Amatörens resa mot 0

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

joakim.pekkari skrev:
amatören skrev:Nu mår man bra, går på in i ett sommarlov med min bästa runda någonsin.
Screenshot_20200528-170150_Golf%20GameBook.jpeg
Allt funkade!

Streck på åttan sticker i ögonen att se, ett hål som brukar gå bra. Men idag blev det två bollar i vattnet tyvärr.

Lite om puttningen också, hade puttsnitt på precis under 2, då åttonde hålet är borträknat. Lämnade alltför många puttar kort, något som får tränas på. Men som sagt mycket bättre, måste få till fler greenträffar också.

Kunde behålla fokus på alla hål vilket gav resultat.

Blev en sänkning till 15.0 vilket betyder att jag endast är 0.1 ifrån mitt mål. Inte riktigt där än men det kommer inom en snar framtid är jag säker på.


Nu vill man bara ut igen och lira.

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app
Jag kommer nog att vara uppe på västkusten några dagar nästa vecka. Med lite tur har jag fortfarande två brickor kvar på Uddevalla gk om du vill lira ett varv Bild

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app
Blir tyvärr tajt, men skriver om det ser bättre ut!Bild Men tackar så hjärtligt för förfrågan, kan behövas några tipsBild


Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

Dagen runda blev som många andra dålig första 9 sedan bra sista 9.
Screenshot_20200529-232717_Golf%20GameBook.jpeg
Screenshot_20200529-232717_Golf%20GameBook.jpeg (55.49 KiB) Visad 6050 gånger
Några felbedömningar i distansen som gör att det inte bli tillräckligt många greenträffar.

Måste träna bunkerslag, känner mig hyfsat säker i en viss typ av sand och den andra inte. Finns två olika sandtyper där jag spelar, en som är kompaktare(den jag känner mig osäker i) och en som är mycket fluffigare om man nu kan uttrycka sig så.

4 över par sista nio, tycker jag borde gjort bättre särskilt på hål 17 där jag får en bedrövlig drive sedan räddar upp med en järn6 60m från green och sedan en bedrövlig wedge. Bogey så får ändå vara nöjd med tanke på två riktigt usla slag.

Kul med en birdie igen, satte en ca 4m putt som breakade ganska mycket.

Slutligen kan jag meddela att första målet denna säsong är nått!! 14.6 nu, och imorgon börjar jakten på nästa stopp som ska vara 10.nånting.

Får hoppas på bra första 9 imorgon och kunna fortsätta på samma spår sista 9.

Trevlig helg allesammans!

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

En bra runda överlag, men fortfarande för få greenträffar...
Screenshot_20200530-131349_Golf%20GameBook.jpeg
Screenshot_20200530-131349_Golf%20GameBook.jpeg (63.6 KiB) Visad 6035 gånger
3 slag från det berömda 80. Hoppas man kan få dit en runda på 80 eller under.

Kändes som det va lite bergodalbana. Räddade upp många par med wedgeslag och chippar, som sagt om man får lite fler greenträffar känns det nåbart med singelhcp ganska snart.

Bunkerspelet gick riktigt bra idag, kollat mycket på Fredrik Lindbloms teknik och försökt lära mig.

Sista 9 kändes det som jag spelade bedrövligt, blev ändå 17 poäng.

Hoppas man kan klämma in 80 eller bättre runda nästa vecka.

En sänking till 14.1, sakta men säkert neråt.

Trevlig helg på er!

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app


hcp : 2.5
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

En dålig runda idag, puttningen va tillbaka i de gamla spåret...
Screenshot_20200601-193845_Golf%20GameBook.jpeg
Screenshot_20200601-193845_Golf%20GameBook.jpeg (65.3 KiB) Visad 6002 gånger
Hade för första gången en eagleputt från green. Blev en birde så det är jag nöjd med.

På tok för många treputtar. Kändes inte som jag fick bra bollträff när jag puttade, träffade ofta ute på tån och distansen blev inte som tänkt.

En bra grej är att det kändes som jag spelade uruselt men blev ändå bara +4, får hoppas man kan prestera nästa runda.

Bara att komma igen!

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

Va ett tag sedan nu. Haft en dålig period med golfspelet börjar komma tillbaka nu igen vilket är skönt.

Gick min bästa runda någonsin igår, första 9 gick riktigt bra. Borde sänkt 2 birdieputtar till men blev endast en, tyvärr...
Screenshot_20200611-182350_Golf%20GameBook.jpeg
Screenshot_20200611-182350_Golf%20GameBook.jpeg (61.05 KiB) Visad 5905 gånger
17 ska egentligen vara ett streck, 3 bollar som gick out... sedan tappade jag sista hålet också...

2 över banans par på första 9 där de två bra birdiechanserna fanns! Greenträff på nästan varje hål förutom första, andra och sista hålet.

Sista 9 började jag med 5 par irad, hoppade över hål 14 och gick det sist då det va en 4boll vi smet förbi.

Och 17... helt bedrövligt, ett hål där man kan slå långt vänster och ändå ligga bra till, men istället tror jag att drivern kommer funka för att den gått dit jag siktat på alla andra hål...

En runda som jag bevisar för mig själv att jag kan spela på singelhcp, det känns riktigt bra.

Haft lite problem med distanserna på järnklubborna även wedgarna, men har märkt nu att jag behöver ta en klubba kortare än vad jag behövt innan.

Hål 18 hade jag 120m kvar till flagg, slog lite för långt och blev för mycket draw. Hamnar i tjock ruff och blir en dubbelbogey.

Om det inte va för hål 17 skulle jag gått under 80, känns rätt sjukt för mig.

Hcp ligger just nu på 13.6. Så hoppas man snart är nere på 10.någonting, om spelet håller i sig.

På återseende!



Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

Äntligen där kom rundan under 80!!
Screenshot_20200619-151939_Golf%20GameBook.jpeg
Screenshot_20200619-151939_Golf%20GameBook.jpeg (60.06 KiB) Visad 5837 gånger
Spelade riktigt bra hela rundan. Några undantag, men överlag en riktigt bra runda.

Greenträff på de flesta hålen och puttern funkade kanon.

Hcp nere på 12.8 just nu.

Trevlig midsommar allihop!

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app


hcp : 2.5
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det är så kul att skjuta under 80!
Nu kan du inleda jakten på att etablera dig under 80! Snyggt!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

Pga sommarjobb har golfen tagit stryk...

En sänkning till 12.6 och sakta men säkert börjar det gå ner mot 10.

Ska försöka spendera lite mer tid på rangen och övningsområden nu, det är nog det som gjort att jag inte spelat jättebra...

Även kollat hur jag ligger till förhållande mot hcpspelare som ligger runt 4.5-11.5 på gamebook
Screenshot_20200702-223537_Golf%20GameBook.jpeg
Screenshot_20200702-223537_Golf%20GameBook.jpeg (52.46 KiB) Visad 5707 gånger
En bra men lite tråkigt är att jag har spelat väldigt jämnt vilket gjort att jag har ganska lågt snittscore.

Endast en runda jag spelat på singelhcp... Det ska jag se till att ändra på.

En fråga också, kanske låter helt idiotiskt...
Men vad krävs ungefär för att spela på mindre tourer? Så som Nordica Tour? Krävs det att man ska kunna spela på banans par eller under i snitt(beror såklart på bana)?

Min tanke är att ta ca 1 år och bara satsa på golf, säkert många som får blodad tand för golf och är i samma tankar haha...

Hur som helst om jag inte har under 10 i år kan man nog glömma den tanken.

Trevlig sommar!

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app


hcp : 2.5
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

amatören skrev:Pga sommarjobb har golfen tagit stryk...

En sänkning till 12.6 och sakta men säkert börjar det gå ner mot 10.

Ska försöka spendera lite mer tid på rangen och övningsområden nu, det är nog det som gjort att jag inte spelat jättebra...

Även kollat hur jag ligger till förhållande mot hcpspelare som ligger runt 4.5-11.5 på gamebook
Screenshot_20200702-223537_Golf%20GameBook.jpeg
En bra men lite tråkigt är att jag har spelat väldigt jämnt vilket gjort att jag har ganska lågt snittscore.

Endast en runda jag spelat på singelhcp... Det ska jag se till att ändra på.

En fråga också, kanske låter helt idiotiskt...
Men vad krävs ungefär för att spela på mindre tourer? Så som Nordica Tour? Krävs det att man ska kunna spela på banans par eller under i snitt(beror såklart på bana)?

Min tanke är att ta ca 1 år och bara satsa på golf, säkert många som får blodad tand för golf och är i samma tankar haha...

Hur som helst om jag inte har under 10 i år kan man nog glömma den tanken.

Trevlig sommar!

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app
Om man ser på Swedish Golf Tour krävs det runt 0 eller + för att komma med. Har ett par kompisar som försöker ta sig in där, de ligger alla runt +1 och har trots väldigt kompetent golfspel fortfarande inte klara en cut. Det är tufft på touren.

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app


WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

En spaning jag gjort är att många glömmer att ta steg för steg i sitt tävlande.

Innan du siktar på touren bör du 1. Vinna KM och dominera hemmaklubben 2. Vinna på distriktsnivå som DM kanske sedan finns fler steg att testa ditt golfspel på som sgf-anordnade tävlingar. Eller testa en annan klubbs veckotävling osv..


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar