Nysatsning

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

MaxP skrev: 23 feb 2021, 09:41
MacAllan skrev: 23 feb 2021, 09:30
Gällande den mentala delen så kan jag dela ett par tips som jag själv försöker följa.
1. Spela inte banan i huvudet under ronden, håll dig till samma hål du är på.
2. Visualisera alla slagen innan du slår dom (Här är Jason Day en förebild när han står och blundar inför varje slag och tänker sig hela slaget från träff, bollflykt till landning)
3. Skippa alla INTE tankar. Kroppen är fenomenal på att rätta sig efter din tanke, men tyvärr förstår den inte ordet INTE, så om du tänker "slå inte till höger" talar du om för kroppen "slå till höger".
#3 är ju en klassisk myt på samma sätt som "du tittade upp" - att din hjärna (som är helt jäkla fantastisk) inte (haha) skulle kunna förstå ett specifikt ord stämmer kort och gott inte. Det finns en massa andra potentiella problem med att tänka på sättet du beskriver men INTE ;) av anledningen du skriver.
Då får du ta det med de sk. experterna inom området, eftersom det är många av dom som påstår att det fungerar så.
Här är det bättre förklarat och det gäller alltså vid sk. målbilder.
https://capuma.se/hjarnan-ser-i-bilder/

Sen vet jag att det är delade meningar om det stämmer eller inte ;)
Men många idrottspsykologer förespråkar just tankesättet om att exkludera ordet "inte" när man fokuserar på prestation.
Vid ren läsförståelse är det ju ganska självklart att man förstår innebörden av "inte".
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Sandstream skrev: 23 feb 2021, 09:51
MacAllan skrev: 23 feb 2021, 09:302. Visualisera alla slagen innan du slår dom (Här är Jason Day en förebild när han står och blundar inför varje slag och tänker sig hela slaget från träff, bollflykt till landning)
3. Skippa alla INTE tankar. Kroppen är fenomenal på att rätta sig efter din tanke, men tyvärr förstår den inte ordet INTE, så om du tänker "slå inte till höger" talar du om för kroppen "slå till höger".
Att hjärna inte förstår "inte" har jag ingen aning om, men utan att var hjärnforskare skulle jag gissa att dessa två punkter hänger ihop.

Tänker man sig att man ska ta kaffekoppen på skrivbordet med höger hand så tänker man ju inte samtidigt "Ta den inte med vänster hand" eller "Ta nu inte snusdosan".

Om man visualiserar slaget finns det inga "inte" med i tanken utan man ser bollen hur den flyger och landar där den ska.
När man sen väl ska slå slaget så börjar man tänka på vattnet till höger, OOB till vänster osv och har helt glömt bort den visualiseringen man gjorde innan.
Nu har hjärnan istället en bild av att bollen går i vattnet och när vi slår slaget så går bolljäveln i vattnet :cry:
Absolut hänger dom 2 sakerna ihop och ju mer fokuserad på att göra rätt, än att inte göra fel man är, desto bättre resultat brukar det bli.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev:
MacAllan skrev: 23 feb 2021, 09:302. Visualisera alla slagen innan du slår dom (Här är Jason Day en förebild när han står och blundar inför varje slag och tänker sig hela slaget från träff, bollflykt till landning)
3. Skippa alla INTE tankar. Kroppen är fenomenal på att rätta sig efter din tanke, men tyvärr förstår den inte ordet INTE, så om du tänker "slå inte till höger" talar du om för kroppen "slå till höger".
Att hjärna inte förstår "inte" har jag ingen aning om, men utan att var hjärnforskare skulle jag gissa att dessa två punkter hänger ihop.

Tänker man sig att man ska ta kaffekoppen på skrivbordet med höger hand så tänker man ju inte samtidigt "Ta den inte med vänster hand" eller "Ta nu inte snusdosan".

Om man visualiserar slaget finns det inga "inte" med i tanken utan man ser bollen hur den flyger och landar där den ska.
När man sen väl ska slå slaget så börjar man tänka på vattnet till höger, OOB till vänster osv och har helt glömt bort den visualiseringen man gjorde innan.
Nu har hjärnan istället en bild av att bollen går i vattnet och när vi slår slaget så går bolljäveln i vattnet :cry:

Fast är inte det där som med hojåka? Folk tittar på det de vill undvika, och hamnar precis där. Lite rimligt är det väl att det gäller golf också?




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 23 feb 2021, 11:24Fast är inte det där som med hojåka? Folk tittar på det de vill undvika, och hamnar precis där. Lite rimligt är det väl att det gäller golf också?
"Target fascination" som det så vackert heter. Inte ovanligt att den som ligger bakom den som kör av också kör av.
Brukar försvinna ju mer rutinerade man blir.
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Tänk positivt, slå bollen mot hindret och skruva den bort ifrån det 😁
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

donballe skrev: 23 feb 2021, 18:29 Tänk positivt, slå bollen mot hindret och skruva den bort ifrån det 😁
Hade ju funkat fint om man kunde kontrollera skruven :roll:
Brukar säga att jag har alla slag i bagen, fade, draw, slice, hook, högt, lågt osv. Vet bara inte när de kommer!
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

AH.kavaj skrev: 23 feb 2021, 08:39
JohanAdministratör skrev: 23 feb 2021, 06:01 Välkommen hit!
Vad kul att du delar med dig, stort tack! Du har verkligen hittat rätt! Här på forumet finns och läser massor av golfhjältar precis som dig själv.

Med det intressent och den kraft som du redan lägger ned är jag övertygad om att du kommer att lyckas med singel-HCP!

Jag är avundsjuk på er som bor i Malmö. Er säsong är så mycket längre än vår i Stockholm för att inte prata om de längre norrut.

Något som gjort stor skillnad för mig är att addera träning av det mentala. Här på forumet finns två grabbar som startat en app, Golf Guru. Läs den tråden och test den appen också, då får du en grund också på den biten av spelet. Det är ett litet tips från mig.

Var är du medlem?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Tack!

Golfsäsongen i Malmö är topp 2 på listan varför jag inte flyttar norrut (hem) igen :D
I år slog jag och några polare till och blev medlemmar på PGA, har varit väldigt mycket på anläggningen och gillar allt med den så i år tyckte vi att det var dags och testa hur det är att vara medlemmar också.

Ja det mentala ja..., hade jag lagt till det hade första inlägget blivit alldeles för långt. Första tiden var det inga problem men inom något år fick jag sjuka problem med puttern, det var fyrputtar från 1,5 m. Efter ett tag fick jag blunda, oavsett avstånd. Det kom jag över genom att göra stroket mer tekniskt, d.v.s. jag slutade gå på känsla och fokuserade på hur jag skulle stå, hålla och göra rörelsen. Sen när det väl släppte har jag kunnat återgå till att även inkludera känsla...med blandat resultat förstås.

Utöver spelstrategi och att vara nöjd med bogey när man har 18 extraslag är det att orka göra samma sak varje gång som är mitt problem nu. Många dåliga slag kommer för att jag helt enkelt inte fokuserar och gör grundjobbet i svingen. Har hört väldigt många gånger att man inte ska tänka när man slår men om jag inte tänker då tappar jag alla grunder. Jag måste fokusera på vissa specifika moment, t.e.x. att vara långsam i baksvingen. Ska sägas att mitt "långsam" inte är samma som för vissa andra. Sen är jag extremt analyserande som person och det är ju ett mentalt spöke inom golfen också, jag tänker inte bara på nästa slag utan jag hinner spela banan 4 ggr i huvudet under promenaden från bilen till rangen.

Så, tack för tipset om appen, den ska jag absolut kika på.
Vad kul med en till PGA-medlem på forumet! Vi får se till att ses på banan när den öppnar upp igen! :)
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

joakim.pekkari skrev: 24 feb 2021, 15:03
Vad kul med en till PGA-medlem på forumet! Vi får se till att ses på banan när den öppnar upp igen! :)
Absolut! Jag var väldigt nöjd att jag lyckades få in en runda innan dom stängde helt. Börjar kännas som om Bara har mer gemensamt med Sibiriska tundran än resten av sydvästra Skåne, för längs med kusten är det ingen tjäle iaf.

Har bokat in mig på Falsterbo på söndag så nu ska vi se om de två senaste månaderna har gett något resultat även på banan. Skönt att man går in i säsongen med noll förväntningar :lol:
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

AH.kavaj skrev:
joakim.pekkari skrev: 24 feb 2021, 15:03
Vad kul med en till PGA-medlem på forumet! Vi får se till att ses på banan när den öppnar upp igen! :)
Absolut! Jag var väldigt nöjd att jag lyckades få in en runda innan dom stängde helt. Börjar kännas som om Bara har mer gemensamt med Sibiriska tundran än resten av sydvästra Skåne, för längs med kusten är det ingen tjäle iaf.

Har bokat in mig på Falsterbo på söndag så nu ska vi se om de två senaste månaderna har gett något resultat även på banan. Skönt att man går in i säsongen med noll förväntningar :lol:
Ja den ligger i lite av ett köldhål och dessutom i”fel” sluttning. Är det precis över nollan ute vid motorvägen är det nästan alltid på minussidan och frost inne på PGA


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

AH.kavaj skrev:
joakim.pekkari skrev: 24 feb 2021, 15:03
Vad kul med en till PGA-medlem på forumet! Vi får se till att ses på banan när den öppnar upp igen! :)
Absolut! Jag var väldigt nöjd att jag lyckades få in en runda innan dom stängde helt. Börjar kännas som om Bara har mer gemensamt med Sibiriska tundran än resten av sydvästra Skåne, för längs med kusten är det ingen tjäle iaf.

Har bokat in mig på Falsterbo på söndag så nu ska vi se om de två senaste månaderna har gett något resultat även på banan. Skönt att man går in i säsongen med noll förväntningar :lol:
Häftigt med säsongspremiären i februari!
Återkommer du med rapport på skick?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar