CarlT upptäcker golf

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

JohanAdministratör skrev:Med din träningsvilja och spelfrekvens tror jag säkert du kan nå singel-hcp
Tack, det var snällt sagt. Själv börjar jag misströsta. Det har gått några veckor sedan jag bara skulle ta den där enda rundan dagen efter. Det blev två. Ytterligare två dagen efter och slutligen en 18-hålsrunda på Hylinge. Där någonstans slutade mitt spel fungera. Jag vet inte vad som hände, men från att stadigt utvecklas så var det som om allting bara vände och jag missade det ena slaget efter det andra. Nu har det varit så i ett par veckor. Spelade min sämsta runda i karriären i onsdagsBild Tyvärr har det nog med mina stressnivåer att göra. Hektiskt på jobbet, svårt att koppla bort och dåligt fokus. Golf kräver en del koncentration..

Men på plussidan har jag fyllt år och fick en garmin-klocka, så nu slipper jag slita upp mobilen eller kikaren för att få avstånd. Alltid nåt..


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
kallsup
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jun 2018, 21:58

Kul att följa din framfart Carl! Kommer definitivt kika in i din dagbok framöver

Bor och spelar golf i Norrköping, ligger runt 18 hcp och lirar på Bråviken, hojta till om du är sugen på en runda i krokarna kring stan (Ingelsta eller Bråviken är vilket som ). Alltid kul att komma ut och träffa nya bekantskaper som spelar golf!
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

kallsup skrev: 16 maj 2020, 10:01 Kul att följa din framfart Carl! Kommer definitivt kika in i din dagbok framöver Bild

Bor och spelar golf i Norrköping, ligger runt 18 hcp och lirar på Bråviken, hojta till om du är sugen på en runda i krokarna kring stan (Ingelsta eller Bråviken är vilket som Bild). Alltid kul att komma ut och träffa nya bekantskaper som spelar golf!
Trevligt! Går in i vår mest intensiva period på jobbet just nu, betyg ska sättas och alla pusselbitar ska falla på plats, så det blir tyvärr lite skralt med golf i några veckor. Men efter den 12 juni tar jag gärna en runda! :) Har inte provat Bråviken ännu så det vore kul att komma ut och testa den.

Spelade nio hål i Finspång i torsdags. Fin bana och riktigt fint väder! Det var något hål som var som taget ur en saga, man kom uppför en kulle och så öppnade sig en liten glänta med en liten göl intill och djup skog runtomkring. Mysigt värre. Skrapade ihop 17p vilket jag känner mig helt nöjd med. Det är svårt att göra bra ifrån sig när man spelar en ny bana för första gången, har jag märkt. Det var bara ett hål som gick riktigt dåligt och det var nummer tre tror jag. Det låg ett vattenhinder till vänster och man behövde komma 170m för att komma över. Det brukar jag inte ha några problem att slå med drivern, men här var det som förgjort. Efter att ha vaskat tre fina Titleist-bollar gav jag upp drivern och gick bredvid vattnet istället. Märkligt, men drivern har varit mycket upp och ner på sistone. Skrotade den efter det efterföljande hålet och slog ut med träfemman istället - den går rakt.

Idag luftade jag min hybrid som jag inte varit kompis med sedan jag köpte den i januari. Men nu! Jag har listat ut hur man gör och jävlar vad det går! Det går ju till och med att sikta med den! :) Tidigare hade jag en spridning på ungefär 180 grader, men något klickade och nu är vi bästisar. Sannolikt håller det ända fram till nästa helg.
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

Kort uppdatering:
Jag har drabbats av någon slags hälsoproblem som ställer till det. Förra veckan hamnade jag på sjukhus och nu får jag inte jobba på ett par veckor. Tyvärr är jag inte riktigt i stånd att spela golf än, men jag hoppas snart kunna ge mig ut. Dels för att golf är kul, dels för att jag behöver träna! Anmälde mig till KM i matchspel för att det lät kul och första omgången ska spelas inom en vecka. Är i usel fysisk form och har inte hållit i klubborna på vad som känns som en evighet. Min motståndare är dessutom en gubbe som jag vet är vass som fan. Det kommer bli en utmaning, men en kul sådan!

Vad bör man tänka på i matchspel? Jag förstår det mest basala i att spela aggressivt när behovet finns och mer safe när man mest behöver bevaka en ledning, men finns det några andra tips och tricks?







Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

CarlT skrev:Kort uppdatering:
Jag har drabbats av någon slags hälsoproblem som ställer till det. Förra veckan hamnade jag på sjukhus och nu får jag inte jobba på ett par veckor. Tyvärr är jag inte riktigt i stånd att spela golf än, men jag hoppas snart kunna ge mig ut. Dels för att golf är kul, dels för att jag behöver träna! Anmälde mig till KM i matchspel för att det lät kul och första omgången ska spelas inom en vecka. Är i usel fysisk form och har inte hållit i klubborna på vad som känns som en evighet. Min motståndare är dessutom en gubbe som jag vet är vass som fan. Det kommer bli en utmaning, men en kul sådan!

Vad bör man tänka på i matchspel? Jag förstår det mest basala i att spela aggressivt när behovet finns och mer safe när man mest behöver bevaka en ledning, men finns det några andra tips och tricks?







Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Utgår alltid från att din motståndare sänker nästa slag eller putt, så blir du aldrig överraskad och slipper den mentala käftsmällen. När du spelar safe, spela din normala taktik så att säga så du inte konstlar till det åt andra hållet istället.


Hoppas att du får känna dig bättre snart igen!

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Hoppas du kryar på dig!
Angående matchspel så är mitt tips att fokusera på vad du kan göra och inte på vad din motståndare eventuellt gör om två slag..

Om läge uppstår, spela safe. Tex om motståndaren slår i ett vatten kanske du ska ta men nytt beslut om vad du bör göra.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

Tack! Jag är på väg tillbaka, många kilo lättare men nu kan jag röra på mig igen. Detta har naturligtvis firats med golf.

Och inte vilken golf som helst! Idag var en fantastisk dag. Gick ut några hål med mitt ex och var två storlek 39:or ifrån min första hole-in-one. Det kanske inte är så anmärkningsvärt i sig, men det var på ett par 4. Vi spelade från röd tee och jag fick en drömträff med träfemman som landade på en liten kulle intill green, studsade och försvann bakom kullen. Framme vid hål konstaterade jag att även om det inte blev min första hole-in-one så blir det sannolikt min första eagle. Det blev det!
Bild
Ca 2 39:or bort.

Därefter följde mitt livs första matchspelsmatch, som blev en intressant historia..


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

KM i matchspel och i första rundan mötte jag en kille med 10 hcp. Vi har gått i samma boll någon gång tidigare och då var han riktigt bra. Mitt hcp har gått upp något till 19,1 vilket gjorde att jag fick slag på fem av de tolv hålen. Lite nervöst var det på första tee, men det släppte när vi båda prickade green och gjorde par. Vi delade även hål 2 och det kändes som att det skulle kunna bli en jämn match. Skönt, för det hade jag inte förväntat mig. Mitt spel har känts väldigt labilt sedan i april någon gång, Ömsom vin, mycket vatten.

Hål 3, långt par 5, är det hål jag (och nog de flesta andra också) tycker är det tristaste hålet på banan. Långt, rakt, händelselöst, intill motorväg. Dessutom brukar det sällan gå bra. Idag dock! Jag vann och fick äran att leda matchen under tiden det tog att gå från green till nästa tee. Där tjongade jag en boll rätt ut i bushen och det visade sig bara vara början. Kvitterat, och på hålet efter kom sammanbrottet. Toppad drive, knappt framme vid blå tee. Pån igen bara, men med hybriden den här gången. Samma sak en gång till. På tre slag kom jag dit jag brukar komma på ett och en dålig känsla började komma krypande. Torsk igen. Hålet efter, ut i bushen, torsk igen. På hål sju kom vändningen. Efter en kanondrive rätt in i en vassrugge och en efterföljande hybrid rakt ut i nästa pöl (spela lugnt och försiktigt var strategin inför matchen) fann jag mig själv redo att slå mitt femte slag, 80 m, en försiktig 54-gradare. Den blev lite lång, kanske 15 m från flaggan men på green. Gjorde mitt livs chip, som tyvärr stannade halvvägs ner i koppen. En dubbelbogey efter två kallbad kändes helt okej. Ännu större blev glädjen när min medspelare meddelade att det här var ett hål jag hade slag på och att vi därför delade på det. Nu låg jag minus två, och så förblev det fram till hål 11..

På väg till tee förklarade han att det nu var dormy och vad det innebar. Innan jag började spela golf var jag helt övertygad om att Dormy sålde madrasser och sängar och sånt, bara baserat på namnet. Då fick det sin förklaring. Hursomhelst behövde jag vinna de två sista hålen för att tvinga fram sudden (övertid? särspel?). Två perfekta slag och en putt med en bana som ett halvt traktorhjul och birdien var ett faktum. Ett hål, check.

På hål 12 halvmissade jag mitt utslag och fick 175 meter kvar till green. Medspelaren låg avsevärt mycket bättre till, så det var bara att satsa. Hybriden hade vid det här laget svikit mig några gånger för mycket och jag bestämde mig för att ge min gamla vän träfemman förnyat förtroende från fairway. Med en bra träff carryar den 170 ungefär, men vi blev osams för ett tag sedan och hybriden har känts ung och fräsch. Gammal är äldst, visade det sig, och bollen flög nog 160m, tog en studs och lade sig 3 m från hål. Missade putten, men vann hålet och matchen gick vidare..

Nu började det bli lite nervöst, från båda sidor. Hål 1 är ett av mina favorithål, jag missar sällan green med en enkel järnnia. Dock inte denna gång, jag duffade, landade några meter från green och fick skamset backa för att se på när medspelaren lägger in den på green. Eller? Nej! Han missar! Bollen går ut i meterhögt gräs med brännässlor och den går inte att hitta. Helt plötsligt slagläge för undertecknad - han går tillbaka till tee och gör sig redo att slå ut igen. Inser att han har med sig fel klubba och får komma och hämta ny. Väl tillbaka får han en drömträff och landar 3m från hål, putt i lätt uppförslutning. Jag mumlar lite valfria svärord inombords och gör redo min 54-gradare för en nätt liten lobb upp till pinnen. Uppenbarligen missade jag att förmedla "nätt" till klubban och bollen rullade över, ut på andra sidan. Ny chip, medan medspelaren står och måttar upp sin bogey-putt... bollen går lite kort och vi har ungefär lika långt till flaggan - helt plötsligt är vi lika igen. Jag puttar först, missar med en dm. Han puttar, missar med lika mycket. Vi delar hålet.

Hål 14 (2). Två okej utslag, mitt landar i halvklippt, hans i bunker. Litet mentalt överläge. Han gör dock ett fint slag som landar på foregreen. Jag lyckas missbedöma 60-gradarn och kommer knappt fram till green. Får försöka mig på en bump-n-run över en sned kulle som blir lite för lång, 4 m till flaggan ungefär. Jag missar min putt, bogey. "Viktig putt!", säger han och vi garvar lite. Sedan lägger han i den från 3 meter. Snyggt. Jag gör mig redo att tacka för matchen, när han meddelar att jag har slag på hålet och vi delar. Jaha. Fan, det där måste jag få bättre koll på till nästa gång, inser jag. Bild

Nåväl, ny chans! Hål 3 igen, där jag vet att jag har ett slag. Bra utslag på båda två, hans lite längre. Jag toppar min träfemma och bolljäveln hoppstudsar 100 meter. Kuken, där sket det sig. Jag börjar förbereda mig mentalt på att det är över och den känslan förstärks när han smäller till med nästa slag, nu har han en lätt hundring in till green. Själv står jag redo för slag tre med 180 m till green. Träfemman kanske svek nyss, men hon har ändå levererat idag så jag laddar om. Drömträff igen, nästan ännu bättre. Den når inte riktigt fram till green, men den ligger nära och det är bara 6-7 meter till flaggan. Jag inser att jag helt plötsligt har chans att vinna och jag tror samma tanke slog honom i samma sekund. Efter att ha spelat stabilt som fasen, med mycket få misstag överlag, duffar han helt plötsligt. Landar under ett träd och får ett knepigt läge att svinga ifrån, missar green och landar svårt. Shit. Det händer. Jag chippar försiktigt upp bollen, eller, tja, den rullar förbi flaggan och har 3 m kvar. Han gör sig redo för sitt inspel..

Missar.

Han får upp nästa på green, men med några meter kvar till hål. "Du har tre puttar att sätta den där på" informerar han mig om och jag känner pulsen gå upp. Måttar upp, siktar.. missar. En meter till hål. Försiktigt, försiktigt.. och den sitter! Jag vann! Bild


Matchspel är bland det roligaste jag har gjort hittills i golfväg. Inte bara för att jag råkade vinna den här gången, utan det var kul med det extra tävlingsmomentet. Det skapar lite extra spänning och höjer pulsen rejält ibland. 10/10 golfdag idag, så jäkla gött!!

Bild
Senast redigerad av CarlT den 09 jun 2020, 23:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

CarlT skrev:KM i matchspel och i första rundan mötte jag en kille med 10 hcp. Vi har gått i samma boll någon gång tidigare och då var han riktigt bra. Mitt hcp har gått upp något till 19,1 vilket gjorde att jag fick slag på fem av de tolv hålen. Lite nervöst var det på första tee, men det släppte när vi båda prickade green och gjorde par. Vi delade även hål 2 och det kändes som att det skulle kunna bli en jämn match. Skönt, för det hade jag inte förväntat mig. Mitt spel har känts väldigt labilt sedan i april någon gång, Ömsom vin, mycket vatten.

Hål 3, långt par 5, är det hål jag (och nog de flesta andra också) tycker är det tristaste hålet på banan. Långt, rakt, händelselöst, intill motorväg. Dessutom brukar det sällan gå bra. Idag dock! Jag vann och fick äran att leda matchen under tiden det tog att gick från green till nästa tee. Där tjongade jag en boll rätt ut i bushen och det visade sig bara vara början. Kvitterat, och på hålet efter kom sammanbrottet. Toppad drive, knappt framme vid blå tee. Pån igen bara, men med hybriden den här gången. Samma sak en gång till. På tre slag kom jag dit jag brukar komma på ett och en dålig känsla började komma krypande. Torsk igen. Hålet efter, ut i bushen, torsk igen. På hål sju kom vändningen. Efter en kanondrive rätt in i en vassrugge och en efterföljande hybrid rakt ut i nästa pöl (spela lugnt och försiktigt var strategin inför matchen) fann jag mig själv redo att slå mitt femte slag, 80 m, en försiktig 54-gradare. Den blev lite lång, kanske 15 m från flaggan men på green. Gjorde mitt livs chip, som tyvärr stannade halvvägs ner i koppen. En dubbelbogey efter två kallbad kändes helt okej. Ännu större blev glädjen när min medspelare meddelade att det här var ett hål jag hade slag på och att vi därför delade på det. Nu låg jag minus två, och så förblev det fram till hål 11..

På väg till tee förklarade han att det nu var dormy och vad det innebar. Innan jag började spela golf var jag helt övertygad om att Dormy sålde madrasser och sängar och sånt, bara baserat på namnet. Då fick det sin förklaring. Hursomhelst behövde jag vinna de två sista hålen för att tvinga fram sudden (övertid? särspel?). Två perfekta slag och en putt med en bana som ett halvt traktorhjul och birdien var ett faktum. Ett hål, check.

På hål 12 halvmissade jag mitt utslag och fick 175 meter kvar till green. Medspelaren låg avsevärt mycket bättre till, så det var bara att satsa. Hybriden hade vid det här laget svikit mig några gånger för mycket och jag bestämde mig för att ge min gamla vän träfemman förnyat förtroende från fairway. Med en bra träff carryar den 170 ungefär, men vi blev osams för ett tag sedan och hybriden har känts ung och fräsch. Gammal är äldst, visade det sig, och bollen flög nog 160m, tog en studs och lade sig 3 m från hål. Missade putten, men vann hålet och matchen gick vidare..

Nu började det bli lite nervöst, från båda sidor. Hål 1 är ett av mina favorithål, jag missar sällan green med en enkel järnnia. Dock inte denna gång, jag duffade, landade några meter från green och fick skamset backa för att se på när medspelaren lägger in den på green. Eller? Nej! Han missar! Bollen går ut i meterhögt gräs med brännässlor och den går inte att hitta. Helt plötsligt slagläge för undertecknad - han går tillbaka till tee och gör sig redo att slå ut igen. Inser att han har med sig fel klubba och får komma och hämta ny. Väl tillbaka får han en drömträff och landar 3m från hål, putt i lätt uppförslutning. Jag mumlar lite valfria svärord inombords och gör redo min 54-gradare för en nätt liten lobb upp till pinnen. Uppenbarligen missade jag att förmedla "nätt" till klubban och bollen rullade över, ut på andra sidan. Ny chip, medan medspelaren står och måttar upp sin bogey-putt... bollen går lite kort och vi har ungefär lika långt till flaggan - helt plötsligt är vi lika igen. Jag puttar först, missar med en dm. Han puttar, missar med lika mycket. Vi delar hålet.

Hål 14 (2). Två okej utslag, mitt landar i halvklippt, hans i bunker. Litet mentalt överläge. Han gör dock ett fint slag som landar på foregreen. Jag lyckas missbedöma 60-gradarn och kommer knappt fram till green. Får försöka mig på en bump-n-run över en sned kulle som blir lite för lång, 4 m till flaggan ungefär. Jag missar min putt, bogey. "Viktig putt!", säger han och vi garvar lite. Sedan lägger han i den från 3 meter. Snyggt. Jag gör mig redo att tacka för matchen, när han meddelar att jag har slag på hålet och vi delar. Jaha. Fan, det där måste jag få bättre koll på till nästa gång, inser jag. :shock:

Nåväl, ny chans! Hål 3 igen, där jag vet att jag har ett slag. Bra utslag på båda två, hans lite längre. Jag toppar min träfemma och bolljäveln hoppstudsar 100 meter. Kuken, där sket det sig. Jag börjar förbereda mig mentalt på att det är över och den känslan förstärks när han smäller till med nästa slag, nu har han en lätt hundring in till green. Själv står jag redo för slag tre med 180 m till green. Träfemman kanske svek nyss, men hon har ändå levererat idag så jag laddar om. Drömträff igen, nästan ännu bättre. Den når inte riktigt fram till green, men den ligger nära och det är bara 6-7 meter till flaggan. Jag inser att jag helt plötsligt har chans att vinna och jag tror samma tanke slog honom i samma sekund. Efter att ha spelat stabilt som fasen, med mycket få misstag överlag, duffar han helt plötsligt. Landar under ett träd och får ett knepigt läge att svinga ifrån, missar green och landar svårt. Shit. Det händer. Jag chippar försiktigt upp bollen, eller, tja, den rullar förbi flaggan och har 3 m kvar. Han gör sig redo för sitt inspel..

Missar.

Han får upp nästa på green, men med några meter kvar till hål. "Du har tre puttar att sätta den där på" informerar han mig om och jag känner pulsen gå upp. Måttar upp, siktar.. missar. En meter till hål. Försiktigt, försiktigt.. och den sitter! Jag vann! :D


Matchspel är bland det roligaste jag har gjort hittills i golfväg. Inte bara för att jag råkade vinna den här gången, utan det var kul med det extra tävlingsmomentet. Det skapar lite extra spänning och höjer pulsen rejält ibland. 10/10 golfdag idag, så jäkla gött!!

Bild
Vilken rapport, och stort grattis till vinsten!! 🥰BildBild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

CarlT skrev:KM i matchspel och i första rundan mötte jag en kille med 10 hcp. Vi har gått i samma boll någon gång tidigare och då var han riktigt bra. Mitt hcp har gått upp något till 19,1 vilket gjorde att jag fick slag på fem av de tolv hålen. Lite nervöst var det på första tee, men det släppte när vi båda prickade green och gjorde par. Vi delade även hål 2 och det kändes som att det skulle kunna bli en jämn match. Skönt, för det hade jag inte förväntat mig. Mitt spel har känts väldigt labilt sedan i april någon gång, Ömsom vin, mycket vatten.

Hål 3, långt par 5, är det hål jag (och nog de flesta andra också) tycker är det tristaste hålet på banan. Långt, rakt, händelselöst, intill motorväg. Dessutom brukar det sällan gå bra. Idag dock! Jag vann och fick äran att leda matchen under tiden det tog att gå från green till nästa tee. Där tjongade jag en boll rätt ut i bushen och det visade sig bara vara början. Kvitterat, och på hålet efter kom sammanbrottet. Toppad drive, knappt framme vid blå tee. Pån igen bara, men med hybriden den här gången. Samma sak en gång till. På tre slag kom jag dit jag brukar komma på ett och en dålig känsla började komma krypande. Torsk igen. Hålet efter, ut i bushen, torsk igen. På hål sju kom vändningen. Efter en kanondrive rätt in i en vassrugge och en efterföljande hybrid rakt ut i nästa pöl (spela lugnt och försiktigt var strategin inför matchen) fann jag mig själv redo att slå mitt femte slag, 80 m, en försiktig 54-gradare. Den blev lite lång, kanske 15 m från flaggan men på green. Gjorde mitt livs chip, som tyvärr stannade halvvägs ner i koppen. En dubbelbogey efter två kallbad kändes helt okej. Ännu större blev glädjen när min medspelare meddelade att det här var ett hål jag hade slag på och att vi därför delade på det. Nu låg jag minus två, och så förblev det fram till hål 11..

På väg till tee förklarade han att det nu var dormy och vad det innebar. Innan jag började spela golf var jag helt övertygad om att Dormy sålde madrasser och sängar och sånt, bara baserat på namnet. Då fick det sin förklaring. Hursomhelst behövde jag vinna de två sista hålen för att tvinga fram sudden (övertid? särspel?). Två perfekta slag och en putt med en bana som ett halvt traktorhjul och birdien var ett faktum. Ett hål, check.

På hål 12 halvmissade jag mitt utslag och fick 175 meter kvar till green. Medspelaren låg avsevärt mycket bättre till, så det var bara att satsa. Hybriden hade vid det här laget svikit mig några gånger för mycket och jag bestämde mig för att ge min gamla vän träfemman förnyat förtroende från fairway. Med en bra träff carryar den 170 ungefär, men vi blev osams för ett tag sedan och hybriden har känts ung och fräsch. Gammal är äldst, visade det sig, och bollen flög nog 160m, tog en studs och lade sig 3 m från hål. Missade putten, men vann hålet och matchen gick vidare..

Nu började det bli lite nervöst, från båda sidor. Hål 1 är ett av mina favorithål, jag missar sällan green med en enkel järnnia. Dock inte denna gång, jag duffade, landade några meter från green och fick skamset backa för att se på när medspelaren lägger in den på green. Eller? Nej! Han missar! Bollen går ut i meterhögt gräs med brännässlor och den går inte att hitta. Helt plötsligt slagläge för undertecknad - han går tillbaka till tee och gör sig redo att slå ut igen. Inser att han har med sig fel klubba och får komma och hämta ny. Väl tillbaka får han en drömträff och landar 3m från hål, putt i lätt uppförslutning. Jag mumlar lite valfria svärord inombords och gör redo min 54-gradare för en nätt liten lobb upp till pinnen. Uppenbarligen missade jag att förmedla "nätt" till klubban och bollen rullade över, ut på andra sidan. Ny chip, medan medspelaren står och måttar upp sin bogey-putt... bollen går lite kort och vi har ungefär lika långt till flaggan - helt plötsligt är vi lika igen. Jag puttar först, missar med en dm. Han puttar, missar med lika mycket. Vi delar hålet.

Hål 14 (2). Två okej utslag, mitt landar i halvklippt, hans i bunker. Litet mentalt överläge. Han gör dock ett fint slag som landar på foregreen. Jag lyckas missbedöma 60-gradarn och kommer knappt fram till green. Får försöka mig på en bump-n-run över en sned kulle som blir lite för lång, 4 m till flaggan ungefär. Jag missar min putt, bogey. "Viktig putt!", säger han och vi garvar lite. Sedan lägger han i den från 3 meter. Snyggt. Jag gör mig redo att tacka för matchen, när han meddelar att jag har slag på hålet och vi delar. Jaha. Fan, det där måste jag få bättre koll på till nästa gång, inser jag. Bild

Nåväl, ny chans! Hål 3 igen, där jag vet att jag har ett slag. Bra utslag på båda två, hans lite längre. Jag toppar min träfemma och bolljäveln hoppstudsar 100 meter. Kuken, där sket det sig. Jag börjar förbereda mig mentalt på att det är över och den känslan förstärks när han smäller till med nästa slag, nu har han en lätt hundring in till green. Själv står jag redo för slag tre med 180 m till green. Träfemman kanske svek nyss, men hon har ändå levererat idag så jag laddar om. Drömträff igen, nästan ännu bättre. Den når inte riktigt fram till green, men den ligger nära och det är bara 6-7 meter till flaggan. Jag inser att jag helt plötsligt har chans att vinna och jag tror samma tanke slog honom i samma sekund. Efter att ha spelat stabilt som fasen, med mycket få misstag överlag, duffar han helt plötsligt. Landar under ett träd och får ett knepigt läge att svinga ifrån, missar green och landar svårt. Shit. Det händer. Jag chippar försiktigt upp bollen, eller, tja, den rullar förbi flaggan och har 3 m kvar. Han gör sig redo för sitt inspel..

Missar.

Han får upp nästa på green, men med några meter kvar till hål. "Du har tre puttar att sätta den där på" informerar han mig om och jag känner pulsen gå upp. Måttar upp, siktar.. missar. En meter till hål. Försiktigt, försiktigt.. och den sitter! Jag vann! Bild


Matchspel är bland det roligaste jag har gjort hittills i golfväg. Inte bara för att jag råkade vinna den här gången, utan det var kul med det extra tävlingsmomentet. Det skapar lite extra spänning och höjer pulsen rejält ibland. 10/10 golfdag idag, så jäkla gött!!

Bild
Grattis till segern! Matchspel är grymt roligt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
Skriv svar