Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev:
svingit skrev:I helgen spelade jag fyra rundor på tre dagar. Bästa rundan blev 89 slag vilket också är bästa score för säsongen.
Slog en del på rangen med och filmade då en del av slagen.

När jag står framför spegeln och gör rotationsövningar så ser det riktigt bra ut och separation mellan under -och överkropp ser bra ut.
Men något händer när jag får en klubba i handen och har en boll vid adresseringen så har jag glömt bort allt och återgår till gamla svingspår där det ser ut som jag duckar i nersvingen. Hur jag än gör så lyckas jag inte fixa svingen. När jag svingar från vänster så får jag naturligt klubban innefrån och ut pga att min vänstersida är mer dominat. Det leder in mig på att jag funderat på att testa att spela från vänster istället.

Video 1 | Framifrån
https://www.youtube.com/watch?v=N95uzq8oOu4

Video 2: Bakifrån
https://www.youtube.com/watch?v=IATB822gjeE
Vad reagerar du själv på när du ser din sving?
Översvingen, förflyttningen bakåt av kroppen (svajandet) blir längre resa tillbaka till bollen, att jag kommer utifrån och in.
Att klubban drar bakåt väldigt tidigt och följer inte svingspåret i baksvingen, klubban går under svingspåret och sedan brant ner och över (utifrån och in) Ser också ut som kroppen roterar men den förflyttar sig inte i sidled i tillbakasvingen.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Tycker du ska kolla på några av max klipp där han pratar om baksvingen. Den är ju inte så viktig egentligen. Finns också klipp om att dra händer framåt eller vad man kallar det.

Tanken är ju att du ska träffa bollen och få den att flyga iväg. Hur man kommer till en schysst finish är ju väldigt personligt egentligen.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Mikael316 skrev:Tycker du ska kolla på några av max klipp där han pratar om baksvingen. Den är ju inte så viktig egentligen. Finns också klipp om att dra händer framåt eller vad man kallar det.

Tanken är ju att du ska träffa bollen och få den att flyga iväg. Hur man kommer till en schysst finish är ju väldigt personligt egentligen.

Jodå, har tittat en del på Max videos. Tiitar även på Marcus Edblad (Kista Golfcenter). Igår var jag u och filmade svingen nere vid sjön, men tyvärr så fuckade Hudl appen upp filmerna så dom blev hackiga och tappade bildsekvenser. Var väl egentligen bara en som blev bra (Down the line), där jag följer svingspåret väldigt bra och kommer ner mot bollen flackare och mer innefrån/ut. Blir att göra om filmningen idag.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

svingit skrev:
MaxP skrev:
svingit skrev:I helgen spelade jag fyra rundor på tre dagar. Bästa rundan blev 89 slag vilket också är bästa score för säsongen.
Slog en del på rangen med och filmade då en del av slagen.

När jag står framför spegeln och gör rotationsövningar så ser det riktigt bra ut och separation mellan under -och överkropp ser bra ut.
Men något händer när jag får en klubba i handen och har en boll vid adresseringen så har jag glömt bort allt och återgår till gamla svingspår där det ser ut som jag duckar i nersvingen. Hur jag än gör så lyckas jag inte fixa svingen. När jag svingar från vänster så får jag naturligt klubban innefrån och ut pga att min vänstersida är mer dominat. Det leder in mig på att jag funderat på att testa att spela från vänster istället.

Video 1 | Framifrån
https://www.youtube.com/watch?v=N95uzq8oOu4

Video 2: Bakifrån
https://www.youtube.com/watch?v=IATB822gjeE
Vad reagerar du själv på när du ser din sving?
Översvingen, förflyttningen bakåt av kroppen (svajandet) blir längre resa tillbaka till bollen, att jag kommer utifrån och in.
Att klubban drar bakåt väldigt tidigt och följer inte svingspåret i baksvingen, klubban går under svingspåret och sedan brant ner och över (utifrån och in) Ser också ut som kroppen roterar men den förflyttar sig inte i sidled i tillbakasvingen.
När jag började gå bakåt lite i svingen så jag fick mer tryck på bakre foten och en såkallad 2 post swing ? så hade jag lättare att komma inifrån och ut samt komma bättre till bollen. Varför ? jo för att jag hade bättre lut på kroppen i toppen av svingen så jag fick bättre rörelse igenom hela svingen. Så att gå ifrån bollen behöver inte betyda automatiskt att du kommer utifrån för det. :geek:
Fokusera på vad du vill uppnå för förändring och sen prata med en tränare om hur du skall uppnå det. Mitt heta tips :)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

stevvee skrev:När jag började gå bakåt lite i svingen så jag fick mer tryck på bakre foten och en såkallad 2 post swing ? så hade jag lättare att komma inifrån och ut samt komma bättre till bollen. Varför ? jo för att jag hade bättre lut på kroppen i toppen av svingen så jag fick bättre rörelse igenom hela svingen. Så att gå ifrån bollen behöver inte betyda automatiskt att du kommer utifrån för det. :geek:
Fokusera på vad du vill uppnå för förändring och sen prata med en tränare om hur du skall uppnå det. Mitt heta tips :)
Jag gick till min klubbpro förra året och han fixade baksvingen genom att förbättra svingplanet, då jag förde klubban "bakom händerna" eller vad han kallade det för så svingen blev mer "rundpall", vilket också botade det mesta av "svajandet" i svingen. Även fast huvudet följer med lite i baksvingen så kommer jag tillbaka till center i tillbakasvingen.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: Jag gick till min klubbpro förra året och han fixade baksvingen genom att förbättra svingplanet, då jag förde klubban "bakom händerna" eller vad han kallade det för så svingen blev mer "rundpall", vilket också botade det mesta av "svajandet" i svingen. Även fast huvudet följer med lite i baksvingen så kommer jag tillbaka till center i tillbakasvingen.
Då hade jag rekommenderat dig att fortsätta jobba med det ni var igenom i fjol för jag ser precis samma saker i videorna du har visat. Tillsammans med de saker som jag anmärkte på i den andra tråden.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev:
svingit skrev: Jag gick till min klubbpro förra året och han fixade baksvingen genom att förbättra svingplanet, då jag förde klubban "bakom händerna" eller vad han kallade det för så svingen blev mer "rundpall", vilket också botade det mesta av "svajandet" i svingen. Även fast huvudet följer med lite i baksvingen så kommer jag tillbaka till center i tillbakasvingen.
Då hade jag rekommenderat dig att fortsätta jobba med det ni var igenom i fjol för jag ser precis samma saker i videorna du har visat. Tillsammans med de saker som jag anmärkte på i den andra tråden.

Det har jag börjat med. Stod vid sjön igår och svingade loss, men tyvärr så blev videoklippen konstiga och tappade bildsekvenser pga appen.
Men det kändes bättre och det fick mig att längta till helgens golfrundor än mer haha.

Tack för kommentarerna.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Igår var jag ut i det underbara vårvädret och körde lite golfsvingar. Jag försökte tänka på att hålla svingspåret i baksvingen och komma ner flackt tillbaka under densamma. Det kändes bra och vad jag själv tycker ser det bättre ut än tidigare. Hade smalare stans och hade ett skaftlut så händerna kom före bollen (svårt att se i denna vinkel dock). Ska ladda upp den andra videon framifrån senare.

WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

På väg ut till Söderby GK för att hinna med 9 hål innan mörkrets inbrott. Ska försöka hålla svingen i sving planet som jag lyckades bra med i senaste videoklippet. Kändes som jag fick en bra "Swoosh" i klubbhuvudet och en bra känsla.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Ja då är man på väg hem efter en sådär bra runda. 88 slag och 33 poäng trotts två tre puttar som resulterade i bogeys på sista nio. Första nio träffade jag inga greener alls men hade 63% fairwayträffar. En chip in birdie lyckades man med på hål 7 efter ett missatinspel från 140 meter. Gjorde så jag tog tillbaka ett mot hcp och var bara ett efter men vattenverk på både hål 8 och nio resulterade i en dubbelbogey och trippelbogey och helt plötsligt var jag fyra efter hcp. 12 puttar första nio är väl bra, men puttningen började vackla en del sista nio.

Annars hade jag en bra drive på 253 meter på första hållet. En spoon på 231 meter på tredje hålet var väl inte heller så fel faktiskt. Båda fairwayträffar såklart.
Senast redigerad av svingit den 05 maj 2017, 13:42, redigerad totalt 1 gånger.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar