Amatörens resa mot 0

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen till forumet!
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

MaxP skrev:Välkommen till forumet!
Tack ska du ha!

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Välkommen till forumet.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

svingit skrev:Välkommen till forumet.
Tackar tackar!

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

Idag blev det först 1h träning där jag mest fokuserade på att få en clean bollträff, kollade på en video på YT igår om vänstra handledens del i svingen(högerspelare). Jag kom på att jag gjort misstaget att inte flexa vänstra handled så att man stänger klubbfacet ordentligt för att få mer tryck i bollen.

Kände att jag genast fick bättre bollträff, även fast det kändes ovant, kände jag att det är precis det jag behöver göra.

Sedan blev det en 9-hålsrunda som resulterade i 17poäng.

1 streck 1 dubbel 4 bogeys och 3 par. Hade bestämt mig innan rundan att utslagen på par 4 och 5 inte måste gå långt utan kontrollerat. Jag svingade lugnt och satsade på en bra bollträff. Och det skönaste är att jag kommer nästan lika långt som när jag trycker på(för mycket).

Hade även 3 birdiechanser, en som jag tycker att jag borde sätta. Men men...

Känns som jag är på rätt spår och hoppas på lite fler par framöver och några birdies.

Svinga lugntBild





Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app


hcp : 2.5
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

En kikare har blivit införskaffad och mätte upp min wedgeslag enligt Fredrik Lindbloms metod. Fullsving då kanske jag svingar 60-70%.
Screenshot_20200519-184820_Samsung%20Notes.jpeg
Screenshot_20200519-184820_Samsung%20Notes.jpeg (37.73 KiB) Visad 5352 gånger
Tror detta kommer göra mig mer självsäker när jag väl står där och ska slå en viss längd, vilket är en stor bonus!

Nu gäller det bara att man kan härma svingen ute på banan också.Bild

Imorgon blir en morgonrunda och hoppas på en klar förbättring i mitt wedgespel framöver.



Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

Idag blev det en 18hålsrunda på morgonen och en 9hålare på kvällen. Och attan va dålig man är på att putta...
Screenshot_20200520-223431_Golf%20GameBook.jpeg
Screenshot_20200520-223431_Golf%20GameBook.jpeg (52.66 KiB) Visad 5331 gånger
Nästan alla bogeys och dubbelbogeys är treputtar eller en chip och tvåputt. Något som behöver ordnas till illa kvickt om jag ska nå mina mål.

Kändes som jag spelade riktigt bra fram tills jag va på green. Det är de jag tar med mig, puttarna ska jag försöka glömma och istället lägga mer träningsfokus på. Alldeles för dålig på att läsa greener, distansen på puttarna kändes ändå helt ok men missade 0.5-1m puttar gång på gång.

Sista nio va inget vidare hungrig och irriterad från första nio.

9-hålsrundan på kvällen kändes det bättre som tur va.
Screenshot_20200520-223405_Golf%20GameBook.jpeg
Screenshot_20200520-223405_Golf%20GameBook.jpeg (48.43 KiB) Visad 5331 gånger
Testade att inte linea upp efter strecket på bollen och istället lita på linjen jag har och hitta något litet märke på green och sikta mot. Kändes bättre just då, men vet inte vad som är bäst för mig.

Kul att få in en birdie också, varit några rundor med birdietorka.

För övrigt satt wedgespelet mycket bättre än tidigare, märkte att fullsvingarna inte va lätta att fp den längden jag mätt upp dom till igår, men skapade ett antal bra birdie chanser som jag inte kunde förvalta över huvudtaget.

Träningsfokus ska läggas mer på puttning, så ska man väl kunna rulla i några fler bollar i koppen.

Bara bryta ihop och komma igen!



Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app


hcp : 2.5
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

En kort kommentar om inlägget tidigare, fyller inte i hur många puttar jag gjort ordentligt. Ska försöka göra det varje runda från och med nu, för att få bättre bild på hur det verkligen ser ut.

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

amatören skrev:En kort kommentar om inlägget tidigare, fyller inte i hur många puttar jag gjort ordentligt. Ska försöka göra det varje runda från och med nu, för att få bättre bild på hur det verkligen ser ut.

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app
Håll även lite koll på hur långa dina förstaputtar är. Hjälper dig snabbt att utvärdera vilken del av puttningen som problemet finns i Bild



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
amatören
Inlägg: 67
Blev medlem: 07 maj 2020, 16:26

MaxP skrev:
amatören skrev:En kort kommentar om inlägget tidigare, fyller inte i hur många puttar jag gjort ordentligt. Ska försöka göra det varje runda från och med nu, för att få bättre bild på hur det verkligen ser ut.

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app
Håll även lite koll på hur långa dina förstaputtar är. Hjälper dig snabbt att utvärdera vilken del av puttningen som problemet finns i Bild



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Tack för bra tips! Ska hålla koll på de idag och framöverBild

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

hcp : 2.5
Skriv svar