Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

svingit skrev: 06 apr 2022, 22:07 Var upp till Uppsala Indoor Golf och slog efter att varit på golfbutiken och fixat lie:n och kollat loften på nya klubborna.

Idag var gapet mellan klubborna betydligt bättre. Mellan j4-5 är det 7 meter. Så jag slog 5 st 4:or till efter att slagit igenom alla klubbor.

Här är alla klubbor. Slog järn 4:an sist, då jag inte tänkt slå den alls först.
Det var ju en väldig skillnad! Mkt jämnare gap mellan klubborna.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 06 apr 2022, 22:07 Var upp till Uppsala Indoor Golf och slog efter att varit på golfbutiken och fixat lie:n och kollat loften på nya klubborna.

Idag var gapet mellan klubborna betydligt bättre. Mellan j4-5 är det 7 meter. Så jag slog 5 st 4:or till efter att slagit igenom alla klubbor.

Här är alla klubbor. Slog järn 4:an sist, då jag inte tänkt slå den alls först.

Slog 5 slag till med j4:a efteråt. Då blev gapet 9 meter mellan j4 och j5.

Ett par vänliga kommentarer utifrån siffrorna du har här. Med siffrorna du visar upp hade jag rekommenderat dig att peta järnfyran tills ballspeeden ökar, hellre en säker J5 än en J4 som kan göra lite av allt. Men framförallt måste du börja skifta lägsta punkten mer framför bollen. I förhållande till hasitgheten du har är din infallsvinkel väldigt låg vilket kommer leda till stor variation i hur din klubba träffar bollen. Från järnsex och upp slår du upp på bollen med järnen ibland, i snitt med järnfyran en grad upp. Lägg till mindre perfekta lägen från banan och ingen matta och du kommer vara extremt timingberoende i sommar.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 09 apr 2022, 07:31
svingit skrev: 06 apr 2022, 22:07 Var upp till Uppsala Indoor Golf och slog efter att varit på golfbutiken och fixat lie:n och kollat loften på nya klubborna.

Idag var gapet mellan klubborna betydligt bättre. Mellan j4-5 är det 7 meter. Så jag slog 5 st 4:or till efter att slagit igenom alla klubbor.

Här är alla klubbor. Slog järn 4:an sist, då jag inte tänkt slå den alls först.

Slog 5 slag till med j4:a efteråt. Då blev gapet 9 meter mellan j4 och j5.

Ett par vänliga kommentarer utifrån siffrorna du har här. Med siffrorna du visar upp hade jag rekommenderat dig att peta järnfyran tills ballspeeden ökar, hellre en säker J5 än en J4 som kan göra lite av allt. Men framförallt måste du börja skifta lägsta punkten mer framför bollen. I förhållande till hasitgheten du har är din infallsvinkel väldigt låg vilket kommer leda till stor variation i hur din klubba träffar bollen. Från järnsex och upp slår du upp på bollen med järnen ibland, i snitt med järnfyran en grad upp. Lägg till mindre perfekta lägen från banan och ingen matta och du kommer vara extremt timingberoende i sommar.
Jag har alltid haft en "flack" sving genom bollen. Förr var jag besatt av att fixa en brantare AoA, men det ledde ingen vart. Jag spelar även bollen lite längre fram i stansen, vilket jag alltid gjort. Jag har testat allsköns olika övningar för att flytta lägsta punkten än mer framför bollen utan att börja toppa den. Inget funkar och jag får en dålig svingkänsla.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 09 apr 2022, 14:00
Jag har alltid haft en "flack" sving genom bollen. Förr var jag besatt av att fixa en brantare AoA, men det ledde ingen vart. Jag spelar även bollen lite längre fram i stansen, vilket jag alltid gjort. Jag har testat allsköns olika övningar för att flytta lägsta punkten än mer framför bollen utan att börja toppa den. Inget funkar och jag får en dålig svingkänsla.
"Jag har alltid gjort X" och "Det kändes konstigt att göra" är de två vanligaste anledningarna till att golfare backar ifrån en förändring som kan hjälpa dem långsiktigt. Det är klart du har svingat klubban på ett visst sätt och att förändringar gör att det känns mindre bra en period men det är lika för alla. Vill du utveckla din sving och framförallt spelet på banan rekommenderar jag dig starkt att hitta en tränare att hjälpa dig med att få lägsta punkten mer framför bollen . Vill du bli jämnare och slå bollen ännu bättre så är det inget snack vad som kommer ge dig mest där. (y)
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Low point träningen gick bra. Dock har jag hittat problemet skulle jag säga. mina nya skaft är för tunga.

Jag tog bort en från varje, då den ena int efikc några värden. Så det ska bli så rättvist som möjligt.

Detta är med min gamla J7:a från 1998 som kändes lättare samt var det lättare att få upp den i baksvingen. SW på C8.
Bild

Detta är med min nuvarande T100S med AMT Tour White S300. Känns väldigt tungt mot huvudet. SW på D3.
Bild

Det är en klar skillnad på Low point och AoA.

Avlutade med att slå några drivar.

WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag körde jag lite roligare träning. Inspirerad av @MaxP svinghastighetsträning.
Jag brydde mig bara om Club Speed och inte hur jag träffade bollen. Mitt mål var att ha ett medelvärde på 115 mph.
Något jag lyckades med. Snabbaste svingen uppmättes till 117,5 mph.

En sak jag kan konstatera är att man blir väldigt trött av att svinga loss. 😂

Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

I helgen blir det vila inflr måndagen. Då ska jag tillbak atill Golf 247 (https//golf247.se) och prova järnskaft.

Bland annat ska jag prova Xcaliber RTI95 (Rapid taper).
https://xcalibershafts.com/collections/ ... ti95-irons

Ett intressant och unikt skaft som dom beskriver som "THE MOST UNIQUE IRON SHAFTS IN THE HISTORY OF GOLF".

Anledningen till att jag tittar på nya skaft är för att dom jag blev utprovad för blev inte alls bra. Nuvarande är AMT Tour White S300.
RTI skaftet väger 95g, men ska hålla för spelare som har en driversving mellan 100-120 mph.

För ett tag sen testade jag järn 7:an från mitt första set jag fick 1998. Kapade ner den en halv tum och drog på ett Lamking Oversize grepp. Svingade den mellan 90-91 mph.
Jämför det med min nuvarande järn 7:a som jag bara klarar att svinga 85 mph med. Det är för att gamla 7:an känns betydligt lättare och dessutom mer kontrollerbar.

En fördel med grafitskaft är ju också att den absorberar vibrationer bättre, och därmed sliter mindre på kroppen.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Igår var jag till Golf 247 i Stockholm och gjorde en skaft fitting för järnen. Testade Xcaliber RTI95 i både reg och stiff. Testade även Shimada S-Lite. Ett 102g skaft.

Jag hoppades på att Xcaliber skaftet skulle passa mig. Men dom presterade sämre än mitt egna AMT white S300.

Sist så testade vi Shimada skaftet och då började det hända saker. Mer club speed och ball speed. (Se bilder)

Lämnade kvar min järn 7:a för att få den ombyggd med Shimada S-Lite skaftet.

Vi mätte också handled till golv och jag ska ha kortare klubbor pga att jag har längre armar.

Ska tillbaka på fredag för att göra en MOI fitting. Det är något helt nytt för mig.
Har bara läst om det, men inte förstått vad det riktigt innebär. Så det kommer bli kul.

Data med Shimada skaftet.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 26 apr 2022, 12:35 Igår var jag till Golf 247 i Stockholm och gjorde en skaft fitting för järnen. Testade Xcaliber RTI95 i både reg och stiff. Testade även Shimada S-Lite. Ett 102g skaft.

Jag hoppades på att Xcaliber skaftet skulle passa mig. Men dom presterade sämre än mitt egna AMT white S300.

Sist så testade vi Shimada skaftet och då började det hända saker. Mer club speed och ball speed. (Se bilder)

Lämnade kvar min järn 7:a för att få den ombyggd med Shimada S-Lite skaftet.

Vi mätte också handled till golv och jag ska ha kortare klubbor pga att jag har längre armar.

Ska tillbaka på fredag för att göra en MOI fitting. Det är något helt nytt för mig.
Har bara läst om det, men inte förstått vad det riktigt innebär. Så det kommer bli kul.
Jag måste ha missat något men varför gör du en ny fitting på klubbor du är utprovad till och som du valt för inte så länge sen? Att det är roligt förstår jag också men finns det någon annan orsak?
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev:
svingit skrev: 26 apr 2022, 12:35 Igår var jag till Golf 247 i Stockholm och gjorde en skaft fitting för järnen. Testade Xcaliber RTI95 i både reg och stiff. Testade även Shimada S-Lite. Ett 102g skaft.

Jag hoppades på att Xcaliber skaftet skulle passa mig. Men dom presterade sämre än mitt egna AMT white S300.

Sist så testade vi Shimada skaftet och då började det hända saker. Mer club speed och ball speed. (Se bilder)

Lämnade kvar min järn 7:a för att få den ombyggd med Shimada S-Lite skaftet.

Vi mätte också handled till golv och jag ska ha kortare klubbor pga att jag har längre armar.

Ska tillbaka på fredag för att göra en MOI fitting. Det är något helt nytt för mig.
Har bara läst om det, men inte förstått vad det riktigt innebär. Så det kommer bli kul.
Jag måste ha missat något men varför gör du en ny fitting på klubbor du är utprovad till och som du valt för inte så länge sen? Att det är roligt förstår jag också men finns det någon annan orsak?
För att skaften blev helt fel i slutändan. Inte en jättebra fitting helt enkelt.

Skaften blev för tunga samt för hårda i känslan. Shimada har en helt annan känsla. En lenare (smooth) känsla, där jag känner skaftet.

Tre av skaften har blivit böjda efter att slagit på matta. Vilket aldrig har hänt tidigare.

Nu blir dessutom en fortsättning på fredag med MOI fitting.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar