En customfitters vardag och tankar om utrustning

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Poddmys!

För er som inte redan följer max Persson på Youtube eller hans podd mxpgolf.se
Måste in och lyssna. Massa spännande gäster och min favorit är nog när Erik Tellman från out of bounds pratar golfbollar. Riktigt bra avsnitt!
Nu är det så att att jag fick äran att få vara med och det är senaste avsnittet så är ni sugna på lite custom fitting så finns det på Spotify och acast tex.

Finns det ens dem inte följer Max i Sverige? Bild


Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app

WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Tjena gänget,

Nu fick jag äran att komma tillbaka till max Perssons mysiga podd och denna gången snackar vi om nyheterna 2020 så är ni köpartagen så måste ni in och lyssna på även detta avsnittBild
Kul att så många uppskattade förra avsnittet där vi pratar mer customfitting.otroligt glad att få mysa ner mig med max.
Nedan har ni länken till avsnittet

https://open.spotify.com/episode/57wWgx ... ZzzMbcV1Rg

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app

WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Mitt i säsongen uppdatering:)

Nu har dormy gjort ett inlägg och en WITB med mig på dormys instagram
https://www.instagram.com/p/CDGVQpLIQT4 ... 1i63mj4vol

Vad tycker ni om den uppsättningen?
Borde jag ändra något och tycker ni något saknas?
Favorit är ändå min gamla klassiska odyssé DFX 2ball blade:)

Egon, vad sägs?

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app

WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Tja Forumiter,

Denna säsongen har ju varit HELT galen, massor av golf och otroligt tryck i våra varuhus.
Jag lider med alla som drabbats både personligt och yrkesmässigt. Fortsätt kämpa!

Med så många som tagit upp golfen denna säsong måste det vara väldigt många som har problem med den där jävla slicen. så tråkigt när man kan gå rakt ut till höger och leta boll trots man inte ens sett vart den tog vägen:(
Tänkte jag kunde ge lite hjälp utrustningsmässigt med de drivers som kan åtminstone kan tona ner tråkslicen.

har du lite lägre hastighet skall du absolut testa:

Wilson launchpad: super underskattad klubba som många missar men den hjälper verkligen till att få upp bollen i luften och ta bort stora delar av högerskruven.

xxio 11: En japansk premium klubba som absolut är dyrare men när man gillar den finns knappt andra alternativ.väldigt lätt att svinga och ger massor av fart i klubban.

Har du lite högre hastighet skall du testa:

Titleist ts2: MEN du skall be tränare,personal ställa in den med 9,5 graders huvud och A3 inställning

Callaway mavrik max: MEN du skall be tränare,personal använda 9 graders huvud och ställa in den på +2,D samt sätta den mörka tyngre vikten i hälen. voila!

enjoy!

ps om du orkat läst så här långt skall du även få ett lite förhandstips på en helt ny produkt som släpps i butik 10 sep :)

callaway big bertha B21, denna modell är fullproppad med teknologi som gör den till callaways största slicedödare genom tiderna. är en blandning av fusion och big bertha 2014. de har pressat AI datorn att ta verkligen hjälpa dig som slicear men utan att se ner på en offset driver.Den skall även vara lågspinnande
och förlåtande vilket gör att man även får lite mer längd på slagen. pga många får på tok för mycket spinn när man har högerskruv.
Raggmunk
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 dec 2020, 10:54

Hej! Ny på forumet och lånar tråden lite då jag tycker mina funderingar passar in här.

Ska ”börja” med golfen igen och har ett litet dilemma.
Senast jag spelade aktivt var jag runt 11-13år och hade runt 15-20 i hcp.
Klubborna införskaffades när jag var runt samma ålder (CF). Klubborna jag spelade med var,

Driver, topflite x2 11,5
Järnset, Cleveland ta6
En Cleveland wedge, en Cleveland hybrid 22 grader, en Nike putter

Nu är jag 28år och gjorde två rundor förra året, det som slog mej då var att klubborna är väldigt korta och har ett väldigt litet/tunt grepp!
Är 196cm och har stora händer.

Min fråga är då om det är värt att förlänga klubborna, köpa nya grepp/skaft när de är omkring 15år gamla?
Eller om jag helt enkelt ska köpa ett helt nytt set?

Jag är mer inne på det sista, ett nytt set.
Problemet då är att svingen är lite rostig m.m så en CF kanske inte blir optimal? Samtidigt vill jag inte spela en säsong med förkorta klubbor och ”lära mig” slå med förkorta klubbor för att sedan behöva lära om mig igen.

Jag har kikat lite på Titleist, T100/200/300.
Är en rätt bra järnspelare, men en katastrofal driverspelare så där behövs något förlåtande, tips??
Har även dålig koll på träklubbor och hybrider även den för mej nya klubban ”utillityjärn”. Föredrar hybrid framför träklubba, tips??

Hur skulle ni gjort och tänkt?
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Tja,

Skulle säga så här.

Ska du spela 2 rundor: ha kvar det du har

Spela 10 rundor: förläng de du har

10+ rundor: nytt cf set!
En fitting kan aldrig bli optimal eftersom tiden, du och din sving ändras konstant, men man kan komma jäkligt nära Bild inga problem att du är rostig, personen ser din sving och dina tendenser och det funkade ju uppenbarligen sist eftersom du haft kvar dem i 15 år, right?

Har du driver problem skulle jag lägga 3 lektioner först och orkar eller vill du inte det skulle jag köpa en ping driver Bild

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Hallå @DormyarningeKent har du flyttat till Gbg nu?
Ska du fortsätta på Dormy?
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

DormyarningeKent skrev: 26 jul 2020, 21:55 Mitt i säsongen uppdatering:)

Vad tycker ni om den uppsättningen?
Borde jag ändra något och tycker ni något saknas?
Favorit är ändå min gamla klassiska odyssé DFX 2ball blade:)
En fråga, du har tre olika skaft i dina träklubbor, kan man inte få samma skafttyp på alla tre?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Hallå Johan,
Det stämmer bra att det nu är gbg som gäller. Tillbaka till flocken och kanske något nytt spännande men kommer vara på dormy Göteborg i januari :)

Långryggen,

Mycket bra fråga, lite olika anledningar.
Först och främst har jag haft hybriden längst och då fanns ej de skaften jag haft i längre woodsen sen skall alla klubbor med skaft göra uppgifter för mig. Tex med hybrid och fw3 vill jag lätt kunna slå upp i luften och få bra höjd. Fw skaftet är något hårdare och det är pga att skaftet är längre och då behövs lite mer styvhet för bättre kontroll.
Med drivern är det samma sak att ett styvare behövs för jag ska få bättre kontroll på svingen och spridningen minskar.

Sista anledningen är att varje klubba kräver sin utprovning och de var med kombinationer i varje enskild klubba jag slog bäst med men även hade bäst känsla och förtroende för.

Ett exempel var att jag testade smoke i fw3 men gillade det inte då jag hade svårade att lyfta boll från fairway och då försökte jag slå hårdare och det sabbade mitt tempo och timing och lika självklart som bogey efter birdie blev slagen sämre :(

Hur känner du? Gillar du samma känsla i alla skaft?

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app

Raggmunk
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 dec 2020, 10:54

DormyarningeKent skrev: 06 jan 2021, 20:14 Tja,

Skulle säga så här.

Ska du spela 2 rundor: ha kvar det du har

Spela 10 rundor: förläng de du har

10+ rundor: nytt cf set!
En fitting kan aldrig bli optimal eftersom tiden, du och din sving ändras konstant, men man kan komma jäkligt nära Bild inga problem att du är rostig, personen ser din sving och dina tendenser och det funkade ju uppenbarligen sist eftersom du haft kvar dem i 15 år, right?

Har du driver problem skulle jag lägga 3 lektioner först och orkar eller vill du inte det skulle jag köpa en ping driver Bild

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app
Har tänkt att vara på banan ca 3ggr per vecka.
Blir nya klubbor när medlemsskap är fixat, borde ske rätt snart.
Vad ska man kika på för klubbor? Är inne på t200, men vad har andra märken för motsvarande klubbor?
Har en Carry på 150m med J7 enligt world of golf’s range..
Skriv svar