Amatörens resa mot 0

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

Hej alla!
Tänkte uppdatera lite om min första riktiga golfsäsong.
Tagit upp golfen igen efter ett kort uppehåll på 12 år, spelade när jag var 9/10år och är nu 22.
Började denna säsong på ca 35 och är nu nere på 16.4.
Mina mål denna säsong är att komma ner till singelhcp.

Det jag jobbar mest på nu är närspelet, framförallt wedgarna för att lära mig mina distanser.

Bästa rundan jag gått än sålänge är +14 på en par 71bana.
Senast redigerad av amatören den 14 maj 2020, 22:58, redigerad totalt 1 gånger.
hcp : 2.5
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

Det sista har det varit mycket fokus på att kunna övervinna hooken och bli säkrare med wedgearna.

Har haft problem med hooken från järn 8 och ända upp till Drivern. Fick lite tips av pron på klubben och finjusterade greppet lite, för att komma mer square till bollen.

Mitt problem har varit monsterhook alldeles för ofta. Efter tre dagars träning har det känts bekvämt och mycket rakare och känner mig mer säker.

Dagens 13-hålsrunda blev även en av de bättre, tyvärr hanns det inte med att spela klart.
Spelhcp:17
7 par 4 bogeys 1 dubbel och 1 trippel.
Resultat:-3

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

Dagens runda blev en dålig en. Efter många onödiga bortslagna bollar, landade första nio på endast 12p. Och sista 9 lyckades jag ändå skrapa ihop 17p vilket jag va helt ok med.
Ska tilläggas att det blåste ca 12-15m/s så va inte en lättspelad runda, om man ska komma på en ursäkt haha.

Eftersom jag slår hyfsat långa drives hoppas jag kunna klämma in någon birdie förhoppningsvis varje runda om ett tag.
Treputtade för par idag och gjorde även det för någon dag sedan.

Jag känner att mitt största problem är att jag inte har någon bra rutin jag känner mig bekväm med innan varje slag. Det är väl något som får växa fram antar jag.

Men om någon har bra tips på vad ni brukar göra innan slagen får ni gärna lägga till ett svar.

Mvh amatören



Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Välkommen till forumet!
Kul att du vill skriva av dig lite!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

Tack så mycket! Ja, det blir ett väldigt bra sätt att reflektera påBild

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

Golffridag och försökt skapa mig några mål och en checklista på hur jag ska försöka nå mina mål. Vissa mål jag tycker är mer viktiga som jag markerat med en *, några mest för trigga mig lite extra hehe.

Kollat på MXP:s video där han hade med en som visade ett bra sätt att kontrollera distans med wedgarna, som jag kommer ta efter.

När jag kollade den videon kom jag även på att jag måste satsa på en bra bollträff istället för svinghastighen.

Tror även han är med här på forumet. Om du läser detta så skickar jag ett stort tackBild

Till veckan ska vinden lägga sig och då hoppas jag på några framsteg.
Screenshot_20200516-181341_Samsung%20Notes.jpeg
Screenshot_20200516-181341_Samsung%20Notes.jpeg (50.87 KiB) Visad 9758 gånger
Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

amatören skrev:Golffridag och försökt skapa mig några mål och en checklista på hur jag ska försöka nå mina mål. Vissa mål jag tycker är mer viktiga som jag markerat med en *, några mest för trigga mig lite extra hehe.

Kollat på MXP:s video där han hade med en som visade ett bra sätt att kontrollera distans med wedgarna, som jag kommer ta efter.

När jag kollade den videon kom jag även på att jag måste satsa på en bra bollträff istället för svinghastighen.

Tror även han är med här på forumet. Om du läser detta så skickar jag ett stort tackBild

Till veckan ska vinden lägga sig och då hoppas jag på några framsteg.
Screenshot_20200516-181341_Samsung%20Notes.jpeg
Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app
Var i Sverige befinner du dig? Om du är i Skåne kan vi se till att bocka av rundan med singelhcp:are Bild

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

Bor på västkusten vid Lysekil så blir en bit att åka, men någon gång i framtiden kanske det kommer ett tillfälle! Tack för omtankenBild

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

amatören skrev:Bor på västkusten vid Lysekil så blir en bit att åka, men någon gång i framtiden kanske det kommer ett tillfälle! Tack för omtankenBild

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app
Jag är faktiskt ifrån de krokarna, kommer säkert att vara upp i sommar och spela några varv i Bohuslän Bild

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

Sedär ja! Hojta till isåfallBild

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
Skriv svar