Nysatsning

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

Hej, tänkte skriva av mig lite om 2021 och vad jag hoppas ska hända men tror jag behöver förklara först var jag kommer ifrån. Blir ett långt första inlägg, får se om ni orkar hänga med.

Började spela golf först när jag var 28 vilket var för 10 år sedan, ingen spikrak historia nedåt i HCP men däremot uppåt i golfintresse. Är ingen underdrift att påstå att jag är i den övre percentilen när det kommer till intresse, gällande alla delar av spelet. De första åren spelade jag en del men tränade väldigt lite, ska sägas att jag aldrig varit på +50 rundor per år (fattar inte hur folk hinner det) men iaf +25. Har aldrig sysslat med en individuell idrott och när jag testat racketsporter är det inte ”bländande teknik” som dykt upp som beskrivning. Jag är urtypen av en brunkare som spelar med hjärtat när det kommer till de lagidrotter jag sysslat med.

Så…
När 2020 skulle starta kände jag att jag stod stilla i min utveckling. Jag startade året på 12.4 i HCP men hade insett att den siffran var enbart resultatet av någon enstaka bra runda, mestadels gick det sämre och jag hade haft få rundor inom 32-36p senaste tiden. En stor del var förstås hur mycket jag faktiskt kunde vara ute på banan då familj och jobb tog mycket tid. Jag bor dock väldigt nära Hylliekroken i Malmö och kunde spenderade mer tid på rangen och korthålsbanan.

2020 blev sen inte alls upplyftande, det trots att jag spelade lite mer än tidigare år och försökte träna samtidigt. Ska inflika att det nya HCP-systemet är väldigt bra för här kunde jag verkligen se att jag inte spelade på mitt HCP och hamnade snabbt på ”soft cap”. Slutade året på 16.2 men hade redan under hösten bestämt mig för att göra något åt detta.

Har sedan sep/okt investerat tid i lektioner, har typ en 25-minuters varannan vecka och en 50-minuters varannan vecka, och mycket tid (för att vara en småbarnsfar) i träning. Mellan lektionerna är jag på rangen och tränar på det jag fått till mig på lektionerna. Det vi tuggar på med på lektionerna nu är överföringen till framfoten och att jag avslutar svingen ordentligt, när jag glömmer framförallt det sistnämnda blir det ett släpp till höger (är högerspelare). Sista tre rundorna 2020 visade oerhörda steg framåt jämfört med hur känslan varit resten av året, puttningen var dock undermålig men det är sådant jag kan skaka av mig.

2021 har jag fått till en runda, tyvärr har min hemmaklubb varit stängd ett tag pga vädret men jag har tuggat på. Den rundan visade sig dock vara min tredje bästa någonsin och mina spelpartners sa att allt såg bättre ut, samtidigt som jag själv kände att det fanns mer att hämta.
Nästan alla klubbor i bagen kommer att bytas i år (räknar bara med att behålla min putter), behöver en nystart även här :D Har hunnit med en CF på Dormy för järnen, valde Dormy då jag ville vara öppen för alla märken, och landade i ett ZX5 (5-PW) samt adderade en CBX2 i 48gr för att jag önskar lite mer järnfeeling över mina längre wedge-slag. Räknar med leverans i mitten av april. Ska återkomma med en CF för woods när Callaway Epic och Mizunos nya har kommit in, är väldigt sugen på båda dessa men kommer troligen ta in Ping och Titleist i matchen också. Har slagit med Srixon och TM Sim men gillar inte riktigt det jag ser, men det kan ändra sig.

Idag spelar jag med:
Taylor Made M2 10,0
Titleist 913F 17
Titleist 816H 19
Titleist 913H 24
Mizuno JPX EZ-forged (2016) 5-PW --> Kommer bli Srixon ZX5 5-PW
SM7 50, 56, 60 --> Kommer bli CBX2 48 och troligen två på 52/56
Putter Odyssey Toulon Las Vegas

Den senaste veckan har jag spelat två rundor i simulatorn på nya Indoor Golf i Malmö, Old Course -13 brutto och Le Golf National -9 brutto och även om det inte går att jämföra alls mot att vara på banan visar min sving att jag ändå kan transportera bollen framåt utan att stöta på en massa av de problem som jag tidigare haft.

