CarlT upptäcker golf

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Verkligen roligt inlägg att läsa om matchen!
Till och med jag blev nervös!
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

Tack! Imorgon är det dags igen, runda två. Spelade ett varv med den här herrn i måndags. Då gick det bra, men nu har klubborna fått vila i ett par dagar till förmån för midsommarfirande och grillning av torso. Den bränna som idel golfspelande i piké genererar behöver enligt samtliga bedömare kompenseras, så nu är bringan grisskär och nästa utmaning blir ryggen. Men, som sagt, först och främst golf. Imorgon gäller det. Klockan står på 07..




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Hur gick det?
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

JohanAdministratör skrev:Hur gick det?
Oh, ja, tackar som frågar. Det blev ännu en rafflande match.

Gick ut stenhårt med dubbel på första och 0-1 var ett faktum. Efter tre hål stod det 0-3. Sedan började jag hitta spelet och jag åt mig sakta men säkert tillbaka. Hade kämpat mig till 0-1 när vi kom till hål 10, par 3. Mitt utslag är bra, ett par meter från flaggan. Hans går rakt höger, allt ser ut att peka på kvittering.. då kommer studsen. Tjong i urberget, bolljäveln flyger 20 meter och landar på green. Vi tjoar och skrattar en stund, sen sätter han putten och jag missar min. 0-2 med tre hål kvar..

Men jag är rätt bra under press. Hämtar in mina två hål och det blir särspel igen. Ett hål, ingenting. Andra hålet gör vi båda bra utslag, men jag klantar till mitt inspel och hamnar i bunkern, medan han lägger sig 1m från flaggan.. där var äventyret över. Jag tror att jag förlorade på dåligt fokus i början. Hade vi spelat några hål till tror jag att det hade kunnat se annorlunda ut.

Kul med match även denna gång, även om utfallet inte blev det önskade Bild


Sedan sist har det hänt lite annat smått och gott. Tog en lektion och fick mer järntips, så nu smeker jag iväg järnfemmor 170m (...ibland). Oerhört go känsla när man träffar perfekt med de längre järnen.

På lördag ska min far, bror och jag ställa upp i en Texas scramble-tävling. Det ska bli kul! Verkar vara mycket regler att hålla koll på men fixar vi det blir det säkert bra.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Beklagar uttåget ur matchspelet, men bra lirat ändå!
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

JohanAdministratör skrev:Beklagar uttåget ur matchspelet, men bra lirat ändå!
Tack Bild Det var roligt. Ännu roligare var nästan helgens tävling, Texas scramble. Vi hade ett lag, min far, bror och jag. Brorsan prickade in någon form av sjukdom och en vän till familjen hoppade in som en hjälte med ytterst kort varsel.

Vi spelade ganska bra och var bogeyfria länge. Trillade dit till slut, men när vi gjorde birdie på hålet efter så var banans par inom räckhåll. Detta diskuterar vi på väg till elfte tee och enas om att det vore ju roligt att lyckas med. Väl på tee missar pappa sin drive, jag ska slå en ”säker”hybrid rakt fram 140 meter men träffar fel på bilder och slicar. Här kommer det intressanta:

Vår vän har nu peggat upp för att försöka driva green. Det är en bit över 200 meter, över en hel del träd, högt gräs osv. Ett extremt aggressivt slag. Livsfarligt. Vid miss, vilket inte är helt osannolikt att döma av tidigare slag med samma klubba tidigare under ronden, är bollen garanterat död och vi måste slå ut ett tredje slag från tee. Jag påpekar detta och föreslår att en järnnia rakt fram kanske vore en bra idé, eftersom vi annars riskerar två slags förlust. Far min instämmer men han står på sig, viftar till och bollen är ofrånkomligen förlorad ut i skogen till vänster.

I det här läget blev jag lite irriterad. Jag sade till honom att det var extremt ostrategiskt och dumt gjort. Sedan tog det mig en stund att släppa. Nu spelar det ingen roll över huvud taget längre, men överreagerade jag? Jag gillar att tävla och vill alltid maximera chansen att vinna, även om jag än så länge är rätt dålig på just den här sporten. Överreagerade jag? Borde man som golfare bara blicka framåt och peppa istället? Hur hade ni gjort?

Tävlingen slutade ändå med ett för oss riktigt bra resultat, +2. De där två slagen. Vinnarna hade -1, så det var skönt att det inte var segern som försvann där i skogen..


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar