En customfitters vardag och tankar om utrustning

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

DormyarningeKent skrev: 07 jan 2021, 18:33
Långryggen,

Mycket bra fråga, lite olika anledningar.
Först och främst har jag haft hybriden längst och då fanns ej de skaften jag haft i längre woodsen sen skall alla klubbor med skaft göra uppgifter för mig. Tex med hybrid och fw3 vill jag lätt kunna slå upp i luften och få bra höjd. Fw skaftet är något hårdare och det är pga att skaftet är längre och då behövs lite mer styvhet för bättre kontroll.
Med drivern är det samma sak att ett styvare behövs för jag ska få bättre kontroll på svingen och spridningen minskar.

Sista anledningen är att varje klubba kräver sin utprovning och de var med kombinationer i varje enskild klubba jag slog bäst med men även hade bäst känsla och förtroende för.

Ett exempel var att jag testade smoke i fw3 men gillade det inte då jag hade svårade att lyfta boll från fairway och då försökte jag slå hårdare och det sabbade mitt tempo och timing och lika självklart som bogey efter birdie blev slagen sämre :(

Hur känner du? Gillar du samma känsla i alla skaft?

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app
En bra fråga, det var där tanken började, att jag tänkte att ett bra skaft skulle vara skönt i alla träklubbor, men jag är inte såpass duktig golfare var väl känslan. Men för någon i kalibern att ha tävlat i golf, ja då kanske det är annorlunda tänkte jag, men det är såklart att det är llika rimligt matt ha olika skaft för olika utfall. Lite av en tankevurpa å min sida för jag nog tillstå.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Raggmunk skrev:
DormyarningeKent skrev: 06 jan 2021, 20:14 Tja,

Skulle säga så här.

Ska du spela 2 rundor: ha kvar det du har

Spela 10 rundor: förläng de du har

10+ rundor: nytt cf set!
En fitting kan aldrig bli optimal eftersom tiden, du och din sving ändras konstant, men man kan komma jäkligt nära Bild inga problem att du är rostig, personen ser din sving och dina tendenser och det funkade ju uppenbarligen sist eftersom du haft kvar dem i 15 år, right?

Har du driver problem skulle jag lägga 3 lektioner först och orkar eller vill du inte det skulle jag köpa en ping driver Bild

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app
Har tänkt att vara på banan ca 3ggr per vecka.
Blir nya klubbor när medlemsskap är fixat, borde ske rätt snart.
Vad ska man kika på för klubbor? Är inne på t200, men vad har andra märken för motsvarande klubbor?
Har en Carry på 150m med J7 enligt world of golf’s range..
Fan va roligt! Då blir det ett riktigt golfår, kul!
Finns massor av modeller i det segmentet

Ping i500
Taylormade p790
Wilson D7 forged
Srixon zx5
Cobra tec 3
Mizuno 921 forged eller pro

Går du till en fitter på woggen eller innesvingen kommer de guida dig i rätt riktning och ta fram 3-4 modeller som passar dig och din bollflykt. Det enda du behöver göra är att hela tiden ge din feedback på hur det känns. Du är hens facit!
Gör fittingen så snart du har möjlighet, kommer troligtvis va ganska stora leveransproblem längre fram Bild Lycka tillBild


Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app

WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

långryggen skrev:
DormyarningeKent skrev: 07 jan 2021, 18:33
Långryggen,

Mycket bra fråga, lite olika anledningar.
Först och främst har jag haft hybriden längst och då fanns ej de skaften jag haft i längre woodsen sen skall alla klubbor med skaft göra uppgifter för mig. Tex med hybrid och fw3 vill jag lätt kunna slå upp i luften och få bra höjd. Fw skaftet är något hårdare och det är pga att skaftet är längre och då behövs lite mer styvhet för bättre kontroll.
Med drivern är det samma sak att ett styvare behövs för jag ska få bättre kontroll på svingen och spridningen minskar.

Sista anledningen är att varje klubba kräver sin utprovning och de var med kombinationer i varje enskild klubba jag slog bäst med men även hade bäst känsla och förtroende för.

Ett exempel var att jag testade smoke i fw3 men gillade det inte då jag hade svårade att lyfta boll från fairway och då försökte jag slå hårdare och det sabbade mitt tempo och timing och lika självklart som bogey efter birdie blev slagen sämre :(

Hur känner du? Gillar du samma känsla i alla skaft?

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app
En bra fråga, det var där tanken började, att jag tänkte att ett bra skaft skulle vara skönt i alla träklubbor, men jag är inte såpass duktig golfare var väl känslan. Men för någon i kalibern att ha tävlat i golf, ja då kanske det är annorlunda tänkte jag, men det är såklart att det är llika rimligt matt ha olika skaft för olika utfall. Lite av en tankevurpa å min sida för jag nog tillstå.
Jag förstår verkligen din tanke, skulle säga de flesta jag har fitting med har samma känsla som dig att om man bara hittar ett skaft så funkar det på alla Woods och det stämmer i många fall.
Har man dock tid och möjlighet att testa olika är det värd att iaf utforska detBild för mig var det klart bäst resultat när jag testat olika kombinationerBildBild

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app

Raggmunk
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 dec 2020, 10:54

DormyarningeKent skrev: 11 jan 2021, 18:32
Raggmunk skrev:
DormyarningeKent skrev: 06 jan 2021, 20:14 Tja,

Skulle säga så här.

Ska du spela 2 rundor: ha kvar det du har

Spela 10 rundor: förläng de du har

10+ rundor: nytt cf set!
En fitting kan aldrig bli optimal eftersom tiden, du och din sving ändras konstant, men man kan komma jäkligt nära Bild inga problem att du är rostig, personen ser din sving och dina tendenser och det funkade ju uppenbarligen sist eftersom du haft kvar dem i 15 år, right?

Har du driver problem skulle jag lägga 3 lektioner först och orkar eller vill du inte det skulle jag köpa en ping driver Bild

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app
Har tänkt att vara på banan ca 3ggr per vecka.
Blir nya klubbor när medlemsskap är fixat, borde ske rätt snart.
Vad ska man kika på för klubbor? Är inne på t200, men vad har andra märken för motsvarande klubbor?
Har en Carry på 150m med J7 enligt world of golf’s range..
Fan va roligt! Då blir det ett riktigt golfår, kul!
Finns massor av modeller i det segmentet

Ping i500
Taylormade p790
Wilson D7 forged
Srixon zx5
Cobra tec 3
Mizuno 921 forged eller pro

Går du till en fitter på woggen eller innesvingen kommer de guida dig i rätt riktning och ta fram 3-4 modeller som passar dig och din bollflykt. Det enda du behöver göra är att hela tiden ge din feedback på hur det känns. Du är hens facit!
Gör fittingen så snart du har möjlighet, kommer troligtvis va ganska stora leveransproblem längre fram Bild Lycka tillBild


Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app
Var inne och gjorde en CF idag!
Blev TM p790, stiff s300, en tum förlängda och jumbogrepp. Och tre st Wilson wedgar.
Nu är det bara att vänta 2månader 😋
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Fan va kul! Visst va det kul Och givande? De är ju riktigt bra asså, heta, snygga och go känslaBildBildBildbra val med wedgarna oxåBild bra att du gjorde det nu, tänk dem som gör det i april och får vänta till sommaren.

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app

Raggmunk
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 dec 2020, 10:54

DormyarningeKent skrev: 21 feb 2021, 17:06 Fan va kul! Visst va det kul Och givande? De är ju riktigt bra asså, heta, snygga och go känslaBildBildBildbra val med wedgarna oxåBild bra att du gjorde det nu, tänk dem som gör det i april och får vänta till sommaren.

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app
Ja, det som var mest intressant var hur stor skillnad det blev med olika skaft!

Började med ett lätt skaft och tyckte klubbhuvudet var tungt som attans, gillade inte klubban alls, bytte till ett tyngre x-stiff tror jag. Balansen i klubban ändrades helt och det blev mycket lättare att slå. Landade till slut på s300.

Får slå in mej lite med driver nu så man kan beställa driver och trä/hybridklubbor också 😎
Skriv svar