enorm skillnad i kontinuitet. Jag märker att jag är mer konsekvent med ”Brysonsvingen” med hyfsat raka armar än den mer järnlika stancen jag egentligen känner är mer naturlig. Nu handlar den träningen om att lista ut vad som skapar draw/fade etc. Dels för att man ibland måste forma slag om man ska slå drive öht, men mest för att veta vad jag gjort för mkt/lite av om jag börjar skruva oönskat.

Idag var en grym dag. Slog 250+ och rakt/fade på beställning. Försökte jag dra den åt vänster däremot blev bollträffen kass, oklart varför (mer pull än draw och lågt träffad med vad som ser ut som överskruv (det är det ju såklart inte, men fel var det) då den dök väldigt snabbt).


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Nya skaftet levererar. Fick mitt UST Proforce V2 7F4 idag som jag beställde från Nordica Golf förra veckan. Bokade in en timme på Uppsala Indoor Golf för att testa det.

Bild
Bild
Bild
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Den där får du behålla ett litet tag nu!
Det såg ut som bra siffror


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

JohanAdministratör skrev: 22 apr 2021, 13:37 Den där får du behålla ett litet tag nu!
Det såg ut som bra siffror


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Haha. Japp. Den funkar bättre än allt annat jag slagit i driverväg på länge.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar