Sandstream - Mannen, myten, fiaskot!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 10 aug 2020, 08:21 Då var man tillbaka i det mentala träsket med den största klubban :shock:

Slår drivern hur bra som helst på rangen men på banan är det som förgjort. Känner mig som en kirurg som ska utföra sin första hjärttransplantation utan att ha någon utbildning :lol:

Hur ska jag tänka för att komma över det här? Har du några tips @MaxP?
Slår du den första drivern på varje rangepass bra? Om inte så börja att strö in slag med drivern och slå något enstaka, alla golfare kan slå vilken klubba som helst bra om vi bara får tillräckligt många försök.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 11 aug 2020, 09:10Slår du den första drivern på varje rangepass bra? Om inte så börja att strö in slag med drivern och slå något enstaka, alla golfare kan slå vilken klubba som helst bra om vi bara får tillräckligt många försök.
"Bra" är ju relativt men säg att första driven på rangen är okej och att de sen blir bättre för varje slag. Första eller andra på banan brukar vara på gränsen till katastrof.

Ska testa det i dag. Slå lite drives tills det känns bra, sen slå lite andra klubbor och blanda in drivern mellan! :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 11 aug 2020, 07:16Hehe, så är det för mig just nu, men med alla klubbor. För mig handlar det om att jag tappar timing och tempo ute på banan. Blir för snabb i vändningen och blir totalhaveri. Ett ganska vanligt problem tror jag. Men för din del kan det såklart vara något annat.
Känner igen det där. Så fort jag försöker tänka på tempot och ta det lite lugnare blir det bättre, iaf med järnen.

Med drivern är det som att jag får någon typ av blackout och inte riktigt vet vad jag gör.

Får mycket tips av vissa kompisar ute på banan och visst hjälper det ibland men det kan också vara jäkligt frustrerande :?
Skulle aldrig kommentera deras svingar om de inte frågade.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 13 aug 2020, 12:40
MaxP skrev: 11 aug 2020, 09:10Slår du den första drivern på varje rangepass bra? Om inte så börja att strö in slag med drivern och slå något enstaka, alla golfare kan slå vilken klubba som helst bra om vi bara får tillräckligt många försök.
"Bra" är ju relativt men säg att första driven på rangen är okej och att de sen blir bättre för varje slag. Första eller andra på banan brukar vara på gränsen till katastrof.

Ska testa det i dag. Slå lite drives tills det känns bra, sen slå lite andra klubbor och blanda in drivern mellan! :)
Sen har vi givetvis den stora överraskningen för många golfare, man måste inte ta i allt man orkar. 8-)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 14 aug 2020, 05:31Sen har vi givetvis den stora överraskningen för många golfare, man måste inte ta i allt man orkar. 8-)
Kul att du nämnde det för vi hade en diskussion i går om att just släppa loss med drivern efter våra utslag på 18.
Vi var rätt överens om att det går bättre när man fokuserar mindre på allt som händer före bollträff och istället tänker på att slå igenom och avsluta i en bra position.
Ska testa det lite mer på morgondagens runda.

En annan sak jag testat, med rätt stor framgång, är att adressera drivern ca 10 cm före bollen och 10 cm innanför.
Då blir jag tvingad att slå uppåt och utåt. Funkade riktigt bra första gångerna på banan men sen tok hjärnspökena över och jag lyckades hooka och slica :lol:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

I går gjorde jag något jag borde göra oftare: Spela 36 hål med lunch mellan rundorna!

Riktigt avslappnande och skönt att veta att man har en runda till om den första går lite knackigt.

Note to self: Gärna en dag när det inte är 27-28 grader :lol:
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 17 aug 2020, 08:07 I går gjorde jag något jag borde göra oftare: Spela 36 hål med lunch mellan rundorna!

Riktigt avslappnande och skönt att veta att man har en runda till om den första går lite knackigt.

Note to self: Gärna en dag när det inte är 27-28 grader :lol:
Bra kämpat i den värmen. Tyckte 18 snabba hål i lördags var mer än tillräckligt. Svårt att koncentrera sig i värmen, trots resorb, massa vatten och hitta skugga hela tiden. 36 hål kan vara i mesta laget, men 27 hål tycker jag är perfekt. 9 hål för att värma upp istället för range, sedan lunch och avsluta med 18 hål.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 17 aug 2020, 08:32Bra kämpat i den värmen. Tyckte 18 snabba hål i lördags var mer än tillräckligt. Svårt att koncentrera sig i värmen, trots resorb, massa vatten och hitta skugga hela tiden. 36 hål kan vara i mesta laget, men 27 hål tycker jag är perfekt. 9 hål för att värma upp istället för range, sedan lunch och avsluta med 18 hål.
Vi åkte bil så jag kände mig rätt fräsch efteråt.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Sandstream skrev: 17 aug 2020, 12:33
Niklas skrev: 17 aug 2020, 08:32Bra kämpat i den värmen. Tyckte 18 snabba hål i lördags var mer än tillräckligt. Svårt att koncentrera sig i värmen, trots resorb, massa vatten och hitta skugga hela tiden. 36 hål kan vara i mesta laget, men 27 hål tycker jag är perfekt. 9 hål för att värma upp istället för range, sedan lunch och avsluta med 18 hål.
Vi åkte bil så jag kände mig rätt fräsch efteråt.
Hur påverkas ditt spel av golfbil?

Jag själv spelar fasen alltid lite sämre med golfbil, får ingen riktig känsla vad jag behöver göra runt greenerna när jag inte får gå hela vägen. Tycker också att det går lite för fort mellan slagen så jag inte hinner smälta vad jag nyss gjort och börja fundera på nästa slag.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

joakim.pekkari skrev: 17 aug 2020, 13:14Hur påverkas ditt spel av golfbil?
Jag själv spelar fasen alltid lite sämre med golfbil, får ingen riktig känsla vad jag behöver göra runt greenerna när jag inte får gå hela vägen. Tycker också att det går lite för fort mellan slagen så jag inte hinner smälta vad jag nyss gjort och börja fundera på nästa slag.
Spelar nog generellt bättre med bil då det är mindre fysiskt ansträngande men har inte tänkt på att jämföra, vilket jag borde göra.

Vet att en del känner precis som du, att de liksom tappar kontakten med spelet.
Skriv svar