Sandstream - Mannen, myten, fiaskot!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

joakim.pekkari skrev: 22 sep 2020, 08:59 Den är just nu en PWA så du lägger till den via webbläsaren, kommer nog komma till App Store när den lanseras på riktigt.
Tackar!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Exakt, lägg till på hemskärmen.
Hade möte de grundarna igår och vi ska nog försöka få ihop ett samarbete.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Såg att det var länge sen jag skrev något och jag vet att ni är många som undrar hur det går för mig ;)

Säsongen avslutades helt okej utan några egentliga förbättringar från tidigare år. Samma svagheter som tidigare och det är egentligen bara puttningen som håller någon nivå.

FIR: 36% (30 vänster och 34 höger)
Score med FIR = +0.74
Score utan FIR = +1.20
Ett halvt slags skillnad.

GIR: 25%
GIR med FIR: 33.9%
GIR utan FIR: 17.3%
Score med GIR: +0.11
Score utan GIR: +1.36
Mer än 1 slags skillnad!

Puttar: 64% 2 puttar, 26% 1 puttar (1.8 per hål i snitt (2.1 med GIR och 1.7 med missad green)

Pliktslag per runda 2.2 eller lite drygt 10% av hålen.
Beror nästan uteslutande på dåliga utslag på P4 och P5.

Hade inte behövt den här statistiken men det är ändå bra att få svart på vitt att fler träffade fairways är ett av mina huvudmål 2021.
Mål nummer två är att slå längre från tee för att få kortare klubbor in.

Har lirat rätt mycket simulator de senaste två månaderna och även om det mesta varit spel på banan med kompisar har jag hunnit med några egna pass.
Började med Superspeed i november och tyckte mig se en klar ökning i hastigheten med drivern men de senaste gångerna har farten varit som bortblåst.

Började labba lite med loftet för att få en lägre landningsvinkel och lite mer rull. Spelade hela säsongen med 11.25 grader men har nu i steg vridit ned loftet till 8.5 (-2 från huvudets 10.5). Det har inte bara ökat längden utan även fått mig att slå upp på bollen mycket mer. Ligger mellan 4-6 grader och spinnen mellan 2-3.000 beroende på träff.

Vet inte om det finns någon statistik för FIR i Trackmans spelläge men jag upplever att det är betydligt bättre och längre drives nu. Bara hoppas man kan ta det med sig ut på banan i vår! :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jaha, då var man fast i skafthelvetet! :lol:

Ett tips som kommer att rädda din nattsömn och spara mycket pengar: Byt aldrig skaft i drivern och prova aldrig andra skaft!

Har kört en hel del Super Speed i vinter och fått upp farten en hel del men kommer inte riktigt upp till de mål jag satt upp.
Harvar runt 101-103 Mph vid banspel på simulator och någon enstaka låg 105 när jag tävlar mot sonen i longdrive-läget.

Köpte ett nytt skaft, Tour AD (stiff), av en forummedlem och var rätt nöjd med det tills sonen fick för sig att testa mitt SIM-huvud i sitt X-stiff skaft.
Han ville prova mitt huvud (han har M4) och jag passade på att testa hans skaft: 106 Mph bara så där så nu är jag övertygad om att jag måste ha X-stiff :D

Känslan i träffen var helt annorlunda jämfört med mitt skaft och jag höll mig nära mittlinjen på "rangen".
Vi får se vad det blir för skaft. Om det blir något nytt skaft!

Har lirat Trackman med sonen i princip varje helg de senaste 2 månaderna och man blir lite stolt som pappa när han, som började med golf för mindre än ett år sedan, maxar sin drive 125 Mph. Det är samtidigt lite frustrerande att se hur lätt det är för de yngre att få fart på klubban :o
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vad roligt att se hans utveckling.
Jag tror att long Driving kan då fler att testa på golfen och tycka att den är rolig.
Det blir mer dataspel nu med alla mätinstrument och all data. Det kommer yngre gilla.

Om du vill jobba upp farten ännu mer nu så är det ju dags att börja kika på tekniken i form av att använda ground force och liksom hoppa upp på bollen för att generera fart.
Om du kikar på Rory i slowmotionscener så gör han som en squat in i drivern. Den genererar massor av club head speed.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev: ......Det är samtidigt lite frustrerande att se hur lätt det är för de yngre att få fart på klubban :o

Jag är sopsämst på det mesta kring golf, men just fart i klubban har jag faktiskt. Och då jag inte heller är 25, om än med träningsbakgrund och explosivitet.

Men jag har gått från ca 82CHS (j7) till 92 ledigt och 97+ om jag verkligen vill. Nu lade jag januari på att uppa siffrorna lite och har nu ca 105-108 med driver ”lätt”, 112+ om jag trycker på lite och närmare 120 om jag inte bryr mig så mkt om trivialiteter som bollträff osv.

För mig var nyckeln att svinga från höfthöjd, alltså vända baksvingen där. Den övningen gav bra känsla för ”var” jag kunde trycka på med händerna. Den extra kraft det ger att verkligen trycka på med bakre handen gör massor! Sen kanske du redan gör det, men som jag fått till mig från de pros jag pratat gör de flesta det inte. Max kanske vill bidra i det påståendet?

Sen ger det absolut fart att använda marken, men den stora förändringen för mig var definitivt att hitta timingen för var jag kan trycka på med händerna.

(Inser när jag skriver att det kanske är avhängigt på hur stark man är i tassarna också, men som gammal raceåkare gissar jag att det finns lite att hämta ur handlederna Bild)

Sen är längd viktigare än fart i mina ögon. Och när jag skruvar upp CHS så tappar jag också AoA vilket ger att jag slår längre Carry med 105 än 115 (även med hyfsat SF och då högre bollfart).

————
Märkligt inlägg.. Men ett försök till tips på övning som verkligen gjort under för min CHS och sällan förs fram i sådana här forum.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Nio noll
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2019, 19:41

Sandstream, vad hade du för hastighet innan speed trainingen?
Sandstream skrev:Jaha, då var man fast i skafthelvetet! Bild

Ett tips som kommer att rädda din nattsömn och spara mycket pengar: Byt aldrig skaft i drivern och prova aldrig andra skaft!

Har kört en hel del Super Speed i vinter och fått upp farten en hel del men kommer inte riktigt upp till de mål jag satt upp.
Harvar runt 101-103 Mph vid banspel på simulator och någon enstaka låg 105 när jag tävlar mot sonen i longdrive-läget.

Köpte ett nytt skaft, Tour AD (stiff), av en forummedlem och var rätt nöjd med det tills sonen fick för sig att testa mitt SIM-huvud i sitt X-stiff skaft.
Han ville prova mitt huvud (han har M4) och jag passade på att testa hans skaft: 106 Mph bara så där så nu är jag övertygad om att jag måste ha X-stiff :D

Känslan i träffen var helt annorlunda jämfört med mitt skaft och jag höll mig nära mittlinjen på "rangen".
Vi får se vad det blir för skaft. Om det blir något nytt skaft!

Har lirat Trackman med sonen i princip varje helg de senaste 2 månaderna och man blir lite stolt som pappa när han, som började med golf för mindre än ett år sedan, maxar sin drive 125 Mph. Det är samtidigt lite frustrerande att se hur lätt det är för de yngre att få fart på klubban :o
Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Nio noll skrev: 16 mar 2021, 15:47 Sandstream, vad hade du för hastighet innan speed trainingen?
Bra att du frågade för jag kom på att Dormy sparar Trackman-rapporten på Mitt Dormy när man gör en custom fitting vilket jag gjorde för drivern för ganska exakt 1 år sedan.

På de 10 slag som finns i rapporten snittade jag:
Klubbhastighet: 96.4 mph (97.3 som bäst)
Bollhastighet: 137 mph (142.6 som bäst)
Smash: 1.43 (1.47 som bäst).

Sparade siffror från en session i december med samma klubba*:
Klubbhastighet: 103.7 mph (105.5 som bäst)
Bollhastighet: 149.5 mph (155.6 som bäst)
Smash: 1.44 (1.49 som bäst).

* Slog 26 drives och man ser tydligt att orken började sjunka på de 10 sista.

Så mellan de två har jag ökat ungefär 7 mph i klubbhastighet.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev: 15 mar 2021, 18:12 Vad roligt att se hans utveckling.
Jag tror att long Driving kan då fler att testa på golfen och tycka att den är rolig.
Det blir mer dataspel nu med alla mätinstrument och all data. Det kommer yngre gilla.

Om du vill jobba upp farten ännu mer nu så är det ju dags att börja kika på tekniken i form av att använda ground force och liksom hoppa upp på bollen för att generera fart.
Om du kikar på Rory i slowmotionscener så gör han som en squat in i drivern. Den genererar massor av club head speed.
Det bästa med att man kan mäta det mesta nu är att ungdomarna kan jämföra sig med proffsen och på så sätt bli sporrade.
Å andra sidan blir man nästan lite besviken när man som jag följde Reed och Spieth i helgen och de har 114-116 mph i klubbhastighet med drivern. De känns inte så övernaturliga inom just den delen av spelet längre.

Ja, att använda marken är jag dålig på och det beror mest på att jag nog inte riktigt fattar hur jag ska göra :lol:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 15 mar 2021, 19:10Jag är sopsämst på det mesta kring golf, men just fart i klubban har jag faktiskt. Och då jag inte heller är 25, om än med träningsbakgrund och explosivitet.

Men jag har gått från ca 82CHS (j7) till 92 ledigt och 97+ om jag verkligen vill. Nu lade jag januari på att uppa siffrorna lite och har nu ca 105-108 med driver ”lätt”, 112+ om jag trycker på lite och närmare 120 om jag inte bryr mig så mkt om trivialiteter som bollträff osv.

För mig var nyckeln att svinga från höfthöjd, alltså vända baksvingen där. Den övningen gav bra känsla för ”var” jag kunde trycka på med händerna. Den extra kraft det ger att verkligen trycka på med bakre handen gör massor! Sen kanske du redan gör det, men som jag fått till mig från de pros jag pratat gör de flesta det inte. Max kanske vill bidra i det påståendet?

Sen ger det absolut fart att använda marken, men den stora förändringen för mig var definitivt att hitta timingen för var jag kan trycka på med händerna.

(Inser när jag skriver att det kanske är avhängigt på hur stark man är i tassarna också, men som gammal raceåkare gissar jag att det finns lite att hämta ur handlederna Bild)

Sen är längd viktigare än fart i mina ögon. Och när jag skruvar upp CHS så tappar jag också AoA vilket ger att jag slår längre Carry med 105 än 115 (även med hyfsat SF och då högre bollfart).

————
Märkligt inlägg.. Men ett försök till tips på övning som verkligen gjort under för min CHS och sällan förs fram i sådana här forum.
Inte alls märkligt! :)

Kan ju säga att sonen inte har någon vidare styrsel på bollen när han maxar så där.

Vi brukar videofilma en del och när han filmar mig brukar han skratta och säga: "Men för helvete farsan, du använder ju inte höften".
Då filmar vi en sving till och jag överdriver verkligen höft rörelsen och det ser ändå ut som att den är stelopererad :lol:

Som jag tror jag nämnt tidigare i den här tråden har jag loftat ner drivern från 11.25 till 8.5 vilket gör rätt mycket för landningsvinkeln och jag är inte så långt efter sonen i totallängd då jag får en hel del rull.
Skriv svar