Golfare från Skåne

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

carlphilip.a skrev: 21 jun 2021, 08:31 denna helg var det dax att dra upp till Jönköping för att spela golf en weekend och vi använde oss av Golfunlimiteds paket. priset på detta paket var 3600kr för enkelrum på Elite och sedan kunde man välja mellan 9 olika banor.

vi valde att lira
Sand GK på fredagen
Jönköpings GK x2 på lördag
Isaberg GK på söndag.

vi kom upp till Sand GK på fredagen och fick se detta monster till bana :) det är verkligen något helt annat när man kör upp och ser hur layouten är här. Links på steroider känns det som hahaha
Vi börja med lunch och tyvärr var inte det någon höjdare alls. vi vänta ganska länge på maten och när den väl kom så var det en köttgryta utan någon smak, överkokt ris ja nä där förvänta man sig betydligt mer på en sån här anläggning.
efter lunchen drog vi ut och träna och sen var det dax!

banans layout är spektakulär helt klart MEN skicket är bedrövligt de flesta greener var väldigt hoppiga, det fattades en hel del gräs och bollen slingra sig fram som en orm ibland. Tee boxarna var mer sand än gräs där var till o med en teebox helt utan gräs. denna bana har en hel del bunkra och tyvärr var många av dessa fyllda med ogräs. det kändes verkligen märkligt att efter allt man har läst och sett på YT om hur bra denna bana är så gick man där ifrån rejält besviken. det är verkligen inget jag kommer rekommendera till någon

Jönköpings GK
Här möts vi av en härlig parkkänsla direkt när man kom till parkeringen. in i klubbhuset möts vi av riktigt trevlig personal och anläggningen känns ändå fräsch och välskött.
Banan i sig var i fantastiskt skick, fariways var täta och fina, greenerna var också väldigt bra bollarna rulla jämnt och här har man verkligen lyckats ta hand om sin bana.

det var ett otroligt lyft från Sand GK så nu var vi alla glad igen !

här spela vi 2 rundor och jag kan tänka mig dra upp och spela den snart igen

Isaberg GK

WOW det ser svårt att hitta andra ord än WOW
hela anläggningen är i toppskick och man kände på sig att detta kommer bli den upplevelse vi var ute efter.
banan var i absoluta topp skick, fantastiska hål och en riktigt rolig layout. man kom på sig själv stå och tittat ut på utsikten flera ggr under rundan det var verkligen helt otroligt.

har man inte spelat Isaberg innan så rekommenderar jag det starkt det är helt klart den bästa bana jag har spelat på hittills !
Sands GK är enligt min mening en av Sveriges absolut mest överreklamerade banor, har spelat den ett par gånger och då utan ogräs i bunkers och med gräs på tee.
Att försöka bygga en links mitt inne i landet är kanske en god tanke men inget lyckat resultat, links är hela naturen runt omkring och den känslan får man inte där.

Jönköpings GK kan jag hålla med är trevlig, måste ha ett av Sveriges mest spektakulära hål där det nästan borde vara lift för att ta sig ner, snubblar man i den backen stannar man inte förrän på green, kommer inte ihåg vilket hål det var men har för mig den var en par 5.

Isaberg har jag aldrig spelat men av din beskrivning låter det som ett "to do".
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
carlphilip.a
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 nov 2018, 21:35

MacAllan skrev: 23 jun 2021, 00:42
carlphilip.a skrev: 21 jun 2021, 08:31 denna helg var det dax att dra upp till Jönköping för att spela golf en weekend och vi använde oss av Golfunlimiteds paket. priset på detta paket var 3600kr för enkelrum på Elite och sedan kunde man välja mellan 9 olika banor.

vi valde att lira
Sand GK på fredagen
Jönköpings GK x2 på lördag
Isaberg GK på söndag.

vi kom upp till Sand GK på fredagen och fick se detta monster till bana :) det är verkligen något helt annat när man kör upp och ser hur layouten är här. Links på steroider känns det som hahaha
Vi börja med lunch och tyvärr var inte det någon höjdare alls. vi vänta ganska länge på maten och när den väl kom så var det en köttgryta utan någon smak, överkokt ris ja nä där förvänta man sig betydligt mer på en sån här anläggning.
efter lunchen drog vi ut och träna och sen var det dax!

banans layout är spektakulär helt klart MEN skicket är bedrövligt de flesta greener var väldigt hoppiga, det fattades en hel del gräs och bollen slingra sig fram som en orm ibland. Tee boxarna var mer sand än gräs där var till o med en teebox helt utan gräs. denna bana har en hel del bunkra och tyvärr var många av dessa fyllda med ogräs. det kändes verkligen märkligt att efter allt man har läst och sett på YT om hur bra denna bana är så gick man där ifrån rejält besviken. det är verkligen inget jag kommer rekommendera till någon

Jönköpings GK
Här möts vi av en härlig parkkänsla direkt när man kom till parkeringen. in i klubbhuset möts vi av riktigt trevlig personal och anläggningen känns ändå fräsch och välskött.
Banan i sig var i fantastiskt skick, fariways var täta och fina, greenerna var också väldigt bra bollarna rulla jämnt och här har man verkligen lyckats ta hand om sin bana.

det var ett otroligt lyft från Sand GK så nu var vi alla glad igen !

här spela vi 2 rundor och jag kan tänka mig dra upp och spela den snart igen

Isaberg GK

WOW det ser svårt att hitta andra ord än WOW
hela anläggningen är i toppskick och man kände på sig att detta kommer bli den upplevelse vi var ute efter.
banan var i absoluta topp skick, fantastiska hål och en riktigt rolig layout. man kom på sig själv stå och tittat ut på utsikten flera ggr under rundan det var verkligen helt otroligt.

har man inte spelat Isaberg innan så rekommenderar jag det starkt det är helt klart den bästa bana jag har spelat på hittills !
Sands GK är enligt min mening en av Sveriges absolut mest överreklamerade banor, har spelat den ett par gånger och då utan ogräs i bunkers och med gräs på tee.
Att försöka bygga en links mitt inne i landet är kanske en god tanke men inget lyckat resultat, links är hela naturen runt omkring och den känslan får man inte där.

Jönköpings GK kan jag hålla med är trevlig, måste ha ett av Sveriges mest spektakulära hål där det nästan borde vara lift för att ta sig ner, snubblar man i den backen stannar man inte förrän på green, kommer inte ihåg vilket hål det var men har för mig den var en par 5.

Isaberg har jag aldrig spelat men av din beskrivning låter det som ett "to do".
hahaha ja den backen visste man skulle komma men när man kom upp på krönet så var det betydligt brantare än man trodde :D

isaberg är absolut en bana alla golfare borde testa :D men den kräver en bra dag där man inte sprider sina slag....något jag inte hade direkt hahaha
Driver/Driving Iron: Cobra Utility 2a 17.5*
Fairwaywood/hybrid: G410 hybrid 19*
Järn: Cobra MB 7-PW CB 4-6
Wedge: Titleist SM8 Jet Black 52, 56, 60
Putter: Bettinardi Armlock
Boll: Bridgestone Tour B XS
carlphilip.a
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 nov 2018, 21:35

Idag tog jag beslutet att lämna drivern och min hybrid i bilen. Hybriden har ändå fungerat väldigt bra men jag ville se hur stor skillnad det är om jag enbart kör järn

Drivern är det som drar ner mig fullständigt och det har den gjort sen jag börja med golf hahaha jag kan bara inte bli konsekvent med denna klubba.
Jag har perioder där jag spelar otroligt bra med drivern och scoren blir kanon men sen har jag minst lika långa perioder där min spridning vänster till höger är 200m följt av toppar slice hook u name it

Så tanken med mitt experiment är att om jag kan lyckas lira bra med bara järn och då järn 4 som lägst då borde jag kunna ersätta min driver med en drivning iron istället

Sagt och gjort så spela jag fantastiskt bra jag kan inte komma ihåg när jag träffa så många FW och greener på en runda

Så drivern är nu såld och in kommer en Cobra utility 2a Bild
IMG_3449.JPG
IMG_3449.JPG (206.75 KiB) Visad 3741 gånger
Driver/Driving Iron: Cobra Utility 2a 17.5*
Fairwaywood/hybrid: G410 hybrid 19*
Järn: Cobra MB 7-PW CB 4-6
Wedge: Titleist SM8 Jet Black 52, 56, 60
Putter: Bettinardi Armlock
Boll: Bridgestone Tour B XS
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Snyggt jobbatBild har faktiskt lagt märke till just de där med många som är lägre i HCP. Det är många som faktiskt inte har en driver i bagen. Utan de flesta säger att det är ett för osäkert kort mot att slå ut med en annan klubba. Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Bara för att man har en driver i baggen behöver man inte använda den på alla par 4 och 5, det blir en riskbedömning på varje tee och sedan klubbval efter det.
Själv använder jag antingen j5, hybrid, spoon eller driver beroende på allt från vind till hur hålet ser ut.

På alla banor från gul tee kan jag helt klart skippa driver, men går man till backtee blir den ett måste på många banor.
Själv gillar jag min driver och har inga betänkligheter med att slå den, men trotts det är det inte alltid valet på tee.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
carlphilip.a
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 nov 2018, 21:35

Nä helt klart man behöver inte slå ut den på varje hål men för min del så har jag jäkligt dålig kontroll på driver swingen jag kan gå veckor med en driver som är spikrak, baby fade, baby draw
Sen går jag flera veckor med slapp hook och slice, toppar hälar tåar vilket gör att jag ofta slår ut bollen i skiten även på hål där risken är låg Hahah

Slår min drive 250-270m Carry så när det går snett går det LÅNGT och snett

Så för min del ser jag en möjlighet att slå ut 220m carry med en del rull och förhoppningsvis är även mina dåliga järn med i spel

Men vi får se om jag kan vänja mig vid att inte BOMBA 🤣Bild
Driver/Driving Iron: Cobra Utility 2a 17.5*
Fairwaywood/hybrid: G410 hybrid 19*
Järn: Cobra MB 7-PW CB 4-6
Wedge: Titleist SM8 Jet Black 52, 56, 60
Putter: Bettinardi Armlock
Boll: Bridgestone Tour B XS
carlphilip.a
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 nov 2018, 21:35

puttning är något jag verkligen gillar att träna och jag tycker jag är en helt ok puttare. men mitt snitt ligger på 33.5 puttar och det känns som att jag kan hämta ett par slag här med rätt putter och så klart bli bättre på att läsa greener.

men första steget är att hitta en putter som känns ännu mer stabil än min armlock och den hitta jag igår

en 2Ball Long införskaffades och efter ett par timmar på övningsgreenen känns det som rätt beslut ! men vi får se till helgen hur jag lyckas med puttningen
Bilagor
IMG_3460.JPG
IMG_3460.JPG (63.41 KiB) Visad 3694 gånger
Driver/Driving Iron: Cobra Utility 2a 17.5*
Fairwaywood/hybrid: G410 hybrid 19*
Järn: Cobra MB 7-PW CB 4-6
Wedge: Titleist SM8 Jet Black 52, 56, 60
Putter: Bettinardi Armlock
Boll: Bridgestone Tour B XS
carlphilip.a
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 nov 2018, 21:35

Tuff dag på tegelberga GK

Puttning
var inte bra vilket inte är så konstigt med tanke på att det var första rundan med min bröstputter :) men jag slog bollen på linjen nästan varje gång och det är en riktigt bra förbättring.
Tyvärr läste jag fel många ggr och slog oftast för löst…

Wedgarna
Kände mig helt lost igår fick inte in någon känsla alls viss några bra slag men inte i närheten av vad jag brukar

Järn
En salig blandning av bra och riktigt dåliga slag lite samma sak som med wedgarna

Driving iron
Nog det som gick bäst och jag ser att även en lång bana som tegelberga är så klarar jag mig rätt bra med denna klubba istället för driver. Men den behöver bli säkrare så att jag kan lita på linjen jag siktar på.

Visst scoren blev 9 över par vilket inte är helt dumt ändå med tanke på hur det såg ut under rundan. Men vi får se hur det går på elisefarm GK imorgon :)
Driver/Driving Iron: Cobra Utility 2a 17.5*
Fairwaywood/hybrid: G410 hybrid 19*
Järn: Cobra MB 7-PW CB 4-6
Wedge: Titleist SM8 Jet Black 52, 56, 60
Putter: Bettinardi Armlock
Boll: Bridgestone Tour B XS
carlphilip.a
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 nov 2018, 21:35

Är på g att byta ut det mesta i min bag och ett av mina fynd är ett callaway Epic flash tripple Diamond huvud som var rejält repad.

Tänkte att det skulle bli ett bra vinterprojekt men det tog bara ett par timmar att få rätt på det Bild

Före
IMG_3973.JPG
IMG_3973.JPG (209.6 KiB) Visad 3043 gånger
IMG_3972.JPG
IMG_3972.JPG (226.12 KiB) Visad 3043 gånger
IMG_3971.JPG
IMG_3971.JPG (218.43 KiB) Visad 3043 gånger

Driver/Driving Iron: Cobra Utility 2a 17.5*
Fairwaywood/hybrid: G410 hybrid 19*
Järn: Cobra MB 7-PW CB 4-6
Wedge: Titleist SM8 Jet Black 52, 56, 60
Putter: Bettinardi Armlock
Boll: Bridgestone Tour B XS
carlphilip.a
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 nov 2018, 21:35

Kan inte komma åt mina bilder så det får bli en cliffhanger hahahah
Driver/Driving Iron: Cobra Utility 2a 17.5*
Fairwaywood/hybrid: G410 hybrid 19*
Järn: Cobra MB 7-PW CB 4-6
Wedge: Titleist SM8 Jet Black 52, 56, 60
Putter: Bettinardi Armlock
Boll: Bridgestone Tour B XS
Skriv svar