Amatörens resa mot 0

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

JohanAdministratör skrev:En spaning jag gjort är att många glömmer att ta steg för steg i sitt tävlande.

Innan du siktar på touren bör du 1. Vinna KM och dominera hemmaklubben 2. Vinna på distriktsnivå som DM kanske sedan finns fler steg att testa ditt golfspel på som sgf-anordnade tävlingar. Eller testa en annan klubbs veckotävling osv..


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Absolut, det va mest för att veta lite hur bra dom verkligen är.

Men din prioritering verkar som ett vettigt sätt att sätta upp målen, tackar jag förBild

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

Spelat stabilt det sista, gjort att jag sänkt mig till 12.1. Och även bockat av ytterligare ett mål för säsongen, top 14% i Sverige och top 10% i klubben.

Nu tar jag sikte mot singelhcp!

Haft lite problem med drivern det sista, men efter lite Youtube har jag kommit på vad jag gjort för fel. (Snap hookat)

Längdspelet med wedgarna har funkat suveränt tycker jag, haft flera bra/ok birdiechanser varje runda nästan.

Det som jag tror mest stoppar mig från singelhcp är puttningen. Som egentligen man borde va bäst på för att det är så lätt att träna på. Men även det tråkigaste...

Blir inte så mycket uppdatering från min sida pga jobb och lathetBild



Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

Flera rundor irad där jag spelar stabilt men känns som jag har mycket mer att ge, puttningen har varit sådär det sista... även chippar runt green har varit sådär... Jaja.

Gårdagens runda spelade jag uselt första nio men räddade upp det sista nio så att det blev en sänkning.
Screenshot_20200717-072056_Golf%20GameBook.jpeg
Screenshot_20200717-072056_Golf%20GameBook.jpeg (72.71 KiB) Visad 7108 gånger
Förrgår gick riktigt bra fram tills de två sista hålen...
Screenshot_20200717-072146_Golf%20GameBook.jpeg
Screenshot_20200717-072146_Golf%20GameBook.jpeg (62.65 KiB) Visad 7108 gånger
Hcp nere på 11.6 nu och tycker det känns som jag kan spela bättre än 11 över par om puttningen och chipparna sitter bättre. Även får bort hookarna med järnslagen.


Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

En fråga om järn.

Spelar just nu med grafitskaftade(regular) Cobra järn, köpte dessa i maj. Läste lite om skaft osv och fattar att jag spelar med helt fel skaft.

Slår 7an 160m, enligt dormys rekommendationer ska jag spela stiff/xstiff

Funderar nu på att göra en customfitting i slutet av säsongen för just järnen.

När jag missar blir det hook, kan skaften spela roll där?

Spelar just nu på 11.5, räknar med att va nere på singelhcp innan säsongen är slut.

Känner att den inte blir tillräckligt mycket spinn på järnslagen när jag slår också...




Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

amatören skrev: 22 jul 2020, 09:34 En fråga om järn.

Spelar just nu med grafitskaftade(regular) Cobra järn, köpte dessa i maj. Läste lite om skaft osv och fattar att jag spelar med helt fel skaft.

Slår 7an 160m, enligt dormys rekommendationer ska jag spela stiff/xstiff

Funderar nu på att göra en customfitting i slutet av säsongen för just järnen.

När jag missar blir det hook, kan skaften spela roll där?

Spelar just nu på 11.5, räknar med att va nere på singelhcp innan säsongen är slut.

Känner att den inte blir tillräckligt mycket spinn på järnslagen när jag slår också...




Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app
Ja, du är nog helt rätt ute med att dina grafikskaft sannolikt inte är rätt för dig. Det finns väldigt mycket olika sätt att slå en J7 160m, men om du slår den 160m carry så behövs nog åtminstone ett Stiff-skaft, men kan lika gärna vara ett X-Stiff beroende på din sving.

En Hook-miss kan bero på många saker, men framförallt är det din leverans av klubban som orsakar det. Skaftet kanske förstärker det en aning men är nog inte huvudorsaken.

En customfitting låter som en bra idé för att hitta rätt, ta fram ett par klubbhuvuden och en prisklass du vill jobba inom så löser sig skaften och det slutgiltiga valet av huvud under fittingen.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

joakim.pekkari skrev:
amatören skrev: 22 jul 2020, 09:34 En fråga om järn.

Spelar just nu med grafitskaftade(regular) Cobra järn, köpte dessa i maj. Läste lite om skaft osv och fattar att jag spelar med helt fel skaft.

Slår 7an 160m, enligt dormys rekommendationer ska jag spela stiff/xstiff

Funderar nu på att göra en customfitting i slutet av säsongen för just järnen.

När jag missar blir det hook, kan skaften spela roll där?

Spelar just nu på 11.5, räknar med att va nere på singelhcp innan säsongen är slut.

Känner att den inte blir tillräckligt mycket spinn på järnslagen när jag slår också...




Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app
Ja, du är nog helt rätt ute med att dina grafikskaft sannolikt inte är rätt för dig. Det finns väldigt mycket olika sätt att slå en J7 160m, men om du slår den 160m carry så behövs nog åtminstone ett Stiff-skaft, men kan lika gärna vara ett X-Stiff beroende på din sving.

En Hook-miss kan bero på många saker, men framförallt är det din leverans av klubban som orsakar det. Skaftet kanske förstärker det en aning men är nog inte huvudorsaken.

En customfitting låter som en bra idé för att hitta rätt, ta fram ett par klubbhuvuden och en prisklass du vill jobba inom så löser sig skaften och det slutgiltiga valet av huvud under fittingen.
Tack för svaret!
Ska kika på en clubfitting dåBild

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

Någon som varit på custom fitting på dormy world of golf, eller på någon av golf stores custom fitting?

Om ni varit där, hur tyckte ni att det va?

Om ni har något annat bra ställe för custom fitting på västkusten får ni gärna tipsa!

Har anmält mig till KM som är 8/8, vill gärna ha fixat nya stickor tills dess.

Trevlig helg på er!

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app


hcp : 2.5
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

amatören skrev:Någon som varit på custom fitting på dormy world of golf, eller på någon av golf stores custom fitting?

Om ni varit där, hur tyckte ni att det va?

Om ni har något annat bra ställe för custom fitting på västkusten får ni gärna tipsa!

Har anmält mig till KM som är 8/8, vill gärna ha fixat nya stickor tills dess.

Trevlig helg på er!

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app
Om du beställer klubbor som är utanför specen som står på hyllan kommer du sannolikt inte ha de i tid för KM tyvärr. Brukar vara minst 2 veckor leveranstid.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

joakim.pekkari skrev:
amatören skrev:Någon som varit på custom fitting på dormy world of golf, eller på någon av golf stores custom fitting?

Om ni varit där, hur tyckte ni att det va?

Om ni har något annat bra ställe för custom fitting på västkusten får ni gärna tipsa!

Har anmält mig till KM som är 8/8, vill gärna ha fixat nya stickor tills dess.

Trevlig helg på er!

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app
Om du beställer klubbor som är utanför specen som står på hyllan kommer du sannolikt inte ha de i tid för KM tyvärr. Brukar vara minst 2 veckor leveranstid.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Juste, nybörjare i den här världen haha... Då är det ingen idé att leta tider.

Får ta och göra det efter KM någon gång då.
Har du något tips på ställe? Och vilken prisklass tror du man behöver lägga sig på för att få ordentliga järn?

Det största problemet jag har som jag inte tror är så svingrelaterat är att jag inte får tillräckligt med spinn på de kortare järnen.

Svårt att avgöra var man ska lägga sig för att det rullar ut alldeles för mycket.

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

amatören skrev:
joakim.pekkari skrev:
amatören skrev:Någon som varit på custom fitting på dormy world of golf, eller på någon av golf stores custom fitting?

Om ni varit där, hur tyckte ni att det va?

Om ni har något annat bra ställe för custom fitting på västkusten får ni gärna tipsa!

Har anmält mig till KM som är 8/8, vill gärna ha fixat nya stickor tills dess.

Trevlig helg på er!

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app
Om du beställer klubbor som är utanför specen som står på hyllan kommer du sannolikt inte ha de i tid för KM tyvärr. Brukar vara minst 2 veckor leveranstid.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Juste, nybörjare i den här världen haha... Då är det ingen idé att leta tider.

Får ta och göra det efter KM någon gång då.
Har du något tips på ställe? Och vilken prisklass tror du man behöver lägga sig på för att få ordentliga järn?

Det största problemet jag har som jag inte tror är så svingrelaterat är att jag inte får tillräckligt med spinn på de kortare järnen.

Svårt att avgöra var man ska lägga sig för att det rullar ut alldeles för mycket.

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app
Jag gjorde en på Dormy Bäckebol för en massa år sen, då jobbade en duktig kille som heter David där (Kommer bara ihåg namnet för att en kompis heter exakt samma inkl efternamn...). Men det är rätt längesen nu.

Vad det kostar är helt upp till dig och vilka klubbor du är sugen på. Men normalt sett kan du bygga schyssta järnset mellan 8-15 000kr. Surfa runt lite och ta fram ett par märken eller modeller du gillar och ta med de önskemålen till din fitting. Jag må vara lite färgad i frågan men jag tycker att alla bör iallafall fall titta på Srixons utbud, oförskämt fina klubbor som går att bygga grymma combo-set med om man gillar det.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Skriv svar