Nysatsning

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

joakim.pekkari skrev: 18 mar 2021, 22:33 Grattis, bra spelat! Känns lite skönt nu att jag inte tänkte lägga ner tid på de tävlingarna med tanke på att jag hade behövt skjuta 53 slag brutto :D
Tack! Och visst gjorde du rätt, en sådan här tävling är inte för den som är väldigt stabil runt sitt hcp, även om du hade kunnat kapa ett antal slag genom att slå upp dig inom 2,5m och därmed få "gratisbirdies". 17st är dock tufft.

Måste börja planera mina arbetsdagar annorlunda för just nu är det väldigt svårt att komma ut på PGA på lördagsmorgnar (vilket är min optimala tidpunkt), blir fantastiskt när dom öppnar Lakes och även tiderna innan kl 09.
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

Blev 18-hål på Lakes igår.

Känslan under rundan var inte i närheten av vad jag faktiskt både velat och förväntat mig. Den stabila svingen jag haft senaste tiden var inte där, jo, när jag la ned en andraboll (bara för att) då kunde den vara där. Allt kändes egentligen fel; uppställning, sving och finish.

Vad gick egentligen fel då? Dels var jag trött i kroppen (fysträning) men jag var också alldeles för snabb i mina rörelser. Ska kanske inte förringa mina egna förväntningar som kan ställa till det i huvudet men jag MÅSTE när det går lite sämre, snabbt fokusera på att vara långsammare, skulle säga att 9/10 gånger sitter skiten där.

Well, två nya chanser den här veckan. Blir spel på tor och fre och då hoppas jag även vädret är bättre.

Vinden i sig var inget issue, detta är ett separat spår men jag tycker vinden enbart påverkar mig som faktor utifrån att den kan göra att jag behöver lägga till klubba (motvind). Jag rättas gärna om jag har fel men jag upplever väldigt liten påverkan av sidvind och tror att det är för att jag sätter så lite spinn på bollen. Medvind vette fan om jag någonsin känt av :lol:
Kylan från vinden gjorde det dock "jobbigt" att spela. På och av med tjockvantarna och de extra lager kläder som behövs. En bra spelare klarar förstås detta men jag hade nog helst gått enbart i kalsonger om jag fått.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ni som bor i Skåne blir så vana vid vind jämfört med oss i mellan-Sverige som tycker minsta vindpustar gör det omöjligt


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

Blev "endast" 22 hål under påskhelgen. Gick ut tidigt på torsdagsmorgonen och startade bra med 3 bättre efter 5 hål men sen var jag tvungen att plocka upp hybriden...
Väldigt intressant att en sving bara kan försvinna. Jag brukar vara så trygg med hybriderna men helt plötsligt har jag börjat ha en helt neutral attackvinkel, faktiskt tom slå upp på bollen med hybriderna och det genererar fler bollmärken under klubbhuvudet än på träffytan :cry: Självklart slog jag inte hybrid på varenda slag men den dåliga känslan som klubban gav mig smittade och jag kunde inte fokusera på det övriga spelet.

Efter nio hål var dock vädret så ruskigt (regn och vind) att vi tog en tidig lunch vilket var ett bra beslut.

Fredagsmorgonen var ganska identisk, två bättre efter 5. Upp med hybriden och sen startade raset. Ska sägas att jag är en sådan som vägrar stoppa undan en klubba bara för att det inte funkar för stunden utan jag spelar den tills den funkar, har det funkat en gång ska det kunna funka igen. Dumt för stunden men jag tror det lönar sig för mig i längden.

Blev bara 13 hål då frost försenade oss på morgonen och jag var tvungen att gå vidare i påskfirandet. Sa till mig själv att nu skulle jag pausa 1-2 veckor men det funkade i 10 min och sen tänkte jag på golf igen, fantastiskt :D
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

En månad sen senaste uppdateringen. Mycket har hänt men inte så mycket spel som jag hade velat, det blir det väl aldrig?

Här i Skåne hade vi några riktigt blåsiga veckor, på PGA har det varit några tillfällen med ~18 m/s i byarna, kan säga att det är alltid byvind på PGA. De tre tydligaste sakerna som vinden ställde till med var på green. Dels fångade puttern vinden och "vobblade" när jag lyfte den, dels får jag sådana tårar i ögonen när jag försöker läsa linjen i motvinden att det ser ut som om jag skalat lök. Vidare hade klubben dressat greenerna och inte ens polaren med 2 i HCP fick stopp på bollen vilket gjorde det direkt omöjligt för mig när jag försökte.

Utöver svårigheter i vind har jag inte fått ihop spelet som jag velat. Är nog det klassiska "vill för mycket" men tar också en del dumma beslut vilket visade sig när jag bl.a. besökte Halmstad i helgen och spelade Norra och Södra. Jag har en ådra av gambling i mig och finns det en glipa om 5cm mellan två träd tenderar jag till att försöka gå där. Det förstår alla att det är idiotiskt.

Nu är iaf bagen komplett, eventuellt att något kommer hända med wedgarna men är inte så säker på det. Utöver att ha haft de nya järnen (ZX5) i bagen i ca 5 varv har jag nu också spelat de första varven med träklubborna, samtliga Tsi2. Har inget att klaga på när det kommer till klubborna. Järnen har en väldigt skön känsla och även polarna tycker jag får en bättre bollbana än med mina gamla Mizuno EZ-forged. Drivern får jag framförallt ett jäkla rull med och när fairways blir hårdare kommer jag få tänka till för totaldistansen kommer sätta nya hinder i spel.

I samtliga träklubbor blev det HZRDUS smoke black RDX stiff, med vikter om 60/70/80 i DR/FW/HY. Dom är lite kortade för mig och har noll flex :lol: Tror inte det är klubbor jag kommer ha när jag börjar tappa i svinghastighet men just nu är dom bra.

Utöver PGA har det som sagt blivit spel på Halmstad, hade aldrig spelat någon av Norra eller Södra innan men gillade layoten väldigt mycket på båda två, skicket var ok men inte som i Malmö. Gillade hela anläggningen även om jag inte har några problem att säga att "stekigheten" på den är den högsta jag upplevt i Sverige. Har också blivit ett varv på Rya, det var tur att dom drog av 100kr på green feen och även sa att dom haft det svårt pga vintern innan vi slog ut, för konditionen var i katastrofalt dåligt skick tycker jag. De i sällskapet som var från Uppsala sa att man har bättre greener där. Kan inte förstå hur en seaside-bana kan lida så mycket av vintern. Söder om i Malmö är alla banor i bättre skick och norr om i Halmstad var det också i bättre skick.

Nu behöver jag träna lite närspel och hitta en jämnhet, kan inte hålla på och tappa (och finna) allt över en natt. Har 1,5 månad på mig innan den stora kompis-tävlingen går av stapel på Frösåker.
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

Älskar golf och hur vissa saker bara kan "vara" där (och inte vara där).

Spelat två rundor sedan senast och haft 27 puttar på båda rundorna, vissa tycker nog att det är bra och kanske strax under det man ska ha, jag är dock nöjd om jag har under 36 i vanliga fall. Den ena rundan var på PGA Lakes och då chippade jag fantastiskt bra, den andra var på Links och där missade jag ingenting innanför 4m. Såg linjerna och bara sänkte allt, ibland är det skoj.

Båda rundorna innebar sänkningar med -8 på Links-rundan som höjdpunkt...trots två streck.

Har dock lite problem med drivern och att träffa green. Var hos tränaren idag och jag attackerar inte bollen tillräckligt, hamnar på hälarna samtidigt som jag releasar för sent och då är det lätt att drivern drar höger. Med järnen har jag både toppat och duffat men räddat det då ok med chipparna.

Ny runda bokad imorgon och då hoppas jag självförtroendet på greenerna är kvar, är faktiskt uppe på 40 hål utan 3-putt. Just nu har jag satt 54 som mål men ska gå för 100 :D
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

Det enda jag kan ta med mig från dagens runda var att mitt försök på 54 (100) hål utan treputt rök direkt på första hålet

I övrigt var alla typer av slag idag bara rent ut sagt dåliga. Säsongens bottennapp så här långt och bara att glömma och gå vidare.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

Varit ute några kvällar nu på anläggningen och tränat. Känns som om jag börjar hitta någon form av stabilitet med järnen, har avslutat varje tillfälle med att spela PGA´s Academy course, den som är där ibland men aldrig spelat den, gör det. Riktigt bra finish och varierande hål och man får snabbt en feedback på om järnen funkar.

Just nu är det träklubborna som inte vill och jag har en släng av slice i mig, intressant hur sådant bara dyker upp men det positiva är att det helt plötsligt kan försvinna :lol:

Tre veckor till årets kompistävling, nu gäller det att toppa formen.
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

Blev en runda igår.

I några dagar hade jag en riktig pepp inför rundan och då vet man ju hur det brukar gå, denna gång gick det dock vägen.
6 bättre än HCP och min näst bästa runda någonsin. Topp tre har faktiskt kommit på samma bana, PGA Links.

Var inte den där rundan där puttern var magisk, var bara på två hål som jag scramblade och inga birdies blev det, totalt 36 puttar.

Drivern var dock både ganska rak och lång och inspelen var förvånansvärt ok (11 GIR).

Det är nu man kan undra varför både driverns trygghet och inspelen kan vara bortblåsta om någon runda, t.om. nästa runda, men det jag gjorde bra denna rundan var att koncentrera mig på uppställningen mer än vad jag brukar. Så det är bara att fortsätta tänka på grunderna.

Sänkte mig med 1.0 vilket var otaktiskt sett till nästa veckas kompistävling men nu är fokus helt på att gå ut och skjuta lågt och nå årsmålet med singel-hcp.
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

Fy fan, årets höjdpunkt och ingenting stämmer...eller ingenting är kanske fel och säga men resultatet var katastrofalt.

Spelade två varv på Frösåker, fin bana och framförallt tycker jag inte den hade några dåliga hål (typ blinda). Layoten hängde ihop från hål 1-18. Greenerna hade ganska trånga ingångar, många var undulerade och samtliga var snabba. Att då inte känna sig tokhet med puttern var tufft.

På vissa hål fick jag verkligen ihop skolbokspar eller birdies på men merparten av hålen var det någonting som sket sig på. Första dagen var det framförallt järnen som satte mig i skit, när jag missade green hade jag extremt svårt att rädda bogey. En hel del förstås pga puttningen men även för att jag bara hade dålig känsla. Dag 2 fortsatte med dåliga inspel men övergick sen i dåliga drives. Katastrof helt enkelt.

Kommer nog satsa lite på appen som synts lite här inne, GolfGuru. Jag märker att jag har slagen men har svårt att hålla ihop det och när jag vill för mycket så skiter det sig.

Nu blir det att ta det lite piano och inte planera in en massa spel utan mer ta det som det kommer.
Skriv svar