Målet jag satte i höstas var att nå ett HCP på 9.9 under 2021, jag är fåfäng nog att jag vill kunna säga att haft singel-hcp ;) Jag har fått för mig att mål inte ska revideras även om man når dom för då får målets betydelse mindre värde, däremot tror jag nu att jag kan nå målet och även slå det. Det viktigaste är dock att få en stabil sving och det kommer i sin tur ge ett bättre HCP även på lång sikt.

Är oerhört pepp inför att hemmaklubben öppnar, tjälen måste släppa snart! Byter jobb om en vecka och tror jag kommer få mer tid över till golf när jag gör det, framtiden är ljus!

Lägger in två bilder på min HCP-utveckling, kunde tyvärr inte hitta graferna längre på MinGolf (någon som vet var man klickar?)
Bilagor
Untitled2.png
Untitled2.png (95.34 KiB) Visad 5682 gånger
Untitled.jpg
Untitled.jpg (252.34 KiB) Visad 5682 gånger
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Välkommen hit!
Vad kul att du delar med dig, stort tack! Du har verkligen hittat rätt! Här på forumet finns och läser massor av golfhjältar precis som dig själv.

Med det intressent och den kraft som du redan lägger ned är jag övertygad om att du kommer att lyckas med singel-HCP!

Jag är avundsjuk på er som bor i Malmö. Er säsong är så mycket längre än vår i Stockholm för att inte prata om de längre norrut.

Något som gjort stor skillnad för mig är att addera träning av det mentala. Här på forumet finns två grabbar som startat en app, Golf Guru. Läs den tråden och test den appen också, då får du en grund också på den biten av spelet. Det är ett litet tips från mig.

Var är du medlem?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen till forumet! 👍
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

JohanAdministratör skrev: 23 feb 2021, 06:01 Välkommen hit!
Vad kul att du delar med dig, stort tack! Du har verkligen hittat rätt! Här på forumet finns och läser massor av golfhjältar precis som dig själv.

Med det intressent och den kraft som du redan lägger ned är jag övertygad om att du kommer att lyckas med singel-HCP!

Jag är avundsjuk på er som bor i Malmö. Er säsong är så mycket längre än vår i Stockholm för att inte prata om de längre norrut.

Något som gjort stor skillnad för mig är att addera träning av det mentala. Här på forumet finns två grabbar som startat en app, Golf Guru. Läs den tråden och test den appen också, då får du en grund också på den biten av spelet. Det är ett litet tips från mig.

Var är du medlem?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Tack!

Golfsäsongen i Malmö är topp 2 på listan varför jag inte flyttar norrut (hem) igen :D
I år slog jag och några polare till och blev medlemmar på PGA, har varit väldigt mycket på anläggningen och gillar allt med den så i år tyckte vi att det var dags och testa hur det är att vara medlemmar också.

Ja det mentala ja..., hade jag lagt till det hade första inlägget blivit alldeles för långt. Första tiden var det inga problem men inom något år fick jag sjuka problem med puttern, det var fyrputtar från 1,5 m. Efter ett tag fick jag blunda, oavsett avstånd. Det kom jag över genom att göra stroket mer tekniskt, d.v.s. jag slutade gå på känsla och fokuserade på hur jag skulle stå, hålla och göra rörelsen. Sen när det väl släppte har jag kunnat återgå till att även inkludera känsla...med blandat resultat förstås.

Utöver spelstrategi och att vara nöjd med bogey när man har 18 extraslag är det att orka göra samma sak varje gång som är mitt problem nu. Många dåliga slag kommer för att jag helt enkelt inte fokuserar och gör grundjobbet i svingen. Har hört väldigt många gånger att man inte ska tänka när man slår men om jag inte tänker då tappar jag alla grunder. Jag måste fokusera på vissa specifika moment, t.e.x. att vara långsam i baksvingen. Ska sägas att mitt "långsam" inte är samma som för vissa andra. Sen är jag extremt analyserande som person och det är ju ett mentalt spöke inom golfen också, jag tänker inte bara på nästa slag utan jag hinner spela banan 4 ggr i huvudet under promenaden från bilen till rangen.

Så, tack för tipset om appen, den ska jag absolut kika på.
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

MaxP skrev: 23 feb 2021, 07:53 Välkommen till forumet! 👍
Tack!

Har lyssnat på och sett det mesta du publicerat. Är faktiskt så att förra sommaren när jag var ute i blåbärsskogen vid sommarstugan, lyssnade jag på din podd. I ett eller två avsnitt behandlade du och din gäst träning hemma och träning off-season. I dessa säger ni något i stil med: man lämnar inte gymet i 4 månader och sen kommer tillbaka och tror att man kan sätta PR (lite fritt skrivet nu).
Det budskapet satte sig verkligen, för varför ska jag tro att jag kan ställa in klubborna i sep/okt och sen komma ut i april och spela bättre än tidigare?
Det är så självklart men >90% av alla amatörer tänker nog så.

Så det avsnittet var egentligen avstampet till vad jag jobbar med just nu och mitt beslut att köra på med lektioner från september istället för när det är dags för säsongen att starta som avrostning, och för det får jag tacka dig speciellt.
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

AH.kavaj skrev: 23 feb 2021, 08:39
JohanAdministratör skrev: 23 feb 2021, 06:01 Välkommen hit!
Vad kul att du delar med dig, stort tack! Du har verkligen hittat rätt! Här på forumet finns och läser massor av golfhjältar precis som dig själv.

Med det intressent och den kraft som du redan lägger ned är jag övertygad om att du kommer att lyckas med singel-HCP!

Jag är avundsjuk på er som bor i Malmö. Er säsong är så mycket längre än vår i Stockholm för att inte prata om de längre norrut.

Något som gjort stor skillnad för mig är att addera träning av det mentala. Här på forumet finns två grabbar som startat en app, Golf Guru. Läs den tråden och test den appen också, då får du en grund också på den biten av spelet. Det är ett litet tips från mig.

Var är du medlem?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Tack!

Golfsäsongen i Malmö är topp 2 på listan varför jag inte flyttar norrut (hem) igen :D
I år slog jag och några polare till och blev medlemmar på PGA, har varit väldigt mycket på anläggningen och gillar allt med den så i år tyckte vi att det var dags och testa hur det är att vara medlemmar också.

Ja det mentala ja..., hade jag lagt till det hade första inlägget blivit alldeles för långt. Första tiden var det inga problem men inom något år fick jag sjuka problem med puttern, det var fyrputtar från 1,5 m. Efter ett tag fick jag blunda, oavsett avstånd. Det kom jag över genom att göra stroket mer tekniskt, d.v.s. jag slutade gå på känsla och fokuserade på hur jag skulle stå, hålla och göra rörelsen. Sen när det väl släppte har jag kunnat återgå till att även inkludera känsla...med blandat resultat förstås.

Utöver spelstrategi och att vara nöjd med bogey när man har 18 extraslag är det att orka göra samma sak varje gång som är mitt problem nu. Många dåliga slag kommer för att jag helt enkelt inte fokuserar och gör grundjobbet i svingen. Har hört väldigt många gånger att man inte ska tänka när man slår men om jag inte tänker då tappar jag alla grunder. Jag måste fokusera på vissa specifika moment, t.e.x. att vara långsam i baksvingen. Ska sägas att mitt "långsam" inte är samma som för vissa andra. Sen är jag extremt analyserande som person och det är ju ett mentalt spöke inom golfen också, jag tänker inte bara på nästa slag utan jag hinner spela banan 4 ggr i huvudet under promenaden från bilen till rangen.

Så, tack för tipset om appen, den ska jag absolut kika på.
Gällande den mentala delen så kan jag dela ett par tips som jag själv försöker följa.
1. Spela inte banan i huvudet under ronden, håll dig till samma hål du är på.
2. Visualisera alla slagen innan du slår dom (Här är Jason Day en förebild när han står och blundar inför varje slag och tänker sig hela slaget från träff, bollflykt till landning)
3. Skippa alla INTE tankar. Kroppen är fenomenal på att rätta sig efter din tanke, men tyvärr förstår den inte ordet INTE, så om du tänker "slå inte till höger" talar du om för kroppen "slå till höger".
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MacAllan skrev: 23 feb 2021, 09:30
Gällande den mentala delen så kan jag dela ett par tips som jag själv försöker följa.
1. Spela inte banan i huvudet under ronden, håll dig till samma hål du är på.
2. Visualisera alla slagen innan du slår dom (Här är Jason Day en förebild när han står och blundar inför varje slag och tänker sig hela slaget från träff, bollflykt till landning)
3. Skippa alla INTE tankar. Kroppen är fenomenal på att rätta sig efter din tanke, men tyvärr förstår den inte ordet INTE, så om du tänker "slå inte till höger" talar du om för kroppen "slå till höger".
#3 är ju en klassisk myt på samma sätt som "du tittade upp" - att din hjärna (som är helt jäkla fantastisk) inte (haha) skulle kunna förstå ett specifikt ord stämmer kort och gott inte. Det finns en massa andra potentiella problem med att tänka på sättet du beskriver men INTE ;) av anledningen du skriver.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

AH.kavaj skrev: 23 feb 2021, 08:50
MaxP skrev: 23 feb 2021, 07:53 Välkommen till forumet! 👍
Tack!

Har lyssnat på och sett det mesta du publicerat. Är faktiskt så att förra sommaren när jag var ute i blåbärsskogen vid sommarstugan, lyssnade jag på din podd. I ett eller två avsnitt behandlade du och din gäst träning hemma och träning off-season. I dessa säger ni något i stil med: man lämnar inte gymet i 4 månader och sen kommer tillbaka och tror att man kan sätta PR (lite fritt skrivet nu).
Det budskapet satte sig verkligen, för varför ska jag tro att jag kan ställa in klubborna i sep/okt och sen komma ut i april och spela bättre än tidigare?
Det är så självklart men >90% av alla amatörer tänker nog så.

Så det avsnittet var egentligen avstampet till vad jag jobbar med just nu och mitt beslut att köra på med lektioner från september istället för när det är dags för säsongen att starta som avrostning, och för det får jag tacka dig speciellt.
Tack för det och vad kul att vi kunnat påverka dig!

Jag håller med dig till fullo om ditt resonemang och det är något jag försökte lyfta fram senast igår med mina inlägg om det jag kallar Golfarens Dilemma. 👍
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MacAllan skrev: 23 feb 2021, 09:302. Visualisera alla slagen innan du slår dom (Här är Jason Day en förebild när han står och blundar inför varje slag och tänker sig hela slaget från träff, bollflykt till landning)
3. Skippa alla INTE tankar. Kroppen är fenomenal på att rätta sig efter din tanke, men tyvärr förstår den inte ordet INTE, så om du tänker "slå inte till höger" talar du om för kroppen "slå till höger".
Att hjärna inte förstår "inte" har jag ingen aning om, men utan att var hjärnforskare skulle jag gissa att dessa två punkter hänger ihop.

Tänker man sig att man ska ta kaffekoppen på skrivbordet med höger hand så tänker man ju inte samtidigt "Ta den inte med vänster hand" eller "Ta nu inte snusdosan".

Om man visualiserar slaget finns det inga "inte" med i tanken utan man ser bollen hur den flyger och landar där den ska.
När man sen väl ska slå slaget så börjar man tänka på vattnet till höger, OOB till vänster osv och har helt glömt bort den visualiseringen man gjorde innan.
Nu har hjärnan istället en bild av att bollen går i vattnet och när vi slår slaget så går bolljäveln i vattnet :cry:
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

MacAllan skrev: 23 feb 2021, 09:30 Gällande den mentala delen så kan jag dela ett par tips som jag själv försöker följa.
1. Spela inte banan i huvudet under ronden, håll dig till samma hål du är på.
2. Visualisera alla slagen innan du slår dom (Här är Jason Day en förebild när han står och blundar inför varje slag och tänker sig hela slaget från träff, bollflykt till landning)
3. Skippa alla INTE tankar. Kroppen är fenomenal på att rätta sig efter din tanke, men tyvärr förstår den inte ordet INTE, så om du tänker "slå inte till höger" talar du om för kroppen "slå till höger".

1. Är det jag har svårt med, fullt medveten om vilka problem som följer. Är ju samma sak som med vilken onyttig vana man har i övrigt, jag vet att det är dumt men så svårt att sluta "oh, inledde med par, kan jag bara göra par på följande 17-hål har jag gått på par" :roll:
2. Day är verkligen imponerande på så sätt att han är konsekvent med detta, själv gillar jag att bestämma mig tidigt och bara genomföra. Sen vad jag gillar och vad som är bäst för mig är kanske inte samma sak.
3. Detta är nog det jag är bäst på. När jag ser ett hinder som ändå är i spel för mitt tänkta slag tänker jag bara på var jag ska landa för att undvika det. Ibland tar jag kanske inte den marginal som mitt golfspel kräver "landar jag 1m vänster om dammen ligger jag perfekt". Men själva hindret i sig skrämmer mig inte, det tackar jag min övertro på mig själv för :lol:
Skriv svar